Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende og permisjonspenger


cappocino

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det kommer helt an på, tager du ikke ud løn men skattelægger af overskudet har du ikke ret på andet en engangsstønad anderledes end du er forsikret men snak med trygdekontoret der kan du også få en brusyre om det, selv har jeg fået engangs stønad som er på 32000 kr skattefrit det samme gælder det jo med hvis man er selvstændig og syk er man ikke forsikret får man ingen ting. Ikke altid lige let at være selvstændig næringsdrivende mye arbeide og ikke tid til at gå hjemme længe anderledes end man jobbe hjemmefra som jeg gør.

lykke til og hold mig opdateret om dine mulighedder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min situasjon er:

Er i full jobb - vanlig arbeidstaker

Ifjor opprettet jeg også et ENK foretak som jeg begynte så smått å få inntekter på. Jeg tar ikke ut lønn og det er ikke overskudd i firmaet enda.

Regner med at jeg vil få mer inntekter i løpet av dette året men ikke så mye at det kan overleves på. Derfor jobber jeg også fulltid i annet firma.

Hvordan beregnes svangerskapspengene mine da?

Lønnsinntekten min fra vanlig jobb

+ inntekten fra ENK?

= Grunnlaget for svangerskapspenger?

Eller

Lønnen min fra vanlig jobb

+ inntekter fra ENK

- underskudd fra ENK?

= Grunnlaget

Jeg er helt grønn og kommer til å ta kontakt med trygdekontoret for å få det avklart men tenkte noen her inne kanskje er i samme situasjon..

En annen ting: Når jeg er selvstendig næringsdrivende i permisjonen, jeg vil kunne arbeide i mitt ENK? ikke sant? det er ikke sånn at fordi jeg er i permisjonen så kan jeg ikke jobbe og må sette hele firma på "hold"??

Skjønner dere hva jeg mener??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså når der beregnes grundlag i løn bliver det kun den indtægt du har fra dit fulde job, dit eget firma er som du sagde med så lidt penge endnu at det nok går under hobby buissines, og så længe du ikke tager løn ud da bliver det ikke regnet med, siden kan du da godt jobbe i dit eget firma det er ikke forbudt virker som om du jobber hjemmefra, hvis du har to job og er sygemeldt fra det ene må du godt gå på det andet job sådanne som jeg har forstået det, og jeg tror nu heller ikke at nogen siger noget til det hvis du forsætter med at få lidt penge ind fra eget firma selvom du er i fuld fødselspermitation, lykke til.

ja alle de regler er en jungel at finde rundt i, jeg bestilte en time på trygdekontoret og fik alt forklarte i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann Forup!

Jeg har tenkt å gå ned til trygdekontoret i løpet av uken og sjekke litt rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...