AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Har lest at når man tar f.eks. hunden sin i nakkeskinnet, så er dette ensbtydende med at man truer med å drepe det. Hvordan stemmer denne teorien overens med at tispa løfter ungene etter nakkeskinnet? Dette gjelder jo også andre dyr, som f.eks. katt. Anonymous poster hash: 022f1...1d0
Tabris Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 (endret) Å ta en hund i nakkeskinnet regnes som et overgrep, da hunden oppfatter det som aggressivt og truende. Hvis det er noe som gjentar se ofte, så får du i beste fall en krypende hund som mister tilliten til sin eier, og i verste fall en hund som velger å ta igjen. Det er forskjell på en valpemor som rolig og forsiktig bærer små valper i nakkeskinnet og et voksent menneske som tar tak i en hund i sinne/frustrasjon i hensikt å straffe. Endret 28. november 2013 av Tabris 3
Rainbow Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Tispene bærer ikke valpene i nakkeskinnet. De bærer dem med underkjeven under magen og overkjeven over ryggen. Det er katter som bærer ungene sine sånn. Hvorfor skal man gjøre det uansett? All form for straff som folk sier at funker gjør jo det fordi hunden frykter konsekvenser, og den blir skremt i situasjonen og slutter med negativ atferd der og da. To år senere biter den kanskje en fremmed som skremmer den på en måte som minner om den situasjonen, og ingen husker sammenhengen. 5
Leo Skrevet 29. november 2013 #4 Skrevet 29. november 2013 Det kommer jo an på hvordan eller hvorfor man tar en hund i nakkeskinnet. Jeg bruker f.eks. normalt ikke halsbånd på mine og derfor er nakkeskinnet det stedet hvor jeg kan ta tak og holde igjen når det er behov for det. Men det gjøres jo rolig og kontrollert og straff er det aldri brukt som. Kun for å holde igjen hunden. Min rase er også forholdsvis liten og lett, og brukes dessuten som hihund, så å kunne løfte hunden etter nakkeskinnet er av og til praktisk. For at det skal fungere er det selvfølgelig et "must" at hunden ikke har negative opplevelser med å bli tatt i nakkeskinnet.Å røske og rive i hundens nakkeskinn som straff, er selvfølgelig bare håpløst! Tisper bærer ganske riktig valpene sine ved å ta dem i munnen og "bite" over skulder- og nakkeparti.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 Det kommer jo an på hvordan eller hvorfor man tar en hund i nakkeskinnet. Jeg bruker f.eks. normalt ikke halsbånd på mine og derfor er nakkeskinnet det stedet hvor jeg kan ta tak og holde igjen når det er behov for det. Men det gjøres jo rolig og kontrollert og straff er det aldri brukt som. Kun for å holde igjen hunden. Min rase er også forholdsvis liten og lett, og brukes dessuten som hihund, så å kunne løfte hunden etter nakkeskinnet er av og til praktisk. For at det skal fungere er det selvfølgelig et "must" at hunden ikke har negative opplevelser med å bli tatt i nakkeskinnet. Å røske og rive i hundens nakkeskinn som straff, er selvfølgelig bare håpløst! Tisper bærer ganske riktig valpene sine ved å ta dem i munnen og "bite" over skulder- og nakkeparti. Ikke ment som kritikk, jeg er bare nysgjerrig; vet du helt sikkert at de ikke får vondt/plagsomt ubehag av det? Jeg vet ikke hvilken hund du har, men noen har rett og slett mer hud enn andre så de kanskje tåler det bedre, min har veldig stram hud, og hvis jeg drar for mye i det når jeg tørker han av f.eks så piper han skikkelig. Å vite nøyaktig hva hunder prøver å signalisere når de biter en annen i nakken er vanskelig å vite. Men det jeg tenker er at hunder ikke liker at noen står bak dem/over ryggen deres, og når de angriper bakfra regner jeg med det kommer et voldsomt forsvar fra hunden som blir angrepet. For den hunden som angriper så må det da også være alvor, tenker jeg. Men en ting vil jeg påpeke, du ser ikke hverken katte- eller hundemor bære en halvvoksen eller voksen katt/hund på den måten de gjorde når de var bittesmå. Skinnet i nakken trekker seg tilbake etterhvert, og det vil for de fleste oppleves ubehagelig og smertefullt å bli bært på samme måte når de er eldre. Anonymous poster hash: 23e80...7f5 2
Djungelvrål Skrevet 30. november 2013 #6 Skrevet 30. november 2013 Gjør det av og til med katten hvis hu blir krakilsk og biter.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #7 Skrevet 30. november 2013 Det kommer veldig an på hunden. En hund som i utgangspunktet er veldig dominant, og som gjør gjentatte forsøk på å ta ledelsen, bør en ta i nakkeskinnet. Da viser du tydelig hvem som bestemmer. I den forbindelse er det ikke snakk om dyreplageri. En mer forsiktig hund, bør man ikke ta på denne måten. Da blir denne metoden for hard. Hunder er forskjellige, så det finnes ikke ett fasitsvar som passer for alle. Anonymous poster hash: 200f1...b32
Tabris Skrevet 30. november 2013 #8 Skrevet 30. november 2013 Det kommer veldig an på hunden. En hund som i utgangspunktet er veldig dominant, og som gjør gjentatte forsøk på å ta ledelsen, bør en ta i nakkeskinnet. Da viser du tydelig hvem som bestemmer. I den forbindelse er det ikke snakk om dyreplageri. En mer forsiktig hund, bør man ikke ta på denne måten. Da blir denne metoden for hard. Hunder er forskjellige, så det finnes ikke ett fasitsvar som passer for alle. Anonymous poster hash: 200f1...b32 Dette er som oftest basert på foreldede og gamle teorier om dominans og lederskap. Svært få hunder er dominante i den forstand og ønsker å "klatre på rangstigen". Det er ikke slik det fungerer. 4
Gjest Badebuksa Skrevet 30. november 2013 #9 Skrevet 30. november 2013 Gjør det av og til med katten hvis hu blir krakilsk og biter.så ond du er!!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #10 Skrevet 30. november 2013 Er det greit å ta tak, og bare holde i nakkeskinnet da? Ingen risting, løfting eller annet enn å være streng i stemmen ved siden av, bare at man holder et tak i nakkeskinnet, for å få en hund fra å knurre/glefse? Anonymous poster hash: d30bd...35f
Tabris Skrevet 30. november 2013 #11 Skrevet 30. november 2013 (endret) Er det greit å ta tak, og bare holde i nakkeskinnet da? Ingen risting, løfting eller annet enn å være streng i stemmen ved siden av, bare at man holder et tak i nakkeskinnet, for å få en hund fra å knurre/glefse? Anonymous poster hash: d30bd...35f Jeg tror ikke det er særlig konstruktivt eller effektivt. Hunden vil jo bare få bekreftet at det ER grunn til å knurre og glefse når du oppfører deg slik. Det er mye bedre å finne ut hvorfor hunden knurrer/glefser og gjøre noe med årsakene bak. Hvor gammel er hunden? I hvilke situasjoner knurrer/glefser den? Endret 30. november 2013 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #12 Skrevet 30. november 2013 så ond du er!! Så man skal heller la katten bite til man blør ihjel mener du? Anonymous poster hash: d47dc...297
Gjest Badebuksa Skrevet 30. november 2013 #13 Skrevet 30. november 2013 Så man skal heller la katten bite til man blør ihjel mener du? Anonymous poster hash: d47dc...297 halloo.. Sarkasme.. Eller noe
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. november 2013 #14 Skrevet 30. november 2013 Sånn bærer hunder valper 2
Djungelvrål Skrevet 30. november 2013 #15 Skrevet 30. november 2013 så ond du er!! Nei, det er jeg ikke.
Gjest Badebuksa Skrevet 30. november 2013 #16 Skrevet 30. november 2013 Hva er det med kg og mangel på forståelse. Makan. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #17 Skrevet 30. november 2013 For å ikke snakk om at en kan skade nerver ol de har i nakken da. KJEMPESMART. Er mange som ikke burde hatt dyr gitt.... Anonymous poster hash: ff4c6...58b
Portvinpiken Skrevet 30. november 2013 #18 Skrevet 30. november 2013 Det kommer veldig an på hunden. En hund som i utgangspunktet er veldig dominant, og som gjør gjentatte forsøk på å ta ledelsen, bør en ta i nakkeskinnet. Da viser du tydelig hvem som bestemmer. I den forbindelse er det ikke snakk om dyreplageri. En mer forsiktig hund, bør man ikke ta på denne måten. Da blir denne metoden for hard. Hunder er forskjellige, så det finnes ikke ett fasitsvar som passer for alle. Anonymous poster hash: 200f1...b32 Eh... en eier som oppfører seg så irrasjonelt er en svært dårlig veileder. Jeg vil også anbefale på det sterkeste å lese bøker som er skrevet etter -70 tallet for å få litt mer oppdatert kunnskap på området.
Gjest Badebuksa Skrevet 30. november 2013 #19 Skrevet 30. november 2013 For å ikke snakk om at en kan skade nerver ol de har i nakken da. KJEMPESMART. Er mange som ikke burde hatt dyr gitt....Anonymous poster hash: ff4c6...58b Jepp. Jg har sett bilder av blodutredelser på kaniner, etter at de har blitt tatt i nakkeskadet. Stygt! Flådd og døde kaniner altså, man så skadene som var påført.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #20 Skrevet 1. desember 2013 TS. Bare for å presisere, jeg spurte ikke spørsmålet for å få støtte for å ta en hund i nakkeskinnet. Jeg spurte helt ærlig fordi jeg har undret på sammenhengen. Men nå ser jeg jo at hunder faktisk ikke løfter valpene etter skinnet, det trodde jeg faktisk. Jeg vet bl.a. at en del hundeiere (muligens er det mest utbredt i jakthundmiljøet) bruker nakkeskinnet for å korrigere hunden. F.eks. om hunden viser mataggressjon/ressursforsvar, løfter de den opp etter nakkeskinnet og lar den henge der til den gir seg, og setter den så ned ved matfatet igjen. Ikke med brå bevegelser, og ikke kjefting og sinne, men helt rolig lar de han henge der. Vet ikke om dette er utbredet eller om det fungerer. Synes bare det høres litt drøyt ut.. Anonymous poster hash: 022f1...1d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå