AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #1 Skrevet 27. november 2013 Prøvde å legge meg tidlig i går, var kjempetrett, men fikk ikke sove. Utenom en halvtime tidlig på morgenen i dag. Ellers har vært relativt overtrett i hele dag, men vært for opptatt til å kunne ta en blund i løpet av dagen. Nå er det kveld, og jeg vil sove, men nå er jeg ikke trett en gang. Trodde at siden jeg har vært aktiv i dag så skulle jeg ihvertfall være kjempetrett nå i kveld igjen. Har alltid har søvnproblemer, og kan ofte ligge i flere timer før jeg får sove vanligvis, kanskje to timer i gjennomsnitt, så ligger jeg. Noen som har noen tips? Kan jo kjøpe innsovningstabletter. Men, får jo ikke tak i det nå heller. Ååh,, blir så oppgitt og sint over meg selv. Anonymous poster hash: 206a9...90e
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #2 Skrevet 27. november 2013 Jeg har gått på kurs som baserer seg på en metode som heter søvnrestriksjon. Det fungerer veldig godt for mange (men selvfølgelig ikke for absolutt alle). Jeg har slitt med søvnen lenge, men fungerer nå veldig greit - så lenge jeg passer på og gjør som jeg skal. Opplegget er såpass enkelt at du godt kan gjøre det hjemme alene. Det står beskrevet her. Kort fortalt går det ut på å begrense mengdn søvn i en periode, lage en døgnrytme ved å stå opp til samme tid absolutt alle dager, og å fjerne assosiasjonene til senga som "stedet hvor du ikke får sove" ved å gjøre det til en regel om at du må stå opp igjen om du ikke får sove etter 15-20 min. Det er jækla tøft de første ukene. Men det gir god hjelp for mange. I tillegg kan det være lurt å følge en del gode søvnhygieneråd: ikke drikk kaffe/te/cola etter kl 17, ikke bruk alkohol som sovemiddel, ikke gjør noe fysisk tungt sent på kvelden, ikke se på TV den siste timen før du skal legge deg, ikke bruk senga til noe annet enn soving (sex er ok, mobiltasting, lesing o.l. er ikke). Om du har lett for å ta med deg problemene til sengs, finn en måte å minimere dette på. Noen setter av en halvtime tidlig på kvelden hvor de tenker gjennom ting som er vondt og vanskelig. Jeg skriver ned ting jeg må ordne som jeg er stressa for/redd for å glemm etc. Anonymous poster hash: 02c77...217
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #3 Skrevet 27. november 2013 Jeg har gått på kurs som baserer seg på en metode som heter søvnrestriksjon. Det fungerer veldig godt for mange (men selvfølgelig ikke for absolutt alle). Jeg har slitt med søvnen lenge, men fungerer nå veldig greit - så lenge jeg passer på og gjør som jeg skal. Opplegget er såpass enkelt at du godt kan gjøre det hjemme alene. Det står beskrevet her. Kort fortalt går det ut på å begrense mengdn søvn i en periode, lage en døgnrytme ved å stå opp til samme tid absolutt alle dager, og å fjerne assosiasjonene til senga som "stedet hvor du ikke får sove" ved å gjøre det til en regel om at du må stå opp igjen om du ikke får sove etter 15-20 min. Det er jækla tøft de første ukene. Men det gir god hjelp for mange. I tillegg kan det være lurt å følge en del gode søvnhygieneråd: ikke drikk kaffe/te/cola etter kl 17, ikke bruk alkohol som sovemiddel, ikke gjør noe fysisk tungt sent på kvelden, ikke se på TV den siste timen før du skal legge deg, ikke bruk senga til noe annet enn soving (sex er ok, mobiltasting, lesing o.l. er ikke). Om du har lett for å ta med deg problemene til sengs, finn en måte å minimere dette på. Noen setter av en halvtime tidlig på kvelden hvor de tenker gjennom ting som er vondt og vanskelig. Jeg skriver ned ting jeg må ordne som jeg er stressa for/redd for å glemm etc. Anonymous poster hash: 02c77...217 Tusen takk for at du tok deg tiden til å svare. Det kan være noe jeg får prøve på ja. Begynner å bli virkelig lei av å bruke så lang tid på å få sove, bruker masse tid på det, og ofte ender det med at jeg da sover enda lengre enn jeg vil dagen etter. Det er ikke bra... Så håper dette hjelper Anonymous poster hash: bc620...d0a
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #4 Skrevet 27. november 2013 Bare hyggelig - jeg vet jo hvor slitsomt sånt er! Mitt beste tips er å holde ut i minst en 5-6 uker med dette opplegget. Det blir tøft til å begynne med, og så blir det bedre. Nesten garantert. Bare å spørre her i tråden f.eks. om du lurer på noe Anonymous poster hash: 02c77...217
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå