Britt Banditt Skrevet 28. november 2013 #21 Skrevet 28. november 2013 Vi måtte kutte ut dagsovinga da dattera vår var 2 pga samme situasjon som du beskriver. Hun var trøtt i noen dager og sovna like etter barnehagen, men så gikk det fint og hun sovna på under fem minutter klokka sju.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #22 Skrevet 28. november 2013 Vi kuttet ut dagsovingen på vår sønn akkurat da han ble 2. Han var umulig å legge på kvelden. Først gikk vi ned til at han maks skulle sove 30 min. Så kuttet vi helt ut. Det er jo ikke rart bhg mener hun trenger duppen på dagtid når hun sover så lite på natta... Det er selvfølgelig dere som bestemmer om hun skal sove eller ikke på dagen. For oss tok det bare et par dager før sønnen kom inn i rutiner uten å sove på dagtid. Leggingen går nå som en drøm :-)Anonymous poster hash: 6c564...77e
Harlekin Skrevet 28. november 2013 #23 Skrevet 28. november 2013 Barnehagen mener at hun trenger dagduppen og at hun sovner av seg selv. Barnehagen har dagduppen senere enn oss og d kan være litt av problemet. Bi har den rundt elleve og de rundt tolv. Men har de den før er d midt i lunsjen. Må ta en prat m dem Det synes jeg du skal gjøre. De ser bare situasjonen i barnehagen, ikke hvordan det er hjemme hos dere på kveldstid. Vi hadde akkurat samme problem som dere (minus baby ) - leggingen tok evigheter og ofte sovnet 2-åringen ikke før 10-10:30!! Jeg nevnte problemet til barnehagen, men de mente at hun var trøtt og trengte å sove. Selvfølgelig var hun trøtt, hun hadde jo ikke sovet mer enn 8 timer eller noe om natten ... men jeg skjønte jo at hun måtte fungere i barnehagen, det er ikke noe moro med en supertrøtt, gretten unge. Men hos oss ble ikke problemet løst før vi kuttet dagsøvnen helt, da endelig gikk leggingen greit igjen. Du må si til barnehagen at de er nødt til enten å flytte dagsøvnen fremover, eller så må de kutte i lengden. De og dere må kanskje tåle et trøtt barn i noen dager, for at det på sikt skal bli bedre. Det er i hvert fall verd et forsøk!
Vera Vinge Skrevet 28. november 2013 #24 Skrevet 28. november 2013 (endret) Det er godt mulig hun trenger å kutte ut dagsoving, men jeg ville ikke uten videre gjort det så kort tid etter en stor omstilling i livet hennes. Kanskje sammenfaller redusert søvnbehov med at hun fikk et søsken, kanskje trenger hun ikke egentlig mindre søvn, men bare reagerer på det nye. Men hvordan er hun i humøret da? Er hun mye sur eller hyper i oppførselen? Altså, virker hun sliten på ettermiddagen? Endret 28. november 2013 av Vera Vinge 2
Harlekin Skrevet 28. november 2013 #25 Skrevet 28. november 2013 (endret) Det er godt mulig hun trenger å kutte ut dagsoving, men jeg ville ikke uten videre gjort det så kort tid etter en stor omstilling i livet hennes. Kanskje sammenfaller redusert søvnbehov med at hun fikk et søsken, kanskje trenger hun ikke egentlig mindre søvn, men bare reagerer på det nye. Men hvordan er hun i humøret da? Er hun mye sur eller hyper i oppførselen? Altså, virker hun sliten på ettermiddagen? Ja, enig i det. Men å flytte dagsovingen fremover i barnehagen er vel ikke akkurat noen stor omstilling. Barnehagen må da klare det. Hun er dessuten i den alderen der mange opplever at leggingen blir et problem, nettopp fordi barna trenger mindre søvn. Endret 28. november 2013 av Harlekin
Nada Skrevet 28. november 2013 #26 Skrevet 28. november 2013 Om det tar så lang tid å legge henne så hadde jeg absolutt prøvd å kutte dagsovingen. Hun trenger den dubben nå, men det er jo kanskje fordi hun sover for lite om natten?
Gjest Lite nytt Skrevet 28. november 2013 #27 Skrevet 28. november 2013 Slik har det vært her også. Da dagduppen ble kuttet så ordnet det seg nesten asap. Det ble noen ettermiddager hvor hun var så trøtt at hun sovnet og umulig å vekke, men det var ikke hver dag. Det gikk seg veldig raskt. Utrolig slitsomt når det tar sååå mange timer. Men tipset om å ha alenetid med mor og far høres uansett som en god ide uansett Også la henne være med på stell og skift og slikt sammen med babyen og la henne få styre litt
Nemesis75 Skrevet 28. november 2013 Forfatter #28 Skrevet 28. november 2013 Jeg tror dere treffer ang. dagduppen. Før hun begynte i barnehagen sovna hun greit rundt kl syv og sov til halv syv om mårran. Vi hadde da kun en liten dagdupp på 20 min, av og til bare et kvarter. Ettet barnehagen og timesdupp, våkner hun mellom fem og halv seks. Jeg skal prøve å droppe duppen i helga. Evt vekke henne etter kort tid. Takk for gode tips. 1
Harlekin Skrevet 29. november 2013 #29 Skrevet 29. november 2013 Jeg tror dere treffer ang. dagduppen. Før hun begynte i barnehagen sovna hun greit rundt kl syv og sov til halv syv om mårran. Vi hadde da kun en liten dagdupp på 20 min, av og til bare et kvarter. Ettet barnehagen og timesdupp, våkner hun mellom fem og halv seks. Jeg skal prøve å droppe duppen i helga. Evt vekke henne etter kort tid. Takk for gode tips. Det var lurt. Forhåpentligvis hjelper det å kutte ned på duppen i helgen, og da ser dere at det er det som er problemet. Da må barnehagen være behjelpelig med å korte ned på eller kutte sovingen i barnehagen.
Stinelin Skrevet 30. november 2013 #30 Skrevet 30. november 2013 Vi hadde også en periode med vanskelig legging etter at lillebror ble født, men ikke så ille. Ville ha vurdert det med søvn på dagtid, men mest av alt gitt henne tid ifht. at hun akkurat har blitt storesøster. Hos oss gikk det over av seg selv.
Global eD Skrevet 3. desember 2013 #31 Skrevet 3. desember 2013 Helt normalt. Hvorfor bruker dere ikke sprinkelseng som 2åringer ikke kan gå/hoppe ut av? Dessuten kan jeg ikke anbefale å være i samme rom som barnet når det skal sove. Barnet vil alltid teste grenser når det vet at en annen voksen person er i rommet. (kaste smokk, hive bamser/dyne/pute). Det beste er å la barnet sove alene på rommet. Deretter lytte etter om det er "tullegrining" eller "ekte grining". Når du hører barnet ikke tullegriner, så går du inn igjen på rommet uten å si noe, gi smokken. Voila! Nå sover barnet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå