Gå til innhold

Er bare veldig lei meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg er student og har vært det de siste to årene. Leier en minihybel for 5000,- i måneden, i tilegg til dette kjøper jeg busskort, betale mobilregning, kjøper mat (så klart, men føler det må nevnes ettersom flere tror at studenter kan leve av luft), betaler forsikring, etc. Jeg har det svært trangt økonomisk, får i blant hjelp av foreldrene mine og jobber litt ved siden av, men jeg har ikke kapasitet til å ta mange vakter ettersom jeg går et relativt hardt studium med svært vanskelig pensum og mye innleveringer.
Kanskje unødvendig å nevne, men jeg gjør det likevel: jeg har ikke råd til å oppsøke tannlegen så ofte, men jeg bestilte time hos en tannlege for rundt 5 uker siden og det viste seg at jeg hadde fått tre hull og måtte ut med 4900,- for behandlingen, itillegg til konsultasjonen som koster rundt 600,-. For to uker siden oppdaget jeg en betennelse i munnen, oppsøkte tannlege igjen (måtte ut med 600,- igjen) og ble henvist til en spesialist. 890,- måtte jeg betale for en time hos spesialisten og han konkluderte med at jeg måtte opereres...... Ja, så da ble jeg operert i går og måtte betale 4000, for inngrepet.
Nå er jeg så blakk at jeg ikke har råd til noe, er lei meg og klarer nesten ikke å konsentrere meg om eksamen, tenker mye på økonomien. Føler ikke jeg kan be om hjelp av foreldrene heller, da de betalte telefonregningen min og kjøpte tur\retur-billetter til meg så jeg reise hjem til jul.
Nå er jeg utrolig lei meg, er på gråten og føler som at alt går i mot meg... :-\ Utrolig kjedelig å måtte ha det slik...

Anonymous poster hash: 93bcf...c7d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du burde prate med foreldrene dine om det.

• Liker 8
Skrevet

Skjønner det der er kjipt :( Et lite tips til neste gang du skal til tannlegen er å dra til en som har studentrabatt. Jeg betaler mye mindre enn 600 kr for kun konsultasjon.

Du får trøste deg med at nå er det fikset opp i. Men skjønner det er slitsomt å hele tiden måtte bekymre deg for økonomien. Det blir bedre :)

• Liker 1
Skrevet

Kan det være en idè å sjekke med NAV? Mener å ha hørt at man kan få dekket tannlegebehandling der, dersom man har lite inntekt? Det er uansett verdt et forsøk.

Skrevet

Synes du burde prate med foreldrene dine om det.

Føler ikke at jeg kan gjøre det ettersom de har hjulpet meg allerede, og det er jul snart, så vil ikke mase på de :-\

Skjønner det der er kjipt :( Et lite tips til neste gang du skal til tannlegen er å dra til en som har studentrabatt. Jeg betaler mye mindre enn 600 kr for kun konsultasjon.

Du får trøste deg med at nå er det fikset opp i. Men skjønner det er slitsomt å hele tiden måtte bekymre deg for økonomien. Det blir bedre :)

Jeg var hos en tannlege som hadde studenrabatt, ellers måtte jeg ha betalt rundt 800 NOK. Det er én tannlege her i byen som tar 450,- for undersøkelse, men der var det lang venteliste og jeg kunne ikke vente ettersom jeg hadde litt smerter.
Det er fikset ja, men jeg er helt blakk, har ingen penger til å kjøpe mat frem til jeg skal reise hjem, men har litt mat i skapene. Spagetti, havregryn, sukker og te, så får vel klare meg på en eller annen måte. Det er bare så lei at det skal bli sånn her, og nå som jeg er i eksamensmodus og ikke kan ta vakter. ;-(

Skrevet

Kan det være en idè å sjekke med NAV? Mener å ha hørt at man kan få dekket tannlegebehandling der, dersom man har lite inntekt? Det er uansett verdt et forsøk.

Tror du det er mulig? Trodde aldri jeg skulle vurdere å kontakt NAV, men jeg er veldig nedfor og veldig blakk...

Skrevet

Tror nav kan hjelpe deg!

Skrevet

Tror nav kan hjelpe deg!

Uff, jeg håper det, men jeg tviler vel litt på det. Hjelper de studenter?

Skrevet

Uff, jeg håper det, men jeg tviler vel litt på det. Hjelper de studenter?

Usikker på reglene rundt der, de er uansett så ustabile at du burde stille opp selv for å høre hvordan det er for din del :o

Skrevet

Uff. Jeg vet hvor utrolig ødeleggende dårlig økonomi er! Men jeg vil si to ting.

1. Mange foreldre (i alle fall mine) synes det viktigste de kan bruke penger på er barna sine. Du har ikke brukt de på heroin, vodka eller pelskåpe heller, men på noe fornuftig - en investering i fremtiden, siden det er dyrt å utsette å fikse tenner. Jeg aner seriøst ikke hvor mye foreldrene mine har hjulpet meg med, men er evig takknemlig.

2. Kontakt nav. Jeg husker ikke hvordan jeg gikk frem, ringte sikkert og ba om et søknadsskjema, men fikk i alle fall hjelp til å betale strømregningen min da jeg var arbeidsledig og lutfattig.

Anonymous poster hash: 4765f...02b
  • Liker 5
Skrevet (endret)

På noen skoler har de "helsehjelp", det vil si at du kan søke om støtte dersom du har store kostnader på feks. tannlege. Prøv å undersøk om dette er noe som finnes på skolen din.

Ellers synes jeg dette er noe du burde snakke med foreldrene dine om.

Endret av kaffemaskin
  • Liker 2
Skrevet

TS, hvor gammel er du?

Fyller 23 år om et par uker...

Usikker på reglene rundt der, de er uansett så ustabile at du burde stille opp selv for å høre hvordan det er for din del :o

Hmmm, får kanskje gjøre det...

Skrevet

Jeg vet ikke om NAV kan gi støtte til regninger som allerede er betalt, men hvis du lar være å betale husleie nå, og sier til NAV at du ikke har råd til å betale de nærmeste husleiene fremover ettersom du måtte bruke de pengene på tannlegeregninger.

Anonymous poster hash: 084f5...794
Skrevet

Får man noe hjelp av nav når man informerer om at man har jobb + stipend på 7000 pr. måned? Hadde kanskje vært annerledes om man ikke har jobb?

LYKKE TIL! :hug:

Anonymous poster hash: a4c8c...a38
  • Liker 1
Skrevet

Nå skal du høre her. Nå har vi selv kranglet med lånekassen i 6 mnd, fått en baby OG hatt det ekstremt trangt økonomisk. Pga babyen har det vært få muligheter til å jobbe ekstra.

Vi har gjort som følger:

Akseptert at det er sånn, akseptert at det er kjipt men bestemt oss for at det ikke skal påvirke hverdagen vår. Pengehaugen er som pengehaugen er uavhengig av hva vi tenker, føler og hva vi lar prege oss. Tenk på at du får komme hjem til jul. Tenk på hvilken god følelse du kan reise hjem med om du skyver dette unna, leser godt til eksamen og oppnår målene dine. Jeg vet det er vanskelig, men du må bare skyve det unna og akseptere det.

Vær stolt av alt du får til i livet, vær stolt av at du klarer å overleve på så lite penger og at du var sterk nok til å betale de regningene du fikk. Vær stolt av at du tar et hardt stude og klarer deg selv om du ikke får noe særlig hjelp. Du klarer dette og, perioden vil gå over og ting vil bli lettere. Ikke la det prege deg, ta vare på de bra tingene for det :)

• Liker 11
Skrevet

Uff. Jeg vet hvor utrolig ødeleggende dårlig økonomi er! Men jeg vil si to ting.

1. Mange foreldre (i alle fall mine) synes det viktigste de kan bruke penger på er barna sine. Du har ikke brukt de på heroin, vodka eller pelskåpe heller, men på noe fornuftig - en investering i fremtiden, siden det er dyrt å utsette å fikse tenner. Jeg aner seriøst ikke hvor mye foreldrene mine har hjulpet meg med, men er evig takknemlig.

2. Kontakt nav. Jeg husker ikke hvordan jeg gikk frem, ringte sikkert og ba om et søknadsskjema, men fikk i alle fall hjelp til å betale strømregningen min da jeg var arbeidsledig og lutfattig.

Anonymous poster hash: 4765f...02b

På noen skoler har de "helsehjelp", det vil si at du kan søke om støtte dersom du har store kostnader på feks. tannlege. Prøv å undersøk om dette er noe som finnes på skolen din.

Ellers synes jeg dette er noe du burde snakke med foreldrene dine om.

Ja, jeg har foreldre som hjelper meg, men saken er den at de har hjulpet meg en del og det er nesten så jeg hører at de blir oppgitt hver gang jeg må spørre om hjelp. :(

Skal undersøke om jeg kan få hjelp, har også flere eksamener jeg leser til, så utrolig dårlig timing. Takk for hjelpen :)

Skrevet

Fyller 23 år om et par uker...

Hmmm, får kanskje gjøre det...

Jeg tenker at du først og fremst burde snakke med foreldrene dine. Såfremt de har grei økonomi.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om noen har nevnt det til deg, men studentsamskipnadene (i vertfall SIB), kan refundere dine legeutgifter. Da også tannlege tror jeg. Du trenger bare å sende inn en oversikt til de + studentbevis og kanskje noe annet, så får du igjen pengene.

Endret av Halvor
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...