Gå til innhold

Sladder og ryktespredning fra journalister


Gjest Spirula

Anbefalte innlegg

Det er litt ironisk at rykter, som ikke kan publiseres i aviser fordi de er ubekreftede, likevel slipper ut via venner og bekjente.

Graviditeter, samlivsbrudd og skilsmisser, utroskap, alt dette, og mere til, er ting jeg har lest her inne før det har blitt offisielt, og "jeg hørte det fra en journalistvenn" er veldig ofte forklaringen.

Noen ganger blir ryktene bekreftet, men like ofte forblir ryktene nettopp rykter.

I denne forbindelse lurer på om journalister ikke har en taushetsplikt som forhindrer dem i å gjøre nettopp dette, å spre rykter.

Hvis ikke de allerede har det, burde de ikke ha det?

"Ting du får kunnskap om gjennom jobben må ikke deles til 3.person dersom informasjonen ikke er offentlig nok til å komme i avisen".

Ryktespredning skaper jo sladder som kan være til skade for 3.person, og er det ikke nettopp dette "vær-varsom-plakaten" er der for å forhindre?

Endret av Spirula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innlegget ryddet for quote med spekulasjoner. Daenerys, mod.

Jeg må be deg om å holde denne diskusjonen fri for sladder (selv om du bekreftet poenget mitt), her ønsker jeg å diskutere ryktespredning på generelt grunnlag!

Å kontrollere lekkasjer er kanskje ikke så lett, men mennesker i andre typer jobber klarer det, og journalister bør vel også ha såpass mye integritet, at de klarer å la være å sladre?

Eller er deling av informasjon så innegrodd i mange journalister, at om de ikke får publisert stoffet, må de likevel dele det på andre måter (altså sladre/spre rykter)?

Endret av Daenerys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må be deg om å holde denne diskusjonen fri for sladder (selv om du bekreftet poenget mitt), her ønsker jeg å diskutere ryktespredning på generelt grunnlag!

Å kontrollere lekkasjer er kanskje ikke så lett, men mennesker i andre typer jobber klarer det, og journalister bør vel også ha såpass mye integritet, at de klarer å la være å sladre?

Eller er deling av informasjon så innegrodd i mange journalister, at om de ikke får publisert stoffet, må de likevel dele det på andre måter (altså sladre/spre rykter)?

Det er vel litt det at journalist ikke er et yrke, men en livsstil, og det dermed er vanskelig å skille mellom hva de har fått høre på fritiden og hva de har fått høre på jobb. Mange av de journalistene som vanker i de miljøene de vanker i, ville ha gjort det på fritiden også.

Anonymous poster hash: ba2f7...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilma2000

Man må alltid huske på at uansett hvem du forteller en hemmelighet til, med untak av din egen mann/kone, vil personen fortelle hemmeligheten til minst én annen. Det er helt sykt, men dessverre sant. Noen hemmeligheter er ikke interessante selvfølgelig, men hvis noen sier "Tone er gravid, men det er syyyykt hemmelig, ikke si det til noen!!" Så vil det jo være veldig fristende å fortelle det videre. Alle liker å underholde og få respons på det man forteller så hvis man kan komme med litt juicy sladder så vil de fleste "bare fortelle det til en person". Og BÆM så vet hele Norge at Tone er gravid, at en viss baby skal hete Nelia.

Innlegget ryddet for spekulasjoner. Daenerys, mod.

Endret av Daenerys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også inntrykk av at journalister er såå skinnhellighet på jobb og kaller som høner på privaten. Jeg tror også de spekulerer i å la ryktene gå på sosiale medier sånn at de skal få noe å skrive om senere, enten ryktene er sanne eller ikke...

Anonymous poster hash: c780c...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Journalister, integritet? Hahahaha, dagens...

Jeg skrev ikke at de hadde det, men at de burde ha det. ;)

Endret av Spirula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner folk spm jobber i kulørt presse....og de vet myyyye det ikke skrives om. De er jo pesonlige "venner" med mange. Mange triste historier om kjendiser som ikke takler livet som litt falmet og halvglemt kjendis.

Anonymous poster hash: c0c19...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Før noe eventuelt blir bekreftet eller avkreftet av media kommer det til å bli ryddet slik det gjør nå.

Daenerys, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt det at journalist ikke er et yrke, men en livsstil, og det dermed er vanskelig å skille mellom hva de har fått høre på fritiden og hva de har fått høre på jobb. Mange av de journalistene som vanker i de miljøene de vanker i, ville ha gjort det på fritiden også.

Anonymous poster hash: ba2f7...038

Det er vel så at de får høre mye, men hvorfor må de dele alt de hører?

Om de ikke kan skrive det i avisen, burde de heller ikke sladre om det på privaten.

Jeg får også inntrykk av at journalister er såå skinnhellighet på jobb og kaller som høner på privaten. Jeg tror også de spekulerer i å la ryktene gå på sosiale medier sånn at de skal få noe å skrive om senere, enten ryktene er sanne eller ikke...

Anonymous poster hash: c780c...61f

Det kan være, men de må da miste mye troverdighet ved å holde på slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva reglene er, er jeg usikker på. Men at det er mye sladring er det liten tvil om.

En journalistvenn av foreldrene mine har flere ganger sterkt hintet til hva slags informasjon han sitter med. Jeg skjønner at det er fristende. Journalister har tilgang på informasjon som er såpass drøy at det er besluttet å ikke publisere det. I tillegg sitter de ofte med informasjon om enkeltpersoner som folk hadde forholdt seg til heelt annerledes dersom de visste hvordan de egentlig var.

Du kan forestille deg å sitte rundt et middagsbord der folk berømmer en viss person opp i skyene og du vet hvilken j*vel vedkommende er i virkeligheten. Selvsagt må man holde seg i skinnet og tenke "slik er det", men noen faller for fristelsen å slippe ut noen sannheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror det er en useriøs blogger som gjerne vil være "først" ute med "nyheten" som ikke er sann engang!



Anonymous poster hash: 545c2...223
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...