AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #1 Del Skrevet 25. november 2013 Hvor mye har det å si at man bruker lyspærer over max grensen? F.eks står det max 25 watt, og man benytter en pære med 30 watt? Dette i både lamper (med tøy og glass skjerm) og spotter. Synes alle pærer gir så svakt lys at jeg har begynt å bruke sterkere styrke men redd for at noe kan gå i stykker/ta fyr. Anonymous poster hash: 93a15...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 25. november 2013 #2 Del Skrevet 25. november 2013 Det kommer sikkert litt an på hvordan lampa er konstruert, men som en hovedregel så er det ikke lurt å gå over den wattstyrken som er spesifisert. Eller benytte andre typer pære enn det som er angitt. Fort gjort at noe overopphetes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #3 Del Skrevet 26. november 2013 Hvis du bruker en lampe som er beregnet for glødepærer så kan du få sparepærer eller LED pærer som lyser mye kraftigere enn den glødepæra som lampa er beregnet for. F.eks så tilsvarer vel en 14 watt sparepære ca samme lys som en 60W glødepære. og så lenge du holder den reelle effekten under det som lampa er beregnet for så går det helt greit. Anonymous poster hash: a3644...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dace Skrevet 26. november 2013 #4 Del Skrevet 26. november 2013 Har ved ett tilfelle forsøkt å bruke en 60W glødepære i en lampe beregnet for 40W. Dette førte til at pæra eksploderte og jeg ble dusjet i sotet glasskår så fort jeg snudde om på lysbryteren. Skal sies at dette skjedde i en råtten gammel studentbolig som var minst et par århundrer gammel, og at både lampa og det elektriske nettverket i huset var av det tvilsomme slaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 26. november 2013 #5 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Ei pære på 60W drar 1,5 ganger mer strøm enn ei pære på 40W. Når effektenbegrensningen er skrevet på sokkelen eller lampa så forteller det hvor mye strøm ledningen eller sokkelen til lampa er ment å kunne tåle. For pæra sin del så spiller ikke dette noen rolle (såfremt man ikke blander 12V og 240V). En annen ting er at mange bruker samme ledning på 12V pærer, hvis de legger opp lampetter eller takspotter som på 240V pærer, uten å tenke på at for samme effekt så drar 12V pæra 20 ganger så mye strøm.. Endret 26. november 2013 av Larsern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 27. november 2013 #6 Del Skrevet 27. november 2013 Har ved ett tilfelle forsøkt å bruke en 60W glødepære i en lampe beregnet for 40W. Dette førte til at pæra eksploderte og jeg ble dusjet i sotet glasskår så fort jeg snudde om på lysbryteren. Skal sies at dette skjedde i en råtten gammel studentbolig som var minst et par århundrer gammel, og at både lampa og det elektriske nettverket i huset var av det tvilsomme slaget. I det tilfellet var det noe feil med pæren. Effektgrensen på en lampe eller armatur har å gjøre med hvor mye varme / strømtrekk lampen tåler. Både lampeskjerm og interne deler. Viktig å overholde når man bruker glødepærer og halogen. Bruker man LED- eller sparepærer som en erstatning kan man gå opp i effekt da de utvikler mindre varme med dertil lavere strømtrekk. Altså, man kan normalt bruke en ledpære som tilsvarer f.eks. 60 W glødepære i en lampe der begrensningen er satt til 40 W, men man bør se det litt an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå