Gå til innhold

Dere som spiser LCHF

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var det som overbeviste dere om at LCHF er en god og sunn livsstil?

Jeg leser noen bøker nå fra Dr. Hexeberg, fordi jeg er veldig nysgjerrig. Likevel er jeg litt skeptisk. Særlig når folk sier "bare vent noen år du, så er årene fulle av fett".

Har noen tips til noen artikler (som er greie å forstå) som dokumenterer at LCHF er bra?

Anonymous poster hash: 8e436...800
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De to første tingene jeg gjorde, var å lese "Matrevolusjonen" av Andreas Eenfeldt, og mye av Annika Dahlqvist.

Svenskene er smartere enn oss ;)

Les om typiske nybegynnerfeil hos kostdoktorn.se (kroppen har vent seg til dagens kosthold, og den vil selvfølgelig reagere på store endringer. Men man kan gjøre en del for å minske på uvelheter.)

Nå har jeg spist lchf i 1 år, og føler meg bedre enn noen sinne. Hva folk sier bryr jeg meg ikke om. I tillegg holder jeg lav profil, jeg er ikke her for å frelse verden. Jeg svarer hvis noen spør, og gir råd hvis noen ønsker. Selv om jeg vet hva karbohydrater gjør med kroppen, er de fleste dessverre for redde for forandringer. Mange er oppvokst med dagens (forkastelige) matråd, og da er det vanskelig å få dem til å tro at det er feil.

Så, les masse, og lytt på magefølelsen. Høres det logisk ut? I så fall, hvorfor ikke teste det ut?

• Liker 1
Skrevet

De to første tingene jeg gjorde, var å lese "Matrevolusjonen" av Andreas Eenfeldt, og mye av Annika Dahlqvist.

Svenskene er smartere enn oss ;)

Les om typiske nybegynnerfeil hos kostdoktorn.se (kroppen har vent seg til dagens kosthold, og den vil selvfølgelig reagere på store endringer. Men man kan gjøre en del for å minske på uvelheter.)

Nå har jeg spist lchf i 1 år, og føler meg bedre enn noen sinne. Hva folk sier bryr jeg meg ikke om. I tillegg holder jeg lav profil, jeg er ikke her for å frelse verden. Jeg svarer hvis noen spør, og gir råd hvis noen ønsker. Selv om jeg vet hva karbohydrater gjør med kroppen, er de fleste dessverre for redde for forandringer. Mange er oppvokst med dagens (forkastelige) matråd, og da er det vanskelig å få dem til å tro at det er feil.

Så, les masse, og lytt på magefølelsen. Høres det logisk ut? I så fall, hvorfor ikke teste det ut?

Hvilke positive endringer har du opplevd? Ja, jeg skal fortsette med lesinga :) Jeg har fra før av et relativt karbo-redusert kosthold. Spiser aldri poteter, brød og ris. En sjelden gang pasta. Lager meg fra før av LCHF-knekkebrød. Elsker det! Eller spiser jeg "normalt". Kjøtt og mye grønnsaker. Aldri frukt. Skeier litt for ofte ut med godterier.

Så det jeg må gjøre er å kutte ut godterier, og tilføre kosten litt mer fett. Men det føles så unaturlig :vetikke:

Gjest Funky Punk
Skrevet

Kutte ut godteri og tilføre mer fett føles unaturlig sier du, men tenk heller på alt det usunne og unaturlige som er i godteri, og det sunne fettet og det naturlige som er i fettet du tilfører kosten (om du velger sunt fett da)

Skrevet

Dette er forbedringer som har skjedd det siste året, men jeg kan jo ikke bevise at det er kosten som er grunnen:

- Jeg er normalvektig, og vekten har holdt seg stabil. Har ikke lagt om kostholdet for å gå ned i vekt. Tidligere holdt jeg stort sett også vekten, men den kunne variere med opptil 5 kg.

- Jeg har ikke søtsug, og trenger aldri småspise.

- Jeg sover godt hver natt.

- Huden min er kvisefri (for første gang siden jeg var 12 år!)

- Jeg har omtrent aldri vondt i magen.

- Jeg føler meg gladere og mer våken.

- Tålmodigheten min er bedre, tidligere kunne jeg "klikke" for bagateller.

Det var det jeg kom på nå.

Vi gjorde også den "tabben" tidligere, nemlig la om til lavkarbo+lavfett. Man blir jo ikke mett av sånn..

Husk at lchf ikke nødvendigvis er fett med fett i dyppet i fett - for å si det sånn. Det er å velge originale produkter, ikke magre og lettprodukter som er tilsatt hvem vet hva. Det er å steke og bake med smør, ikke margarin som bare er drit. Man spiser nøtter og avokado, fet fisk og kjøtt. Oljer uten mye omega 6 er bra (ikke solsikke og maisolje), gjerne kaldpresset.

• Liker 1
Skrevet

Kutte ut godteri og tilføre mer fett føles unaturlig sier du, men tenk heller på alt det usunne og unaturlige som er i godteri, og det sunne fettet og det naturlige som er i fettet du tilfører kosten (om du velger sunt fett da)

Det er fettet som føles unaturlig. Jeg pleier f.eks aldri å bruke majones/smør på knekkebrød. Føler jeg må begynne med det nå.. Er det ikke forresten ganske mye sukker i majones?

Dette er forbedringer som har skjedd det siste året, men jeg kan jo ikke bevise at det er kosten som er grunnen:

- Jeg er normalvektig, og vekten har holdt seg stabil. Har ikke lagt om kostholdet for å gå ned i vekt. Tidligere holdt jeg stort sett også vekten, men den kunne variere med opptil 5 kg.

- Jeg har ikke søtsug, og trenger aldri småspise.

- Jeg sover godt hver natt.

- Huden min er kvisefri (for første gang siden jeg var 12 år!)

- Jeg har omtrent aldri vondt i magen.

- Jeg føler meg gladere og mer våken.

- Tålmodigheten min er bedre, tidligere kunne jeg "klikke" for bagateller.

Det var det jeg kom på nå.

Vi gjorde også den "tabben" tidligere, nemlig la om til lavkarbo+lavfett. Man blir jo ikke mett av sånn..

Husk at lchf ikke nødvendigvis er fett med fett i dyppet i fett - for å si det sånn. Det er å velge originale produkter, ikke magre og lettprodukter som er tilsatt hvem vet hva. Det er å steke og bake med smør, ikke margarin som bare er drit. Man spiser nøtter og avokado, fet fisk og kjøtt. Oljer uten mye omega 6 er bra (ikke solsikke og maisolje), gjerne kaldpresset.

Hørtes ut som noen herlige forbedringer!

Skrevet

Det er herlig ja!

Og du, lag egen majones!! Kjempelett! Egg, olje, dijonsennep, hvitvinsvinäger, sitron, salt og hvitpepper - miks med stavmikser.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det er fettet som føles unaturlig. Jeg pleier f.eks aldri å bruke majones/smør på knekkebrød. Føler jeg må begynne med det nå.. Er det ikke forresten ganske mye sukker i majones?

Men det jeg ville frem til; føles godteri mer naturlig ut?

Skrevet

Men det jeg ville frem til; føles godteri mer naturlig ut?

Absolutt ikke :) Men det har jeg jo alltid spist. Har alltid vært veldig forsiktig med fett. Så tror det blir rart å tenke at fett er helt greit

Skrevet

Absolutt ikke :) Men det har jeg jo alltid spist. Har alltid vært veldig forsiktig med fett. Så tror det blir rart å tenke at fett er helt greit

Ja, det er klart at det er rart. Skummelt også. Men for min del hjalp det som sagt å lese en del, samtidig som jeg merket hvor bra jeg ble av det.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Du må bare komme over terskelen. Når du har spist mer sunt fett en liten stund så føles det ut som det mest naturlige i hele verden :)

Skrevet

Du må bare komme over terskelen. Når du har spist mer sunt fett en liten stund så føles det ut som det mest naturlige i hele verden :)

Håper det:) Takk for svar!

Skrevet

Jeg spiser også sånn halvveis lav-karbo, men jeg klarer ikke kutte ut rotgrønnsaker. Jeg tåler ikke fisk, kål og magen liker ikke rødt kjøtt så kosten blir ganske kjedelig uten rotgrønnskaker. Har ikke merket noen endringer i kroppen selvom det er flere måneder siden neg kuttet ut poteter, brød, pasta, kjeks, godteri, sukker, brus osv.

Anonymous poster hash: 0bfd4...31c

Skrevet

Du, husk på at å tilføre mer fett ikke betyr å ete bacon dynket i fløte! Avokado, bær, en del kjøtt og fisk, creme fraiche, fløte, samt originalproduktene fremfor lettprodukter, alt dette inneholder fett som er bra for deg. Det føles vel ikke unaturlig å spise avokado?

Kan forresten anbefale å lage din egen tomatsaus av hakkede tomater og creme fraiche, gjerne med en form for kjøtt oppi (kjøttdeig, kyllingbiter, kalkun, fisk, you name it). Å lage ting selv fremfor å kjøpe det ferdig er et must innen lavkarbo, store deler av det vi kjøper ferdig i dag inneholder en masse drit for at det skal se lekkert ut, bli billigere å produsere, holde seg lenger og så videre.

Anonymous poster hash: 3bd2d...715

Skrevet

Newsflash, det er ikke fett og kolesterol som gir hjerte og karsykdommer. Det er betente årer, hvor plakket faktisk kan sette seg og bygge seg opp! Er årene friske og glatte kan ikke dritt sette seg fast, det er ganske logisk! Nå er det litt for seint for meg å sitte å finne forskningsartiklene (jeg er for trøtt), men jeg skal se hva jeg kan få gjort i morgen hvis noen vil se! Jeg linker kjapt til denne artikkelen skrevet av en hjertekirurg med 25 års erfaring --> Hjertekirurg undskylder

En lettfattet artikkel om hva som skaper hjerte og karsykdommer.

Skrevet

Jeg har noen spørsmål til.

1.Er det greit å steke mat med Tine sitt meierismør? Er det det som er ekte smør?:P

Ser dette ut som en grei dag:

-Frokost: 2-3 knekkebrød (laget av solsikkefrø,linfrø,sesamfrø,mandler og fiberhusk) med ost og kalkunpålegg, agurk og paprika. (Blir liksom ikke mett i timesvis av dette).

-Derfor må jeg ha lunsj. Da blir det som reglel det samme som til frokosten. Evt. skyr

-Middag: 1 lakse- eller kyllingfilét. Masse grønnsaker (brokkoli, paprika, løk, vannkastanjer, gulrot, blomkål, ruccola, isbergsalat) Pleier noen ganger woke det i kokosmelk, som jeg kjøper på vanlige matbutikker. Er den kokosmelken grei?

-Kvelds: enten det samme som til frokost, eller yoghurt naturell med mandler og bær.

Føler ikke jeg får i meg så mye fett akkurat. Driver også og leser meg opp på ulike frokost- og lunsjalternativer. Selv om jeg elsker de knekkebrødene, så kan det være greit med variasjon i lengden :)

I tillegg har jeg lagd meg "sunn" is til de gangene jeg har lyst på noe godt. Ingredienser: egg, fløte og mørk kakao

Skrevet

Jeg har noen spørsmål til.

1.Er det greit å steke mat med Tine sitt meierismør? Er det det som er ekte smør? :P

Ja, men husk at smør inneholder litt melkeproteiner osv fra fløten som kan svi seg. Det er derfor smøret blir brunt. En må derfor utvise ekstra temperaturkontroll når man steker med smør. Egentlig bør du alltid ha god temperaturkontroll.

Ved å klarne smøret får du rent melkefett som tåler vesentlig høyere temperatur.

Vil også slå et slag for Rørosmeieriet sitt smør. De lager det av rømme og har ingen tilsetninger utenom salt. Tine tilsetter blant annet smørsmak og har litt lavere fettinnhold. Jo lavere fetthold (og mer vann) de får inn i smøret, jo mer tjener det.

• Liker 1
Skrevet

Føler ikke jeg får i meg så mye fett akkurat. Driver også og leser meg opp på ulike frokost- og lunsjalternativer. Selv om jeg elsker de knekkebrødene, så kan det være greit med variasjon i lengden :)

I tillegg har jeg lagd meg "sunn" is til de gangene jeg har lyst på noe godt. Ingredienser: egg, fløte og mørk kakao

Nei, med den frokosten holder du deg ikke mett lenge. Tips: ha i egg og revet ost i knekkebrødene. Bruk smør under pålegget (jeg bruker bremykt, 70% smør og 30% rapsolje, men det finnes meierismør også), lag egen majones, og kok et egg eller to! Da holder du deg mett lenger. Jeg har smør og kokosfett i morgenkaffen, kan erstattes med fløte (eller bytt ut kaffe med te). De tok litt tid før dette ble naturlig for meg, men det er en veldig enkel måte å få i seg fett på!

Lunsj er vel helt greit å spise det, sånn at du ikke blir for sulten før middag. Spiser du mer til frokost, holder det kanskje med en skyr eller litt nøtter.

Middag: for lite fett her også ja. Kjøp seterrømme som du kan ha til, lag fløtesauser. Santamaria sin kokosmelk fungerer bra (muligens billigmerker også, men santamaria er nok best - husk bare å unngå den lette!) Lag ostesalat som tilbehør, ha kremost på kjøttet, stek et par egg til... Lag gratenger, eller alt-i ett-gryter - bruk fløte :) En kyllingfilet og grønnsaker er ikke så mettende..

Skrevet

Ja, men husk at smør inneholder litt melkeproteiner osv fra fløten som kan svi seg. Det er derfor smøret blir brunt. En må derfor utvise ekstra temperaturkontroll når man steker med smør. Egentlig bør du alltid ha god temperaturkontroll.

Ved å klarne smøret får du rent melkefett som tåler vesentlig høyere temperatur.

Vil også slå et slag for Rørosmeieriet sitt smør. De lager det av rømme og har ingen tilsetninger utenom salt. Tine tilsetter blant annet smørsmak og har litt lavere fettinnhold. Jo lavere fetthold (og mer vann) de får inn i smøret, jo mer tjener det.

Hva er farlig med at smøret svir seg litt? Kanskje jeg heller burde bruke olje? Kan ikke si jeg har stålkontroll på temperaturen

Nei, med den frokosten holder du deg ikke mett lenge. Tips: ha i egg og revet ost i knekkebrødene. Bruk smør under pålegget (jeg bruker bremykt, 70% smør og 30% rapsolje, men det finnes meierismør også), lag egen majones, og kok et egg eller to! Da holder du deg mett lenger. Jeg har smør og kokosfett i morgenkaffen, kan erstattes med fløte (eller bytt ut kaffe med te). De tok litt tid før dette ble naturlig for meg, men det er en veldig enkel måte å få i seg fett på!

Lunsj er vel helt greit å spise det, sånn at du ikke blir for sulten før middag. Spiser du mer til frokost, holder det kanskje med en skyr eller litt nøtter.

Middag: for lite fett her også ja. Kjøp seterrømme som du kan ha til, lag fløtesauser. Santamaria sin kokosmelk fungerer bra (muligens billigmerker også, men santamaria er nok best - husk bare å unngå den lette!) Lag ostesalat som tilbehør, ha kremost på kjøttet, stek et par egg til... Lag gratenger, eller alt-i ett-gryter - bruk fløte :) En kyllingfilet og grønnsaker er ikke så mettende..

Tusen takk for tips! :)

Skrevet

Hva er farlig med at smøret svir seg litt? Kanskje jeg heller burde bruke olje? Kan ikke si jeg har stålkontroll på temperaturen

Det kan godt brukes som en smakstilsetning. Smøret får første en nøtteaktig smak som kan være god, men for mye av den er ikke godt. Etterhvert vil det smake skikkelig dårlig.

I tillegg skal en være litt forsiktig med hardt stekt mat. Karamelliseringen, eller maillardreaksjonen som skjer, kan være kreftfremkallende ved stort inntak. Det er muligens derfor enkelte studier viser at rødt kjøtt er kreftfremkallende fordi det ofte blir servert litt svidd i kantene.

(En skal for all del ikke tolke det som at det er det røde kjøttet i seg selv som er årsaken til kreft, en vet heller ikke sikkert at det spesifikt er maillardreaksjonen. Men det er uansett greit å ha med seg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...