skruf Skrevet 2. desember 2013 #21 Skrevet 2. desember 2013 Eldstejenta her og leste da hun var 3 år. Vi hadde ikke lært henne annet enn bokstavene, og selve lesekoden knekte hun selv. I en alder av 4 så leste hun Roald Dahl selv.. Hun var generelt tidlig ute med det meste, og sylskarp. Problemene kom da hun begynte på skolen og holdt på kjede seg skakk pga manglende utfordringer. Vi hadde noen runder med skolen, og etter ei stund fikk hun eget opplegg i norsk, matematikk og engelsk (hun snakket flytende engelsk da hun var 7 pga engelsktalende stemor). Etter det så gikk det kjempebra, og heldigvis fikk hun flere utfordringer på ungdomskolen. Idag går hun på Vgs og har toppkarakterer i alle fag. Hun trenger nesten ikke noe tid på leksene, da det sitter fort. Ved nærmere ettertanke så gjør hun nesten ikke lekser hjemme, da hun får gjort det unna på skolen.. Så stå på, gi barnet utfordringer og noe å strekke seg etter, legg til rette for læring.
Enyya Skrevet 3. desember 2013 #22 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er lærer med har aldri pushet på for å lære sønnen min å lese. Men jeg har lest høyt for han siden han var 1 år hver kveld. Og etterhvert kom interessen for bokstavene. Han spurte om jeg kunne ta fingeren under der jeg leste. Og plutselig når han fikk et postkort i posten som 3 åring så kunne han lese alt selv. Så ja på en måte kan noen lære det på egenhånd uten uten å måtte gjennom leseopplæring. Han går nå i 1.klasse og leser som de beste elevene jeg har på 3.trinn. Så er ikke i tvil om at det å lese bøker for barn fra de er små er utrolig viktig! Lærer barna seg bokstavene og å lese helt på egenhånd? Imponert.Anonymous poster hash: 51b7e...c00
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå