Gå til innhold

Når brukes "ham"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri forstått når ham skal brukes isteden for han. Jeg bruker jo aldri ordet ham når jeg snakker.

Er det i de samme tilfeller der man bruker henne isteden for hun?

Blir det feks rett å si:

"Hun har rødt hår." "Han har rødt hår."

"Jeg hjalp henne med oppvasken." "Jeg hjalp ham med oppvasken."



Anonymous poster hash: db216...485
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

han eller ham?

«Han» er eneste mulighet når det er subjektet i setningen: Han slo William.

Når det er objekt, er det valgfritt: «Han slo han på kjeften.» Eller «Han slo ham på kjeften.» Hvis din språkfølelse ikke reagerer på «han slo han», så kan du altså – med Språkrådet i ryggen – trygt bruke «han» i objektsform. Folk av litt mer konservativ språklig støpning vil dog insistere på at man bør holde seg til det tradisjonelle «ham».

Kilde: http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm#han

Selv synes jeg det klinger bedre å bruke ham, f.eks. i setningen i eksemplet over, men det er jo altså lov å bruke begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ham\han er likestilt, men jeg reagerer likevel når noen ikke kan forskjellen og presterer å skrive "han" der det skal være "ham." I bøker står det aldri "han" istedenfor "ham."



Anonymous poster hash: 30741...527
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det at det gjelder det samme som med hun / henne.

Ham brukes når han er objektet i setningen.

En annen enkel huskeregel er å tenke engelsk, he/ han og him / ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forsåvidt ganske dumt at dette har falt ut av vanlig norskundervisning i skolen. Selv får jeg helt hetta av folk som ikke klarer å bruke ham, det er jo ikke noe vanskeligere enn å bruke henne (nå er det jo ikke alle som klarer det heller). For de fleste som har vokst opp med litt bøker vil det vel uansett komme naturlig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt ganske dumt at dette har falt ut av vanlig norskundervisning i skolen. Selv får jeg helt hetta av folk som ikke klarer å bruke ham, det er jo ikke noe vanskeligere enn å bruke henne (nå er det jo ikke alle som klarer det heller). For de fleste som har vokst opp med litt bøker vil det vel uansett komme naturlig.

Jeg skriver aldri ham og jeg har absolutt vokst opp med bøker. For meg blir det ekstremt unaturlig å bruke ham, det føles kunstig rett og slett. Sikkert fordi det er langt unna talemålet mitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver aldri ham og jeg har absolutt vokst opp med bøker. For meg blir det ekstremt unaturlig å bruke ham, det føles kunstig rett og slett. Sikkert fordi det er langt unna talemålet mitt.

Selv synes jeg setninger som inneholder "han slo han" og lignende blir unaturlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt ganske dumt at dette har falt ut av vanlig norskundervisning i skolen. Selv får jeg helt hetta av folk som ikke klarer å bruke ham, det er jo ikke noe vanskeligere enn å bruke henne (nå er det jo ikke alle som klarer det heller). For de fleste som har vokst opp med litt bøker vil det vel uansett komme naturlig.

Helt enig med deg. Jeg synes det er påfallende mange som enten konsekvent bruker "henne" eller "hun" også, det er helt forferdelig. Håper virkelig ikke at "henne" blir like valgfritt som "ham" om 20 år..

For meg er det en ren ryggmargsrefleks, det er ikke som om jeg tenker "å, her er det objekt, da skal jeg bruke ham/henne". Nå mangler jeg til gjengjeld ryggmargsrefleks (i tråd meg gjeldende grammatikk) for komma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg setninger som inneholder "han slo han" og lignende blir unaturlige.

Det er jo greit nok, men fra det og til å trekke konklusjoner om de som faktisk skriver på en måte som er grammatikalsk riktig er jo litt merkelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er forsåvidt ganske dumt at dette har falt ut av vanlig norskundervisning i skolen. Selv får jeg helt hetta av folk som ikke klarer å bruke ham, det er jo ikke noe vanskeligere enn å bruke henne (nå er det jo ikke alle som klarer det heller). For de fleste som har vokst opp med litt bøker vil det vel uansett komme naturlig.

Har du sett hun? Kommer henne snart? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...