Sissan1 Skrevet 27. november 2013 #21 Skrevet 27. november 2013 Kan ikke du og din mann bare kjøpe sammen til alle ungene da, så blir det jo likt?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #22 Skrevet 27. november 2013 Kan ikke du og din mann bare kjøpe sammen til alle ungene da, så blir det jo likt? Det blir likt uansett. Jeg liker å kjøpe de en liten ting jeg vet at de ønsker seg og gi den fra meg og ungene. Synes det er koselig. Alt sammenlagt så får alle 6 ungene for like mye fra meg og min mann. Anonymous poster hash: 79a9d...4dd
Daria Skrevet 27. november 2013 #23 Skrevet 27. november 2013 Her synes jeg både familierelasjoner (altså - hvor nært forhold har man til daglig) og alder spiller inn. Lillebror og jeg var hhv 11 og 16 da vi fikk stefamilie. Vi fikk aldri gaver derfra, og stesøsknene mine (i liknende alder) fikk heller ikke gaver fra vår familie, annet enn symbolske gaver de årene vi tilbragte julaften sammen. Tenkte aldri over at det var noe rart i det - selv om jeg hadde et helt greit forhold til foreldrene til stefaren min var de ikke mine besteforeldre. Tror jeg ville synes det var merkeligere om de ikke gjorde forskjell på oss og egne barnebarn... Det blir selvsagt annerledes med mindre barn - både i forhold til hvor mye de skjønner og hvilket forhold man får til stefamilie man har fra ung alder. Pappas samboer er veldig entusiastisk bestemor for hans tre barnebarn, som hun har vært i livet til siden de ble født - der vil det neppe noensinne bli forskjell på biologiske barnebarn og stebarnebarn.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #24 Skrevet 27. november 2013 Til deg som skriver "Har du tatt imot ditt barns nye samboer-ektefelle med barn, så får du inkludere de fullt ut." Det er vel ikke penger og gaver det primært handler om når man "tar i mot" og inkluderer et bonusbarn. Det viktige er jo å møte dette barnet med varm og empati, alle dager av året. Angående julegaver: Hvis partnerens særkullsbarn f.eks får gaver av sine besteforeldre og andre slektninger, ser jeg ikke noen som helst grunn til at barnet skal bli særlig ulykkelig eller føle seg forbigått hvis bonusforelders barn får litt ekstra oppmerksomhet fra sine besteforeldre og andre slektninger. Hvis det da ikke er fullstendig skjevt fordelt. Målet må være at barna skal FØLE at det er rettferdig når julekvelden er omme. Det går også ved behov, an ikke å dele ut alle gaver i alles påsyn. I gjennomsnittsfamilien anno 2013 er det sikkert mer enn nok å pakke opp uansett. Anonymous poster hash: 6a465...1be 3
Gjest Whitestripes Skrevet 27. november 2013 #25 Skrevet 27. november 2013 Vi er så sære at vi kjøper ikke gaver til hverandres barn i det hele tatt. Mine barn er voksne, så de synes det er helt ok å bare få fra egen familie. Hans barn får så enormt med gaver fra egen familie, at det er mer enn nok, derfor har vi valgt å gjøre det sånn. 1
Løvetanten Skrevet 27. november 2013 #26 Skrevet 27. november 2013 Poenget er at det skal funke i den familien man lever i. Ikke at man skal gjøre det sånn andre mener man skal gjøre det. Det er utallige løsninger på dette, og ingen er bedre eller værre enn andre.
Lexandra Skrevet 27. november 2013 #27 Skrevet 27. november 2013 (endret) Her blir gavene fra stebarnets "andre familie" åpnet hjemme før jul -og før barnet kommer til oss . Så på julekvelden er det likt med gaver... Endret 27. november 2013 av Lexandra
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå