AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 Synes dere stebarna skal få like mye som fellesbarna fra stemors familie? Her får våre barn gaver rundt 400-500 fra besteforeldre og 200/300 fra onkler og tanter. Mine stebarn får gaver fra alle de også, men for mindre verdi. Jeg synes det er helt greit, stebarna får jo også fra sin familie på morsiden, pluss stefamilie på morsiden. Hva mener dere?Anonymous poster hash: 996fa...197
Gjest tuppesjura Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 I utgangspunktet mener jeg at en ikke bør gjøre forskjell!
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #3 Skrevet 26. november 2013 Men stebarna får jo MANGE flere gaver så en forskjell vil det jo bli uansett? Anonymous poster hash: 996fa...197
Sissan1 Skrevet 26. november 2013 #4 Skrevet 26. november 2013 Som stemor eller stebestemor ville jeg gitt det samme til stebarnet som til det vanlige barnet. For å understreke at de er en fullverdig del av familien. Tanter og onkler har jeg ikke noe forhold til egentlig... At stebarn får flere gaver er en av de godene de har for at de bor i delte hjem med bagen pakket. 7
kaprifolen Skrevet 26. november 2013 #5 Skrevet 26. november 2013 Synes det er urettferdig mot de biologiske barna hvis stebarna skal få dobbelt opp. For fakta er at en 10-åring driter i å bare ha ett hjem i det øyeblikket stesøskenet pakker opp dobbelt opp med gaver. 6
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2013 #6 Skrevet 26. november 2013 Jeg ville ikke gitt gave med mindre jeg hadde en relasjon til ungene og da bare en liten ting.
*Frida* Skrevet 26. november 2013 #7 Skrevet 26. november 2013 Heilt greitt, og naturlig, å gi mindre gåver til stefamilie. 4
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2013 #8 Skrevet 26. november 2013 Synes det er urettferdig mot de biologiske barna hvis stebarna skal få dobbelt opp.For fakta er at en 10-åring driter i å bare ha ett hjem i det øyeblikket stesøskenet pakker opp dobbelt opp med gaver. Godt poeng egentlig.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #9 Skrevet 26. november 2013 Synes dere stebarna skal få like mye som fellesbarna fra stemors familie? Her får våre barn gaver rundt 400-500 fra besteforeldre og 200/300 fra onkler og tanter. Mine stebarn får gaver fra alle de også, men for mindre verdi. Jeg synes det er helt greit, stebarna får jo også fra sin familie på morsiden, pluss stefamilie på morsiden. Hva mener dere?Anonymous poster hash: 996fa...197 Det ville jeg ha vurdert løpende. Det er slik at mine slektninger som får mange gaver fordi de har mange slektninger får mindre gaver fra meg. De som har få eller får lite pga økonomiske grunner får mer. Ikke noe vits i å overlesse en 10-åring som har "alt" med gaver når søskenbarnet hans har lite og vil være mye mer glad for gaven. Så også med stebarn. Får de mye trenger de lite. Får de lite trenger de mer en lik gave. Og tanter og onkler og bestemødre må få bestemme helt selv, selv om de da kanskje bestemmer seg for at ungen ikke får gave i det hele. Anonymous poster hash: 12897...f33 1
Mafalda Skrevet 26. november 2013 #10 Skrevet 26. november 2013 Det ville jeg ha vurdert løpende. Det er slik at mine slektninger som får mange gaver fordi de har mange slektninger får mindre gaver fra meg. De som har få eller får lite pga økonomiske grunner får mer. Ikke noe vits i å overlesse en 10-åring som har "alt" med gaver når søskenbarnet hans har lite og vil være mye mer glad for gaven. Så også med stebarn. Får de mye trenger de lite. Får de lite trenger de mer en lik gave. Og tanter og onkler og bestemødre må få bestemme helt selv, selv om de da kanskje bestemmer seg for at ungen ikke får gave i det hele. Anonymous poster hash: 12897...f33 Enig med siste taler i at det må være en løpende vurdering, som også bør inneholde mer enn barn/stebarn. Dette med gaver kan være vanskelig, så det gjelder å ikke tråkke på noen tær eller uforvarende få noen til å føle seg forfordelt eller oversett. En gave er ikke nødvendigvis bare en gave, spesielt ikke i familiehøytiden med stor F. Jeg heller nok til at ts' løsning er helt fin, hvis det er slik at stebarna får dobbelt opp med gaver. Å helt utelate stebarn ville blitt feil i mine øyne, men samtidig- hvis de har med seg et lass med gaver fra den andre siden av slekta, så trenger de ikke gaver av nøyaktig samme verdi som de andre barna. Men som sagt, det avhenger av omstendighetene rundt og forholdene dem imellom. Det som bør etterstrebes, er en rettferdig fordeling av gavene, ikke at alle nødvendigvis får det samme Til det siste, så er det noe å lære for ungene oppi dette også, nemlig raushet. Det gjelder jo like mye i søskenflokker med flere barn i forskjellige aldere. "Hvorfor får Anne flere gaver enn meg?", "Hvorfor får Petter pc-spill når jeg bare får Lego?"- slike spørsmål bør besvares på en måte som oppfordrer barna til å være litt rause og glade på andres vegne, og fremfor alt ikke henge seg altfor mye opp i hvem som får hva og til hvor mye. Det finnes lite jeg synes er så usjarmerende som unger som nærmest regner ut prisdifferansen og vil ha den utbetalt... Så lenge alle får noe de ønsker seg, og ingen over tid får for lite i forhold til de andre, så får de bare lære seg å leve med at gaver ikke nødvendigvis kjøpes med tanke på millimeterrettferdighet. 1
Gjest tuppesjura Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 Det er jo ikke alle stebarn som har gaver fra andre siden av familien med til den familien de feirer jul med. Noen deler jula og åpner pakkene når barnet er der, andre deler julaften og åpner noen ett sted på formiddagen og ett sted på ettermiddagen. Sjer ikke at det skal være på krona likt, men et barn kan ofte føle seg mindre verdt om det er stor forskjell på gavene. 1
Sissan1 Skrevet 26. november 2013 #12 Skrevet 26. november 2013 Kanskje 10-åringen driter i å ha ett hjem den ene dagen. Men de andre 364 dagene i året (og gjerne julaften også), kan det godt være stebarnet ville ønsket ett hjem fremfor dobbelt sett med gaver. Stebarna har to hjem der det skal være noe klær og utstyr. De kan ikke dra med leker og alt herfra og dit ukentlig, og har et noe større utstyrsbehov enn barn med ett hjem (er vår erfaring i alle fall). Jeg lar meg styre av hvilket forhold jeg har til barnet, ikke av hva søsken/stesøsken/halvsøsken syns er "rettferdig", eller av et likhetsprinsipp som uansett ikke kan bli likt så lenge noen av barna har et hjem og noen to. 1
Kattugla Skrevet 26. november 2013 #13 Skrevet 26. november 2013 Jeg tenker at det kommer veldig an på hvaslags relasjoner de har ellers. (Jeg tenker at i noen tilfeller har kanskje fellesbarna/særkullsbarna også behov for å føle at de er på udelt førsteplass.)
Gjest Marmot Skrevet 26. november 2013 #14 Skrevet 26. november 2013 Synes det er urettferdig mot de biologiske barna hvis stebarna skal få dobbelt opp. For fakta er at en 10-åring driter i å bare ha ett hjem i det øyeblikket stesøskenet pakker opp dobbelt opp med gaver. Og jeg tror den andre 10-åringen driter å få dobbelt opp med gaver når hun drømmer om å ha bare ett hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #15 Skrevet 26. november 2013 Vi har veldig liten familie, så vårt fellesbarn fikk i fjor 6 gaver pluss de fra oss. Da vi talte på julaften var det 32 gaver til hvert av mine bonusbarn pluss de fra oss. Vi hadde kjøpt for like beløp til ungene, men i år har jeg kjøpt flere gaver til fellesbarn ( i samråd med mannen selvfølgelig) for det uttrykket da han var ferdig å pakke opp og de andre fortsatt hadde et fjell igjen var grusomt for et mammahjerte, og også for pappa som har et spesielt forhold til pappadalten. Jeg blåser i verdien på gavene, for barn er det antallet som betyr noe. Og nei, vi kunne ikke fjerne noen gaver for moren hadde selvfølgelig fortalt barna nøyaktig hvor mange gaver og fra hvem. Kall meg gjerne grusom, jeg er vanligvis veldig straks på at ting skal være rettferdig, men skuffelsen fra i fjor sitter fortsatt i hos min 4 åring så i år blåser jeg i rettferdigheten.. Anonymous poster hash: 1ec6b...ba5 3
Enyya Skrevet 27. november 2013 #16 Skrevet 27. november 2013 Jeg og min samboer har et barn hver og ingen felles. Her gir besteforeldrene større gave til eget barnebarn og en litt mindre gave til stebarnebarn. Det blir gjort likt til begge to, så synes det er helt greit.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #17 Skrevet 27. november 2013 Jeg har 4 stebarn i varierende alder, og to barn selv. Stebarna bor ikke hos oss, og jeg ville også blitt fullstendig ruinert om jeg skulle bruke like mye på alle. Det er ikke naturlig for meg å bruke samme sum på borteboende stebarn som på mine egne barn. Anonymous poster hash: 79a9d...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #18 Skrevet 27. november 2013 Argumentet om at disse ungene har mors familie også, blir brukt i alle sammenhenger. Skal stebarna straffes pga de har foreldre som skilte seg. Vil ikke forskjellen vedvare til de er voksne? Her er stebarn, og fellesbarn, men hva om du selv ble alene med dine barn, og eks fikk deg ny samboer? Nå er det ste og fellesbarn i denne saken. Som besteforeldre gir vi likt. Har du tatt imot ditt barns nye samboer-ektefelle med barn, så får du inkludere de fullt ut. Det gjelder besteforeldre og onkler og tanter. Du gjør bare ikke forskjell på unger. For meg så virker det sånn: " vi er ikke i familie, ikke samme blod,noe som er med på kjøpet" Så er det argumentet med at stebarn får dobbelt opp,ja gjør de det? Ikke alle har stor familie, familier er spredt,familier har ikke den nære kontakten lengre osv. Er det liten familie,så får foreldre sørge for ekstra til de ungene. Har de voldsom stor familie,så får foreldre si fra at fam kan spleise på en større gave, så det ikke blir forskjell på ungene. Når ungene blir større skjønner de dette bedre Vårt barns x er etablert på nytt, og skal feire jul med samboer og nyfødt barn. Barnebarna skal være der i julen, selvfølgelig sender vi med en pakke til den lille også. Dette for at ungene skal se at vi bryr oss, at vi inkluderer dette barnet også. Et barn som sikkert vil treffe oss mye i fremtiden. Anonymous poster hash: 19ac0...cd8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #19 Skrevet 27. november 2013 Jeg har 4 stebarn i varierende alder, og to barn selv. Stebarna bor ikke hos oss, og jeg ville også blitt fullstendig ruinert om jeg skulle bruke like mye på alle. Det er ikke naturlig for meg å bruke samme sum på borteboende stebarn som på mine egne barn. Anonymous poster hash: 79a9d...4dd Ruinert om du skulle brukt like mye på alle? Gjør dere forskjell på ungene? Det er jo slikt som får ordet STE til å vedvare. Anonymous poster hash: 19ac0...cd8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #20 Skrevet 27. november 2013 Ruinert om du skulle brukt like mye på alle? Gjør dere forskjell på ungene? Det er jo slikt som får ordet STE til å vedvare. Anonymous poster hash: 19ac0...cd8 Ja, ruinert. Mine barn får for 1000 kr hver. Jeg har ikke råd til å legge ut 4000 kr til til hans barn, så de får for en mindre sum. Ca like mye som jeg gir til mine tantebarn. Min mann bruker ca 1000 kr på sine barn, og samme sum på mine som jeg bruker på hans. Anonymous poster hash: 79a9d...4dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå