AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #21 Skrevet 29. november 2013 I år er det jeg som har barna på julaften, jeg har gledet meg lenge til å stelle i stand for dem, fra morgen til kveld. Jeg husker med fryd hvordan jeg som barn gledet meg. Disse timene fra jeg våknet til vi satt oss til bords, og julekvelden begynte på ekte. Dagen er fylt med tradisjoner, nye som gamle. Og det er den ene dagen i året vi riktig koser oss, så det monner. Godteri fra morgen til kveld, gaver, film, lang frokost, finklærne, flott middag, lys, juletre, ja bare velstand... Men, problemet er, de har alt feiret denne dagen på lille julaften med min eks. Magien er brukt opp, de synes ikke det er så spesielt lenger. Nok en dag med gaver og godter... Hva gjør vi med barna våre? Er dette greit? Tar vi fra dem forventningene, spenningen og gleden? Er det greit at alt blir i dobbelt opp? Og sist men ikke minst, gjør vi dette for barna eller for oss selv? Trenger de en julaften med mor og en med far? Mange spørsmål, men jeg vurderer seriøst og kjøre opp gaver og finklær til eks, og la barna få feire en skikkelig julaften der.Så "ofrer" jeg meg. Hva er deres oppfatning her? Kanskje noen tips på hvordan andre løser dette? Legger til at de årene de ikke feirer jul hos meg, leverer jeg pakker og barn til eks på lille julaften.Min mening er at det holder med en julaften i året. Og det å feire sammen er ikke et Her blir det kun julaften på julekvelden. Mine barn er annenhver gang hos meg og far. barna får pakkene etter middag den dagen de kommer hjem om de har feiret hos far. Anonymous poster hash: f7e66...4ef
Gjest Magdalene Skrevet 29. november 2013 #22 Skrevet 29. november 2013 1 gavefeiring. Når barn er hos far, sendes gaver med dit, og motsatt. Signerer!
Vera Vinge Skrevet 29. november 2013 #23 Skrevet 29. november 2013 Jeg syns faktisk det er veldig merkelig av din eks å "tjuvstarte" på jula dagen før. Om man vil ha to gaveåpninger, syns jeg den ene heller bør legges til romjula. Fordi jeg skjønner hva du mener med at hun på en måte stjeler noe av magien ved å starte før. Mine foreldre ble skilt da jeg var i slutten av tenårene, så det blir jo annerledes, men har kjent mye på forventninger rundt jul. Jeg syns i utgangspunktet det ideelle ville være bare en feiring og at man åpner alle gavene på julaften. Men her føltes det rart å åpne gaver fra den ene foran den andre familien, fordi konfliktene lenge var så store, så vi barna foretrakk en ordentlig feiring på julaften, og så åpnet vi pakkene fra den andre familien på 1. juledag (men uten å late som det var julaften). 4
Enyya Skrevet 29. november 2013 #24 Skrevet 29. november 2013 Her feirer sønnen min ordentlig julaften hos den han er hos på julaften. Men så pakker han opp pakker fra den andre delen av familien senere i jula når han er der. Vi spiser jo god mat og har familiehygge flere dager enn akkurat på julaften iløpet av jula, så tror den julemagien TS snakker om er noe vi voksne legger opp til. Sønnen min er like glad for å pakke opp gaver i to omganger. Og begge sider av familien får se gleden når han pakker opp gaver fra de. Bortsett fra gavene er mange av julens dager like med godteri, god mat og glede. Slike dager tåler ungene flere enn en av i jula;-) Tror heller du skal være glad for at ungene har flere som bryr seg om de og er glad i de og gjerne vil gi de en fin feiring!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #25 Skrevet 29. november 2013 Her er det bare en feiring, og bare julaften ER julaften. Vi har begge tradisjoner på lille julaften, med å pynte tre, gløgg og pepperkaker, julefilm og kos. Så den som ikke har julaften får den kosen med barna, og leverer til den andre før leggetid. Vi har julestrømpe på morgenen og vi liker å våkne sammen med barna på den store dagen. Har jeg eller pappaen kjøpt noe spesielt, så sparer vi den gaven til første eller andre juledag når vi "bytter" igjen, nettopp for å ikke få noe "tjuvstart". Resten av gavene følger barna dit de feirer. Vi har ikke nye partnere noen av oss, men det det har ikke blitt til at vi feirer sammen fordet. Vi har jo masse annen familie som vi også vil være sammen med. Men vi har vært sammen til julegrøt midt på dagen et par ganger. Anonymous poster hash: a002e...a7c
Leanne Skrevet 29. november 2013 #26 Skrevet 29. november 2013 Vi feierer to hvert år vi, en hos mormor og en hos farmor Vi er som regel 6/7 voksne og 4 barn begge steder. Å pakke opp gavene tar litt tid Synes det er koselig at barna får se mottakren av gaven pakke opp, og at besteforeldre, tante og onkel får se gleden til barna når de pakker opp gavene fra dem. Synes det er koselig sånn om alle 12 skulle pakket opp alle sine gaver ville det blitt litt voldsomt og ikke like hyggelig som det er ved å dele det opp i to dager. Magien er fortsatt tilstede 1
strawberry Skrevet 29. november 2013 #27 Skrevet 29. november 2013 Virker mer som det er for deres egen del. Blir litt tullete å ha en "liksomjulaften". Men for at de ikke skal synes at dagen blir en repitisjon av lillejulaften, bør du finne på noe spesielt dere kan gjøre? F.eks lage noe sammen? 1
Gjest Magdalene Skrevet 29. november 2013 #28 Skrevet 29. november 2013 Virker mer som det er for deres egen del. Blir litt tullete å ha en "liksomjulaften". Enig. To julaften er jo bare fordi de voksne skal få tilfredsstilt sitt behov for å se barnet pakke opp gaver. Nei, i Norge feirer vi julaften og pakker opp gaver den 24.12. Da ser jeg faktisk ingen grunn til å gjøre det en annen dag. 1
minister-mio Skrevet 30. november 2013 #29 Skrevet 30. november 2013 Jeg har to julaftner, men den første er 24. Så ikke noe tjuvstarting 2
Alvina Skrevet 1. desember 2013 #30 Skrevet 1. desember 2013 (endret) En jeg er tante til opplevde at foreldrene skiltes som fireåring. Når faren hadde barnet gjorde ikke mor noe for å få til en ekstra julefeiring, mens far og hans foreldre stelte i stand lillejulaften når det var mors tur til å ha barnet selve julaften og i romjula. Tror ikke det skadet barnet å spise en god middag med sine besteforeldre og far. Barnet fikk åpne en gave eller to, resten på julaften. Det ble på den måten ikke to stk. julaften, men to gode middager. Besteforeldrene dro alltid til Spania noen måneder etter nyttår, og det falt vel naturlig å ha litt ekstra kontakt rundt jul ved å invitere på middag lillejulaften. Når mine barn var hos sin far, fikk de åpne gavene fra meg og min familie når de kom hjem i romjula, og motsatt. De tok ikke skade av det. Det hendte jeg pyntet til jul i siste liten på andre juledag før barna kom hjem. Endret 1. desember 2013 av Alvina
la Flaca Skrevet 1. desember 2013 #31 Skrevet 1. desember 2013 Jeg har to julaftner, men den første er 24. Så ikke noe tjuvstarting Ja jeg syns det er litt viktig, at den foreleren som ikke har samvær julaften jukser og steller til full julefeiring før jul. Det er ikke alltid praktisk mulig å overrekke alle julegavene til den andre forelderen slik at det bare blir en feiring, men man kan i hvertfall unngå å tjuvstarte jula.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #32 Skrevet 1. desember 2013 Magien ligger jo i samholdet, ikke i godteriet... Barnas opplevelse av din fulle oppmerksomhet og ro hele dagen er jo det som gjør det magisk! Men om du skal sitte på julaften m småbitre kommentarer som "jaja dette gjorde dere jo i går så det er vel ikke så spesielt for dere" så må du heller la de være hos eksen hele jula.....Anonymous poster hash: eeaed...045 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #33 Skrevet 1. desember 2013 Magien ligger jo i samholdet, ikke i godteriet... Barnas opplevelse av din fulle oppmerksomhet og ro hele dagen er jo det som gjør det magisk! Men om du skal sitte på julaften m småbitre kommentarer som "jaja dette gjorde dere jo i går så det er vel ikke så spesielt for dere" så må du heller la de være hos eksen hele jula.....Anonymous poster hash: eeaed...045
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #34 Skrevet 1. desember 2013 Vi har alltid hatt julaften på lillejulaften for barna til mannen min. Jeg har syns det har vært noe tull og at vi faktisk tar bort magien fra barna. Den store dagen, julaften, er kun en gang i året. For dem er det to. Jeg husker selv forventningene og kosen på lillejuleaften. Det har vi tatt fra barna mener jeg. De har full julaften hos oss så er det rett til moren neste dag for å gjøre akkurat det samme. Anonymous poster hash: ccec1...d6b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #35 Skrevet 1. desember 2013 Jeg tenker faktisk motsatt her.. At når du først har med å gjøre en som ikke tenker likt som deg hva en stk jul anngår, så er det nesten bra at den andre steller i stand på forhånd. I fjor da det var min samboers år til å ha julen med gutten sin så ventet mor med å både sende med og å åpne gavene fra henne og hennes familie. Dette resulterte selvsagt i at gutten startet å mase om å dra til mammaen sin straks julaften hos oss var ferdig da han visste at det vanket flere gaver. Det ble rett og slett så ille at nesten hele romjulen ble ødelagt for både gutten og oss pga disse gavene som lå hos mor. Hun mente det sikkert bare godt - at han skulle ha noe å glede seg til osv, men det ble som sagt total katastrofe. Anonymous poster hash: eb41c...a8f
LilleSnupp Skrevet 1. desember 2013 #36 Skrevet 1. desember 2013 Huff.. synes sånt er så sårt! Slik jeg ser det er jula først og fremst barnas høytid, og da må egoistiske foreldrebehov vike. Min eks gjorde noe ala det samme med felles barn. Når ungene skulle være hos meg i jula sendte han eller hans familie aldri julegavene hit, mens jeg ba min familie sende gavene dit ungene skulle være julaften når det var hans jul. Kommer nok alltid til å mene at gavene følger ungene, ikke familiene. Forsøk å prat med din eks, og nytter ikke det så får du fortsette som tidligere selv om du kunne ha lyst til å gjøre det samme neste lillejulaften. Ta heller "hevn" med å skape hygge og kos som ungene husker mer enn noen pakker.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #37 Skrevet 2. desember 2013 Huff.. synes sånt er så sårt! Slik jeg ser det er jula først og fremst barnas høytid, og da må egoistiske foreldrebehov vike. Min eks gjorde noe ala det samme med felles barn. Når ungene skulle være hos meg i jula sendte han eller hans familie aldri julegavene hit, mens jeg ba min familie sende gavene dit ungene skulle være julaften når det var hans jul. Kommer nok alltid til å mene at gavene følger ungene, ikke familiene. Forsøk å prat med din eks, og nytter ikke det så får du fortsette som tidligere selv om du kunne ha lyst til å gjøre det samme neste lillejulaften. Ta heller "hevn" med å skape hygge og kos som ungene husker mer enn noen pakker. Hvem er du til å avgjøre at alternative feiringer er egoistisk motivert? Man kan da like gjerne slå fast at de voksne er fjerne som bestemmer at 24/12 er HOVEDJULA..wtf. Hvorfor er den vel det? Jul hos oss begynner 1 desember og varer til 2/1... Det er slike innlegg som dette som definerer jula til å handle om de voksne; ikke de alternative løsningene. Vi har helt annerledes familiekonsellasjoner nå enn for 20 år siden. Dette må vi voksne tilpasse oss og ikke overlate til barna...Vi må ofre vår del. Anonymous poster hash: d976e...840
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå