Ræll Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Neste uke skal jeg fjerne mandlene i en alder av 21 år... *grue seg* Jeg har hørt at mye kan være vanskelig å spise, om man får det til i det hele tatt. Har dere noen forslag/erfaringer med hva jeg burde kjøpe inn på forhånd som jeg kan spise de første dagene?
BritneyBitch Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 Sjokolademelk, puddinger og vaniljesaus. Og evt loff som du spiser uten skorpe og grillet kylling uten skinn/krydder. Jeg fjernet dem da jeg var 22, og hadde ikke vondt i det hele tatt i 3 dager etter operasjonen, så jeg spiste normalt. Vet ikke om det gjorde utslaget, men på dag 3 ble det helt grusomt. Fikk Voltaren i stikkpilleform, og de gav meg kraftig diarè, i tillegg til at halsen brant og jeg ikke fikk i meg mat. Å spise is var altfor kaldt, så jeg levde egentlig på vaniljesaus og sjokolademelk i to uker.
Gjest HappyWaffle Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Sjokolademelk, puddinger og vaniljesaus. Og evt loff som du spiser uten skorpe og grillet kylling uten skinn/krydder. Jeg fjernet dem da jeg var 22, og hadde ikke vondt i det hele tatt i 3 dager etter operasjonen, så jeg spiste normalt. Vet ikke om det gjorde utslaget, men på dag 3 ble det helt grusomt. Fikk Voltaren i stikkpilleform, og de gav meg kraftig diarè, i tillegg til at halsen brant og jeg ikke fikk i meg mat. Å spise is var altfor kaldt, så jeg levde egentlig på vaniljesaus og sjokolademelk i to uker. sorry for avsporing, men spiser du mye av det nå eller?
BritneyBitch Skrevet 28. november 2013 #4 Skrevet 28. november 2013 sorry for avsporing, men spiser du mye av det nå eller? Nei, så det kan absolutt anbefales hvis man har noe man liker veldigveldig godt som man aldri har lyst til å spise igjen
Minya Skrevet 28. november 2013 #5 Skrevet 28. november 2013 Halvsmeltet vaniljeis, lunkne supper uten for mye biter i, mildt krydrede nudler og potetmos.
Sillicious Skrevet 28. november 2013 #6 Skrevet 28. november 2013 (endret) Jeg fjerna de når jeg var 19, spiste for det meste bare yoghurt og supper.. Men jeg fikk infeksjon i drøvvelen den 2 uka så ble intravenøst den 3 uka (!!) på meg da.. Spiste ingenting, smerter, smerter. Tpisk min flaks å bli en av de fåtallet som får infeksjon etter sånn operasjon Ellers gikk det bare fint da, ingen bivirkninger på stikkpiller eller noe som helst. Endret 28. november 2013 av Sillicious
Marsipan Skrevet 28. november 2013 #7 Skrevet 28. november 2013 Jeg var atten da jeg fjernet mine, og syns egentlig det var akkurat like vondt uansett hva jeg spiste. Det var til og med vondt å svelge eget spytt. Så jeg spiste det jeg hadde lyst på, om det var burger eller suppe gjorde ingen forskjell. Men pass på temperaturen på det du har i deg. Både iskaldt vann og glovarm suppe føltes som tortur. Trøst deg med at det går over! Og at tiden med halsbetennelser snart er forbi. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #8 Skrevet 29. november 2013 Da jeg fjernet dem, hadde jeg vondt! Jeg hadde så vondt at jeg nesten ikke klarte å spise noe som helst. Eneste jeg spiste var saftis og yoghurt. Men prøvde å spise mindre av det og. Fordi det var så vondt i svelge. Det kommer helt fra person til person. Om du har veldig vondt eller ikke. Anonymous poster hash: 710f8...a90
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #9 Skrevet 29. november 2013 Syntes det var overraskende lite vondt da jeg fjernet mine Mest vemmelig. Fikk tips om ristet brød uten skorpe, noe som vel høres rart ut, men som gikk fint å spise. Ellers husker jeg veldig lite. Tror jeg spiste Skyr etter noen dager, men det var litt for syrlig de første dagene. Best å velge milde produkter. Anonymous poster hash: 38158...a17
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #10 Skrevet 29. november 2013 Jeg hadde forferdelige smerter da jeg tok mandlene, som en annen skrev; det var kjempevondt til og med å svelge eget spytt. Jeg spiste mye kalde supper (blåbærsuppe f.eks) som ga en del næring, is og gele (grøss, jeg som ikke er glad i søtsmak, ble kvalm av sult og søtt), revet eple og most banan.. Jeg har høyt stoffskifte og trenger mye mat daglig, så jeg raste ned 11 kg på 14 dager, og jeg var i utgangspunktet veldig slank. Kunne telle ribbena etterpå Jeg klarte ikke å svelge noe som var hardt eller annet enn flytende og most før etter 14 dager. Da spiste jeg en liten skål lunken ertesuppe og loff uten skorpe som jeg "la til bløt" i suppa. Det er til dags dato mitt beste måltid! Men som noen her skriver; enkelte har mindre vondt og får bedre hjelp av smertestillende, du kan jo være blant dem Anonymous poster hash: ca96b...e19
fink Skrevet 29. november 2013 #11 Skrevet 29. november 2013 Jeg var 23 da jeg tok dem. Må innrømme at det var ille. Ble gradvis verre fram til dag 8-9, før det ble bedre igjen. Det første døgnet fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle spise fast føde, så da drakk jeg noen sånne næringsdrikker fra apoteket i forskjellige smaker. Etterhvert som det ble verre kunne jeg ikke spise/drikke kalde eller varme ting, kun lunken mat og drikke. Jeg kunne sikkert ramse opp alt jeg spise og ikke, men der må du nok føle deg frem selv. Eneste tipset jeg kan komme med er nudler. Det var det eneste jeg fikk ned da det var på det verste. Kjøpte sånn mr. lee kopp med nudler og buljong. Ventet til det ble litt lunkent og hadde det i meg. Det gled rett ned Husk å time voltarenen med måltidet slik at den virker godt før du spiser. Lykke til!
PecanPie Skrevet 29. november 2013 #12 Skrevet 29. november 2013 Jeg opplevde det samme som Marsipan over her, alt føltes likt uansett konsistens. Dessuten tok jeg mandlene 22. Desember, så jeg ville liksom ha med meg julematen. Jeg vil ikke anbefale ribbesvor eller melne poteter, fordi jeg ikke fikk svelget det i ett svelg. Medister og annet tilbehør gikk bedre for meg, også spiste jeg masse riskrem! Ellers spiste jeg alltid slik at smertestillende fikk litt tid til å fungere. Da gikk det bedre.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #13 Skrevet 30. november 2013 Jeg tok de med laser for tre år siden. Det gikk stort sett fint, bare jeg tok nok paralgin forte. Bortsett fra dag 8, da var det grusomt. Jeg greide å trene og drive med fritidsaktiviteter. Det var imidlertid vondt å spise, så i tillegg til de tingene som er nevnt over gikk det litt McDonalds mat, som cheeseburgere, da det var liten tyggemotstand. Anonymous poster hash: 8f933...4fd
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #14 Skrevet 30. november 2013 Fjernet dem med laser i en alder av 24 og det gikk veldig greit. Skal visst være en del mildere for kroppen enn vanlig kirurgi. Is, yoghurt, lunken suppe. Anonymous poster hash: 63f14...d34
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #15 Skrevet 30. november 2013 OT:Men med laser får man vel ikke fjernet mandlene helt, eller? Jeg laserbehandlet mine mandler først, altså jevnet ut overflata (Jeghadde masse dumperi overflata med illeluktende klumper/pusspropper). men det hjalp ikke 100 % så jeg fjernet dem helt etterpå, kirurgisk Anonymous poster hash: ca96b...e19
Ræll Skrevet 30. november 2013 Forfatter #16 Skrevet 30. november 2013 Tusen takk for alle svar! Det kommer godt med
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå