Gå til innhold

Vil donere penger til et veldedig formål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke for å ødelegge en illusjon her - men jeg har jobbet i 3 år for en av verdens mest kjente frivillige organisasjoner, og du verden for noen administrasjonskostnader! Hvorfor? Fordi arbeidstakerne på hovedkontoret i Norge skal selvfølgelig ha like rettigheter som andre arbeidstakere. Det er overtidsmat (det reagerte jeg spesielt på - altså overfloden av denne), det er dyre julebord, det er ombygging av kontorer (i ett sett!), fine, fancy lokaler, kick-off turer osv osv.

Joda - en fin arbeisplass, men for meg ble dette veldig feil. I tillegg har jeg gjort min Masteroppgave om en annen verdensomspennende, og veldig kjent organisasjon, og gjett hvor mye sløsing det var der... Jeg har selv vært i afrikanske land og sett hvordan "kongene og dronningene" av veldedighehet lever og bor. Jeg er IKKE imponert - og har for lengst sluttet å gi penger til de aller største organsiasjonene.

MEN - selvom 3,50 kr av hver 20 kr går direkte til å hjelpe de som trenger det - så vil selvfølgelig ingenting komme frem om ingen gir...

Mine penger går direkte til barnehjem og skoler i et par av disse landene jeg har vært i. Men det er bare min "flaks" som har gjort at jeg knyttet kontakter og kan direkte spore tilbake til alt pengene blir brukt på. For de som ikke kjenner til slike organisasjoner så er det naturligvis ikke like enkelt.

Som sagt, noe kommer alltid frem. Spørsmålet er hvor mye.

Anonymous poster hash: c7c7e...527

Hvorfor tar du aldeles ikke inn over deg nytteeffekten av pengebruken whatsoever?

Muligens du føler det er sløsing (noe min erfaring ikke tilsier!), men det er faktisk nøye kalkulert hva man får bruke penger på. Man bruker knapt en brøkdel av tilsvarende utgiftsposter i offentlig og privat sektor.

Bare se her i denne tråden! Hvor mange har ikke allerede nevnt lave administrasjonsutgifter som sitt første kriterie ved donasjon? Disse organisasjonene er under LUPE, så når du begynner å prate om 3.50/20kr til formålet blir det rett og slett komisk.

Og ja, jeg har inngående omfattende erfaring selv. Uten at jeg gidder å briefe.

Endret av Chloe-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir til frivillige organisasjoner i området jeg bor. Stort sett organisasjoner for dyrevern som jeg kjenner til fra før og som jeg vet trenger pengene.

Lokale organisasjoner føler jeg blir litt glemt i denne tida. Folk flest gir vel helst til mer kjente organisasjoner som leger uten grenser, sos barnebyer osv i juletider?

Anonymous poster hash: ccd45...e74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...