Gå til innhold

Hva ville du spurt Napoleon om?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en skoleoppgave hvor Napoleon skal intervjues. Tanken er at Napoleon "står opp fra de døde" og får muligheten til å være etterpåklok. Problemet er at ingen av oss sitter inne med så veldig mye kunnskap om denne fyren, så vi tar gjerne imot tips til spørsmål. Det kan gjerne være humoristisk, men også faglig. Tusen takk! :)

Anonymous poster hash: b479e...bce
Videoannonse
Annonse
Gjest Gunfreak
Skrevet

Tja, Napoleon var en briljant propagandaist, så tviler på du får noen ærlige svar fra han.

Han vil alltid vinkle svarene så han kommer best ut av det.

Men du kan spørre han om han angrer på at han invanderte Spania. eventuelt om han angrer på at han kom tilbake fra eksil i Elba.

Skrevet

Jeg hadde spurt han hvorfor i alle dager det fristet å invadere Russland.

Skrevet

Jeg ville spurt om han har glidelås der han stikker inn handa, og om det står YKK på den.

Skrevet

Om han virkelig har komplekser?

Anonymous poster hash: 4c1c9...ddd

Skrevet

første jeg tenkte på var: hvorfor gikk han i retning Russland!? ..men det har blitt nevnt :)

Men du kan jo spørre han om hva han mener om at det er blitt oppkalt en kake etter han?

Kan jo også være fristene å høre med han om han er villig til å lære seg den norske teksten Napoleon med sin hær.

Likevel.. først og fremst. Hvis han hadde stått opp fra de døde, så ville det vel vært et lite sjokk for han med all den tilgjengelige elektronikken han kunne sette seg inn i. En ide er vel å stille et spørsmål om hvilke våpen og andre kamptaktikker han ville ha brukt nå. Kunne vært et spennede tanke.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan han kom på å lage en slik en god kake

Skrevet

Litt off topic...

Har det vært to napoleoner ? En jeg kjenner påstår dette.

Hatet han kvinner ? Ser på sitater fra han så kan det virke slikt

Skrevet

Om alle hadde bukser med røde renner i :)

Skrevet

Litt off topic...

Har det vært to napoleoner ? En jeg kjenner påstår dette.

Hatet han kvinner ? Ser på sitater fra han så kan det virke slikt

Ja, Napoleon I (Bonaparte, den Napoleon folk flest kjenner til), sønnen hans, Napoleon II, og hans sønn igjen, Napoleon III. Disse tre hadde vel alle makten i Frankrike en periode av livene sine, dersom jeg ikke tar jeg feil..? Du kan vel google deg til det.

Han (altså den første, Napoleon Bonaparte) levde jo på 1700-tallet, så kvinnesynet var nok noe annerledes.

Anonymous poster hash: e3a8d...4de

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Om alle hadde bukser med røde renner i :)

Kanskje overtrøtthumor men: :ler:

Skrevet

Kanskje overtrøtthumor men: :ler:

Bittelitt :P

Skrevet

Du kan spørre om hvorfor han falt for den langt eldre, notorisk utro og uelegante Josephine. Hun var uglesett i de aristokratiske kretsene og det er en kjent sak at hun gikk bak ryggen til Napoelon flere ganger. Biiiaatch.

Anonymous poster hash: 0ebf0...b22
Skrevet

Hvordan han kom på å lage en slik en god kake

Hehe, skulle skrive det samme selv :fnise:

Skrevet

Tusen takk for mange gode innspill! :) Dere er bra!

Anonymous poster hash: b479e...bce
Skrevet

Jeg ville spurt om han tok seg nær av den britiske propagandaen som fremstilte han som en liten mann, med tanke på at han var høyere enn gjennomsnittet.

Skrevet

Jeg ville spurt om han tok seg nær av den britiske propagandaen som fremstilte han som en liten mann, med tanke på at han var høyere enn gjennomsnittet.

Whaat? Er dette sant?

Skrevet

Whaat? Er dette sant?

Ja, det er sant som bare det. Allikevel er det kun snakk om et par centimeter høyere enn gjennomsnittet, så det var ikke det helt store. Han var 1,69 høy, og gjennomsnittet på den tiden var 1,67.

Ellers ville jeg spurt om ting ikke alle andre kommer til å spørre om, med tanke på at dette er et skoleprosjekt. Napoleon gjorde mange andre ting enn å forsøke å innvadere Russland, og dø i eksil. Paster inn en liste som dekker det meste, som ikke har med krigføring å gjøre:

• Grunnla det moderne rettsvesen
  • Innførte det metriske system
  • Innførte religionsfrihet
  • Grunnla statistisk sentralbyrå i Frankrike
  • Var den første som benyttet metall som bygningsmateriale
  • Innførte gratis og åpen skole for alle
  • Innførte like og ulike gatenummer
  • Var den første som massevaksinerte befolkningen
  • La grunnlaget for det som ble Houte Couture
  • Grunnla Sorbonne- og Eccoleuniversitetene
  • Planla Suezkanalen
  • Åpnet Louvre-museet
Gjest Gunfreak
Skrevet

Ja, det er sant som bare det. Allikevel er det kun snakk om et par centimeter høyere enn gjennomsnittet, så det var ikke det helt store. Han var 1,69 høy, og gjennomsnittet på den tiden var 1,67.

Ellers ville jeg spurt om ting ikke alle andre kommer til å spørre om, med tanke på at dette er et skoleprosjekt. Napoleon gjorde mange andre ting enn å forsøke å innvadere Russland, og dø i eksil. Paster inn en liste som dekker det meste, som ikke har med krigføring å gjøre:

• Grunnla det moderne rettsvesen
  • Innførte det metriske system
  • Innførte religionsfrihet
  • Grunnla statistisk sentralbyrå i Frankrike
  • Var den første som benyttet metall som bygningsmateriale
  • Innførte gratis og åpen skole for alle
  • Innførte like og ulike gatenummer
  • Var den første som massevaksinerte befolkningen
  • La grunnlaget for det som ble Houte Couture
  • Grunnla Sorbonne- og Eccoleuniversitetene
  • Planla Suezkanalen
  • Åpnet Louvre-museet

Han gunnla the napoleonic code, som brukes i vedlig mange europeiske land, (england og skandinavia er vel unntakene) Og alle de tidligere koloniene til Storbritannia bruker derfor den engelske(så india osv bruker den) men tror flere stater i sør amerika og mexico har sitt bygget på napleonic code.

Napoleon blir ofte feilaktig sammenlignet med hitler(kanskje fordi begge invaderte Russland) men napoleon bedret faktisk livs sitvasjonen til jødene i Frankrike(og de landene under hans kontroll)

Napoleon hadde ingen hva skal man si "onde" baktanker, han hadde ikke planer om å utslette folk osv, han ville bare ha god gammeldags makt og kontroll, og mye av tiden hans gikk med på å skape et dynasti.

Men man kan ikke overse han startet eller oppfordret andre til å starte kriger som endte med 5-7 millioner døde mennesker.

og selv om has egent dynasti falt i grus, lever Bonaparte-Murat dynastiet, søsteren til Napoleon giftet seg med Joachim Murat, en av generalene til Napoleon, og Murat ble konge av Napoli(før han ble henrettet) men hans barn spredde genene sine, og er fremdeles en del rike "adel" folk i europa som tilhører dette dynastiet.

Det har også vært en del Bonaparter i USA som har vært involvert i Amerikansk politikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...