Gå til innhold

Sliter etter voldtekt, har en liten baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har seg sånn at jeg ble v

oldtatt for 2 år ca. Dette av en kompis, eller altså, en jeg trodde var min kompis helt til han voldtok meg, orke ikke gå så langt inn i storyen for den kan jeg heller ta om dere trenger den og. Men anmeldte ikke dette pga at han fulgte etter meg, eller fikk andre til å stalke meg i tiden etterpå. Når jeg nærmet meg sykehuset der voldtekts mottaket er eller politistasjonen, fikk jeg tlf eller meldinger med beskjed om å la vær, ellers var jeg ille ute osv.. I den grunn turte jeg ikke anmelde..

I etterkant har jeg slitt litt etter dette, hvorpå jeg egentlig har behandlet meg selv som dritt å Ingenting.. Altså.. Fått et forvridd bilde av meg selv.. Om dere skjønner hva jeg egentlig har gjorde og blitt etter dette?

Hvertfall, jeg har fått en liten prinsesse for litt siden, og nå i det siste har jeg begynt å skrike pga. Tanker å redselen for at hun engang kanskje blir voldtatt av kompis, nære slekt eller venner eller generelt randomly folk.. Er livredd, og kan egentlig ikke forklare tankene helt enkelt her, annet enn at jeg sliter med mange tanker..

Har noen tips til hvordan jeg kan komme meg gjennom /videre med dette?

Anonymous poster hash: 06ada...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst bør du få profesjonell hjelp på dette. Ikke alt er fornuftig fra fremmede folk på nettet.
Og det å bli mor fører med seg mange beskymringer. Er ikke mor selv, men venner forteller hvordan alt endrer seg - at ting man ser på nyhetene blir plutselig virkelig for det kan hende sine små.

Så du må nok bearbeide dette - sammen med en psykolog.



Anonymous poster hash: b30ac...610
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grapefrukt

Hei kjære deg! Dette er et vanskelig og alvorlig tema du ikke bør ta opp på nett. Råder deg til å få profesjonell hjelp i form av psykolog. En psykolog sitter nemlig med gode kunnskaper om det du forteller om her og kan hjelpe deg til å bearbeide alle dine tanker og følelser. Det er nemlig bare en psykolog som har nok erfaring og kunnskap til å hjelpe noen gjennom slike opplevelser.

Ønsker deg alt godt TS!

Edit: Vil legge til at det å gå til psykolog er veldig vanlig, og jeg tror det kan være veldig godt for deg å kunne snakke med noen som virkelig forstår deg i steden for tilfeldige mennesker på et forum. Du må få hjelp til å bearbeide voldtekten, redselen, frykten og alt det voldtekten har påført deg psykisk.

Endret av Grapefrukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli utsatt for voldtekt, er noe som ingen noen gang burde oppleve og det er forståelig at du har det vondt og er usikker på hva du skal gjøre. Jeg syns du har vært kjempeflink som har fortalt om hvordan du føler det, og du har tatt et steg i riktig retning.

Først vil jeg begynne med å anbefale deg å oppsøke mer informasjon om voldtekt og hvilke ettervirkninger dette kan gi på noabuse.no. Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med Dixi Ressurssenter. Dette er en organisasjon som hjelper voldtektsutsatte og deres pårørende i tiden etter overgrepet. Mange trenger lang oppfølging, og det er ikke uvanlig at voldtatte oppsøker Dixi i flere år. Det spesielle med Dixi er at alle som jobber der, har egne erfaringer med seksuelle overgrep og voldtekt. Dixi hjelper mennesker som har vært utsatt for voldtekt i hele landet og de som svarer på telefonen der har mye kunnskap både om hvilke vansker en voldtekt kan skape i et menneskes liv, og hva som er viktig å gjøre for å komme seg videre. Telefonnummer til DIXI og deres hjemmeside finner du her: http://www.dixi.no/kontakt-oss/. Ved å kontakte DIXI kan i tillegg du få gratis råd og veiledning fra en advokat, som har lang erfaring og vil også kunne rådføre deg ift. hva du eventuelt kan gjøre i ditt tilfelle. Advokaten har taushetsplikt. Advokatene kan kontaktes på tlf: 22 44 40 50/ 930 58 070 (torsdager kl 14.00 - 16.00). Det er viktig for deg å ha tenkt nøye igjennom og tydeliggjøre hva du vil og ikke vil i forbindelse med denne saken.

Å jobbe med et slikt traume er ikke enkelt, men det lar seg gjøre og på et DPS(Distrikt psykiatrisk sykehus) er det behandlere som vil kunne hjelpe deg å bearbeide dette traumet og øke funksjonsnivået ditt i hverdagen. Det er helt vanlig at det kommer sterke følelsesmessige utbrudd i forbindelse med et slikt traume og det kan oppleves som hardt å måtte gjennomgå minnene og følelsene knyttet til dem, men behandlingen vil kunne gagne deg veldig. Det er ikke uvanlig å få depressive etterreaksjoner med håpløshetsfølelser, søvnproblemer eller å være i beredskap etter en voldtekt.

Man må gjennom fastlegen for å bli henvist til et distriktpsykiatrisk senter hvor man kan få oppfølging fra en psykolog. Du finner ut hvem som er fastlegen din ved å ringe fastlegetelefonen på tlf. 810 59 500. Fastlegen vil kunne lytte til din problemer og henvise deg til en passende instans. Det er viktig å ikke tilbakeholde noe informasjon eller noen tanker og følelser. Jo mer du forteller, jo letterer vil det være å sette seg inn i din situasjon, ta problemene dine på alvor og tilpasse en behandling etter dine behov. Har du problemer med å ordlegge deg foran fastlegen din så kan du skrive ut en kopi av hva du har skrevet inn her på forumet. Når man først har fått snakket med legen og blitt henvist må man regne med litt ventetid før man får behandling. Vil du vite mer om pasientrettighetene dine og hva som er maksimum ventetid for behandling så anbefaler jeg deg å bruke litt tid til å kikke på denne linken:www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00087/Prioriteringsveilede_87409a.pdf

Det er veldig modig og bra av deg å stå frem. Jeg Håper etterhvert, og kanskje etter samtale med en advokat eller arbeider på DIXI at du vil anmelde voldtekten. Dette hindrer også overgriperen din i å voldta og skade andre mennesker.

Mens du venter på annen hjelp kan du også ringe Mental helse sin hjelpetelefon på tlf: 116 123. Hjelpetelefonen er et døgnåpent tilbud for alle mennesker, uansett alder. Tjenesten har fast ansatte vakter som betjener linjene 24 timer i døgnet - 365 dager i året. Det er gratis å ringe. Du kan også ringe Røde Kors sin hjelpetelefon for barn og ungdom på tlf: 800 333 21. Det er gratis å ringe fra fasttelefon og mobil. Telefonen er åpen mandag til fredag fra klokken 14.00 til 20.00. Denne tjenesten er også anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg tror at det er veldig vanlig å ha sånne følelser ang barnet sitt. Jeg ble selv misbrukt ganske grovt som barn, og trodde at jeg, etter mange timer hos psykolog, var kvitt det verste av tanker osv. Helt frem til jeg fikk en datter selv. Jeg blir fysisk dårlig av å tenke på at noe lignende kan skje med henne, og har grått mange tårer av å tenke på noe sånt. Man er bare nødt til å prøve å fortrenge tankene. Selv om det er mye enklere sagt enn gjort, så må man komme til et punkt hvor man innser at man må gjøre alt for at det ikke hender, men at man ikke kan ta sorgene på forskudd. Skaff deg en god psykolog og prøv å bearbeide det som har hendt deg. Du får det mye bedre med deg selv og med morsrollen :klem:

Anonymous poster hash: 80f59...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme deg igjennomd dette er det viktig at du ikke sitter med det alene. Snakk med noen profesjonelle, og kanskje andre som har opplevd det samme ?. Det er mange som er voltektsoffre som har lært seg å leve med det de har blitt utsatt for.

Du velger selv hva du gjør med situasjonen din. Ønsker du et bra liv er det hensiktsmessig å starte å bearbeide dette når du er klar for det. Det blir kun bedre om du velger det selv.

Lykke til og klem fra en mann



Anonymous poster hash: 42cf7...7a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ned få oppfølging. Ta kontakt med fastlege eller legevakt. Så kan du henvises videre til dps.

Anonymous poster hash: 37244...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...