Gå til innhold

Psoriasis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ofte litt tørre albuer, og faren min sa tidligere at det skyldes en mild form for psoriasis som han også har (altså at jeg har arvet det).

Men jeg er litt usikker på hva det er. Det er i alle fall helt utrolig plagsomt av og til, og det gjør veldig vondt. Har ikke vært med legen med dette enda. Hadde et lignende utslett bak kneet og turnuslege kunne ikke finne ut hva det var. Jeg har locoid, men det hjelper ikke.

Beklager veldig dårlig bilde.

IMG_20131128_143950.jpg



Anonymous poster hash: 63147...0d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser litt ut som psoriasis, ja. Vi har en del av det i min familie, nemlig, men jeg har ikke vært plaget med det. Mye forskning tyder på at det er klare sammenhenger mellom stress og psoriasis-utbrudd, og det har ofte sammenheng med alkoholbruk også. Hvis du drikker mye, bør du altså slutte med det eller generelt stresse ned. Psoriasispasienter blir ofte rådet til å dra til syden, for solen har slik en gunstig effekt på sykdommen, men jeg tror nok også at bare det å ta seg en ferie og slappe av har mye med bedringen å gjøre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen og ta en titt, ser litt ut som pso ja. Har selv utslett på albuer og litt her å der, men hos meg skaller det seg litt mer før jeg smører og får av plakken, og da kan det se litt rødt og hissig ut som ditt før det roer seg litt ned :-) Ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en mild form utifra bildet ihvertfall, særlig om du har det hele året.

Er det kun vinterstid, så kan det være vintereksem, og det kan være inn i helvetes plagsomt, vondt og irriterende når det er skikkelig kaldt ute. Mitt vintereksem gir seg som regel etter et par runder med vanlig hydrokortison. Men siden du har brukt Locoid og det ikke ser ut til å funke, virker et mer som det er psoriasis eller annet eksem.

Jeg ville bedt om en time hos fastlegen når utslettet ser hissig ut, bare for å finne ut hva det var og om du evt kan få type 2 eller 3 steroidsalve siden Locoid ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser litt ut som psoriasis, ja. Vi har en del av det i min familie, nemlig, men jeg har ikke vært plaget med det. Mye forskning tyder på at det er klare sammenhenger mellom stress og psoriasis-utbrudd, og det har ofte sammenheng med alkoholbruk også. Hvis du drikker mye, bør du altså slutte med det eller generelt stresse ned. Psoriasispasienter blir ofte rådet til å dra til syden, for solen har slik en gunstig effekt på sykdommen, men jeg tror nok også at bare det å ta seg en ferie og slappe av har mye med bedringen å gjøre. Lykke til!

Jeg drikker ikke i det hele tatt :P Er også ikke så veldig stressa, men har vært litt tøft i det siste. Takk skal du ha! :)

-TS

Anonymous poster hash: 63147...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...