Gå til innhold

"Godt voksen" - hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvilken aldersgruppe mener dere at dette er, fra hvilken alder regnes man som godt voksen?

Anonymous poster hash: 7b864...db4
Skrevet

40+

Det var det første som slo meg også, men så er jeg jo fader meg der snart selv og ikke pokker. Så da blir det 50 +.

• Liker 5
Skrevet

Over 50.

Anonymous poster hash: 587c0...067
Skrevet

Ung voksen 18-25

Voksen 25 - 40

Godt voksen 40+

Middelaldrende 50 +

Anonymous poster hash: 7ffc7...495
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja, hvilken aldersgruppe mener dere at dette er, fra hvilken alder regnes man som godt voksen?

Anonymous poster hash: 7b864...db4

50+
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ung voksen 18-25

Voksen 25 - 40

Godt voksen 40+

Middelaldrende 50 +

Anonymous poster hash: 7ffc7...495

uenig. Ung voksen: 25-40 voksen: 40-50 godt voksen 50-100
Skrevet

Nærmere 50.

Så en på min alder (33) omtale seg som godt voksen og det nekter jeg å gå med på - jeg har et godt stykke igjen før jeg er der. Men jeg kaller meg ikke ung voksen lenger heller, da er man i mine øyne under 30.

Skrevet (endret)

uenig. Ung voksen: 25-40 voksen: 40-50 godt voksen 50-100

Dette er vel å strekke begrepet "ung" litt vel langt?

Hva vil du kalle 18-åringer da, som i følge loven er voksne, men som ikke kvalifiserer til begrepet "ung voksen"?

Begrepet "ung voksen" var i utgangspunktet en beskrivelse på tiden fra du blir myndig, og til du er vel etablert, og forsørger deg selv.

For de fleste er dette etter endt studietid, og de fleste er ferdige med studiene rundt 24-25-årsalderen.

Vanligvis regnes "Godt voksen" som mennesker i aldersgruppen 50-70 år.

(Jeg opplever at begrepet "godt voksen" blir brukt som en ny betegnelse på "middelaldrende")

Endret av Spirula
  • Liker 2
Skrevet

Oj, jeg har alltid trodd at godt voksen var fra ca 30 og oppover.

Anonymous poster hash: 0ba08...790
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Dette er vel å strekke begrepet "ung" litt vel langt?

Hva vil du kalle 18-åringer da, som i følge loven er voksne, men som ikke kvalifiserer til begrepet "ung voksen"?

Begrepet "ung voksen" var i utgangspunktet en beskrivelse på tiden fra du blir myndig, og til du er vel etablert, og forsørger deg selv.

For de fleste er dette etter endt studietid, og de fleste er ferdige med studiene rundt 24-25-årsalderen.

Vanligvis regnes "Godt voksen" som mennesker i aldersgruppen 50-70 år.

(Jeg opplever at begrepet "godt voksen" blir brukt som en ny betegnelse på "middelaldrende")

jeg liker å strekke det begrepet fordi jeg vet at mange på 40 føler seg unge. Og førti nå er ikke som førti før i tiden. Jeg syns man er så ung som man føler seg derfor er det mye koseligere med mine aldersbåser enn dine. Den 50 til hundre angrer jeg litt på da. Kanskje 70 til 100 siden jeg syns godt voksen er en snill måte å si eldre på. 18 åringer vil jeg kalle ungdom Endret av BettyBoop
Skrevet

Det er vel kanskje heller sånn at det å være voksen trenger å redefineres.

Jeg tror de fleste tretti-førtiåringer i dag føler seg veldig unge i forhold til hvordan tretti-førtiåringer var før i tiden, men det er bare fordi tilværelsen har forandret seg.

Selv om vi grøsser og tenker på foreldrene våre og ikke kjenner oss igjen, så hører vi fortsatt til under kategorien "voksne".

"Godt voksen" synes jeg starter på ca 50.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er vel kanskje heller sånn at det å være voksen trenger å redefineres.

Jeg tror de fleste tretti-førtiåringer i dag føler seg veldig unge i forhold til hvordan tretti-førtiåringer var før i tiden, men det er bare fordi tilværelsen har forandret seg.

Selv om vi grøsser og tenker på foreldrene våre og ikke kjenner oss igjen, så hører vi fortsatt til under kategorien "voksne".

"Godt voksen" synes jeg starter på ca 50.

jeg syns man kan bestemme selv hvilken kategori man tilhører
Annonse
Gjest Grapefrukt
Skrevet

Når jeg var 15 var alle over 30 steingamle med en fot i grava :fnise: Nå tenker jeg at godt voksen er rundt 50+. Men det er kanskje litt individuelt..

Skrevet

For mer er godt voksen faktisk tett innpå pensjonist. I alle fall over 50.

Som en litt pen måte å si "begynner å bli eldre, muligens gråhåret..."

• Liker 1
Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg er preteen til dagen jeg dør! nekter for at jeg har gått gjennom puberteten, dette har flere fordeler, blant annet at jeg kan sitte i sandkassa og leke med dinosaur leker hele dagen.

Skrevet

Tror det kommer an på hvor gammel man er selv, ja. Jeg er 28, og tenker i hvert fall ikke at 30+ er godt voksen :fnise: for meg er man godt voksen når man er over 50-60, hehe. Men kjenner en del på rundt 50 jeg ikke ville plassert i den kategorien..

Skrevet

Etter godt voksen kommer "eldre" (som i "en eldre mann"). Nå for tiden er jo folk friske og raske selv om de er 70.. så jeg vil ikke omtale mine foreldre som er +/- 70 som gamle eller eldre mennesker en gang. Bruker heller pensjonist eller godt voksen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...