Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ta en økonomi utdanning - helst samfunnsøkonomi. Er DÅRLIG i matte, strøk flere ganger på eksamen, men etter å ha lest intenst i tre måneder fikk jeg en tre'er. Jeg har et friår for øyeblikket og skal begynne å øve på matte igjen.

Er det noe håp for meg å bli samfunnsøkonom?

Anonymous poster hash: 86666...4ef
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme!!

Anonymous poster hash: f2d1d...a71
Skrevet

Hvor har du lyst til å gå hen da? Ofte er det mattekrav som må fullføres fra VGS før man kan komme inn - men noen plasser har de bare "anbefalte" mattekunnskaper.

Du må nesten kikke litt på mattefagene på de utdanningsstedene som frister, og lese på det selv før du prøver deg. Matte er bare et modningsfag, alle kan lære seg det, mener nå jeg

Skrevet

Samfunnsøkonomi er svært krevende matematisk sett, mer enn vanlig økonomi.

Skrevet

Samfunnsøkonomi er svært krevende matematisk sett, mer enn vanlig økonomi.

Jeg blir bekymret for de norske studentene dersom matten i samfunnsøkonomi blir sett på som svært krevende.

Anonymous poster hash: a5568...0b1

• Liker 6
Skrevet

Jeg blir bekymret for de norske studentene dersom matten i samfunnsøkonomi blir sett på som svært krevende.

Det er fordi den er krevende. De eneste fagfeltene du møter på tyngre matematikk er på sivilingeniørstudier eller andre teoretiske linjer rettet inn mot livsvitenskapene, som fysikk på matnat (eller hvis du studerer matematikk så klart). Med unntak av økonomi og siving er det jo svært få studier hvor man møter matematikk på høyere nivå, annet enn et metodefag i statistikk og til nød kalkulus. Den jevne mann i gata aner ikke noe om skjønnheten til eulers tall.

Til TS: Er du svak i matte, ikke velg samf.øk, det er mer teoretisk enn f.eks sivøk, og hele studiet tar utgangspunkt i funksjonsteori.

• Liker 3
Skrevet

Det er fordi den er krevende. De eneste fagfeltene du møter på tyngre matematikk er på sivilingeniørstudier eller andre teoretiske linjer rettet inn mot livsvitenskapene, som fysikk på matnat (eller hvis du studerer matematikk så klart). Med unntak av økonomi og siving er det jo svært få studier hvor man møter matematikk på høyere nivå, annet enn et metodefag i statistikk og til nød kalkulus. Den jevne mann i gata aner ikke noe om skjønnheten til eulers tall.

Til TS: Er du svak i matte, ikke velg samf.øk, det er mer teoretisk enn f.eks sivøk, og hele studiet tar utgangspunkt i funksjonsteori.

Den er absolutt ikke krevende, men er du svak i matematiske fag, så kan jeg godt forstå at du syns det er komplekst. Jeg studerte samfunnsøkonomi i ett år, men fant fort ut at det ikke var noe for meg, og det var ikke på grunn av vanskelighetsgraden. Jeg begynte på et siv.ing-studie i maskin og må si at det er en markant forskjell på vanskelighetsgraden når det gjelder matematiske fag. Du kan ikke sammenligne økonomifag med de harde realfagene.

• Liker 3
Skrevet

1. Du aner ikke hva samfunnsøkonomi handler om, du har gått ETT år på studiet. Dessuten har jeg ikke sammenlignet vanskelighetsgraden, du legger ord i munnen på meg for å illustrere et ganske plumpt og åpenlyst poeng. Rent teknisk er matematikken selvfølgelig tyngre på siving, men hvis du hadde sett hvilke type problemer samføkene holder på med under masteren tror jeg du hadde fått deg en overraskelse. Man skal også kunne bruke matematikken for å konstruere og løse praktiske problemstillinger, noe du ikke en gang har scratcha surfacen av under ditt korte studieløp.

2. Jeg synes ikke sivilingeniører skal ha definisjonsretten på hva som er vanskelig matte og ikke, blir litt som en fyr på 2 meter som ikke skjønner hvorfor japaner-kameratene hans ikke når opp til skapet.

• Liker 8
Skrevet

1. Du aner ikke hva samfunnsøkonomi handler om, du har gått ETT år på studiet. Dessuten har jeg ikke sammenlignet vanskelighetsgraden, du legger ord i munnen på meg for å illustrere et ganske plumpt og åpenlyst poeng. Rent teknisk er matematikken selvfølgelig tyngre på siving, men hvis du hadde sett hvilke type problemer samføkene holder på med under masteren tror jeg du hadde fått deg en overraskelse. Man skal også kunne bruke matematikken for å konstruere og løse praktiske problemstillinger, noe du ikke en gang har scratcha surfacen av under ditt korte studieløp.

2. Jeg synes ikke sivilingeniører skal ha definisjonsretten på hva som er vanskelig matte og ikke, blir litt som en fyr på 2 meter som ikke skjønner hvorfor japaner-kameratene hans ikke når opp til skapet.

Får jeg som har en master i samf.øk i tillegg til å ha en master i realfag få lov å si at matten på samfunnsøkonomi er rimelig enkel? Man overlever hvis man bare kan bruke formeler og forstå grafer med tilhørende ligninger. Man har ingen matte hvor man skal "tenke selv" (hvis det gir mening hva jeg mener der), man skal bare bruke ganske simple matematiske konsepter.

Anonymous poster hash: ebb1e...787

• Liker 5
Skrevet

Får jeg som har en master i samf.øk i tillegg til å ha en master i realfag få lov å si at matten på samfunnsøkonomi er rimelig enkel? Man overlever hvis man bare kan bruke formeler og forstå grafer med tilhørende ligninger. Man har ingen matte hvor man skal "tenke selv" (hvis det gir mening hva jeg mener der), man skal bare bruke ganske simple matematiske konsepter.

Er dette profesjonsstudiet i samfunnsøkonomi du snakker om? Ganske fascinerende at matten du beskriver høres enklere ut enn matten jeg har hatt i samfunnsøkonomifagene på siv.øk...

Anonymous poster hash: d2e71...563

• Liker 1
Skrevet

Youre talking out of Your ass! Eller så har du en helt definisjon av simple matematiske konsepter enn de fleste av oss. Jeg inviterer deg gjerne til å komme med eksempler på hvilke enkle matematiske konsepter og sammenhenger du benyttet i masterstudiet ditt.

Skrevet

Jeg vil ta en økonomi utdanning - helst samfunnsøkonomi. Er DÅRLIG i matte, strøk flere ganger på eksamen, men etter å ha lest intenst i tre måneder fikk jeg en tre'er. Jeg har et friår for øyeblikket og skal begynne å øve på matte igjen.

Er det noe håp for meg å bli samfunnsøkonom?

Anonymous poster hash: 86666...4ef

Selvsagt er det håp for deg, men du må selvsagt jobbe med matematikken! Det er ikke så mye matematikk man trenger(for å gjøre det bra på studiet), blir du en reser på å derivere og å stokke om på ligninger så er du nok godt rustet til studiet. Og å bli en reser på dette klarer du, det er ganske mekanisk arbeid så det ordner seg om du bare jobber nok med stoffet.

Skrevet

Youre talking out of Your ass! Eller så har du en helt definisjon av simple matematiske konsepter enn de fleste av oss. Jeg inviterer deg gjerne til å komme med eksempler på hvilke enkle matematiske konsepter og sammenhenger du benyttet i masterstudiet ditt.

Det var ikke meningen å nedgjøre hvor vanskelig du synes matten er, jeg kan saktens forstå at noen synes den er veldig komplisert. Men på samfunnsøkonomi bruker man matematikken, man behøver ikke forstå hva som ligger bak den. Der skiller samf.øk seg grundige fra realfag. Å kalle matten "svært krevende" er skremmende, men det er kanskje der vi er kommet nå, hvor strykprosenten på vgs matte er vanvittig høy.

• Liker 2
Skrevet

Det var ikke meningen å nedgjøre hvor vanskelig du synes matten er, jeg kan saktens forstå at noen synes den er veldig komplisert. Men på samfunnsøkonomi bruker man matematikken, man behøver ikke forstå hva som ligger bak den. Der skiller samf.øk seg grundige fra realfag. Å kalle matten "svært krevende" er skremmende, men det er kanskje der vi er kommet nå, hvor strykprosenten på vgs matte er vanvittig høy.

Hvis du leser hva jeg skriver sier jeg at matematikken skal brukes til å konstruere og løse praktiske problemstillinger. Jeg har heller aldri kalt matematikken på samf.øk skremmende, jeg sier bare at å definere den som lett undergraver fryktelig mange menneskers intelligens. Det er jo også flere måter å lære matematikk på, noen skjønner hva de holder på med på lavere nivå, men takler ikke mer avanserte konsepter, mens igjen andre kan løse ganske komplekse problemer på høyere nivå uten at de egentlig skjønner hvorfor de bruker de verktøyene de gjør.

Nå vil vel jeg si det er helt motsatt, at i samfunnsøkonomisk teoriutarbeidelse er man mye mer prisgitt sin evne til å skrive verden i sitt eget matematiske språk, da det ikke eksisterer lover eller konstanter slik det gjør i mekanikken og termodynamikken. Og selv om mange sivinger utvilsomt har imponerende mattekunnskaper tviler jeg på om så mange hadde bevist riemann-integraler på stående fot. Jeg har ganske omfattende matematikkbakgrunn så du behøver ikke være redd for å tråkke meg på tærne. Det jeg savner er en evne til å ikke definere alt ut i fra sitt eget smale verdensbilde.

• Liker 2
Skrevet

Å i det hele tatt insinuere at matematikken på et økonomistudie er på lik linje som matematikken på et siving-studie er en fornærmelse og forteller bare om kompetansen til vedkommende som kommer med denne uttalelsen. Matematikken på slike studier er verken særlig vanskelig eller imponerende.

Anonymous poster hash: 891a0...b24
Skrevet

Jeg har ganske omfattende matematikkbakgrunn så du behøver ikke være redd for å tråkke meg på tærne.

Omfattende matematikkbakgrunn fra økonomiske fag? Imponerende...

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hvis du har strøket i matteksamaen på VGS og til slutt fått 3 så tviler jeg på at du klarer samfunnøkonomistudiet.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Å i det hele tatt insinuere at matematikken på et økonomistudie er på lik linje som matematikken på et siving-studie er en fornærmelse og forteller bare om kompetansen til vedkommende som kommer med denne uttalelsen. Matematikken på slike studier er verken særlig vanskelig eller imponerende.

Men den er sikkert vanskelig for noen som slet med matten på VGS (stryk), og det er vel det som er poenget i tården.

Skrevet

Matematikken på økonomistudiet er jo overhodet ikke sammenlignbart med matematikken på samfunnsøkonomi-studiet.

Skrevet

Matematikken på økonomistudiet er jo overhodet ikke sammenlignbart med matematikken på samfunnsøkonomi-studiet.

Og matematikken på samfunnsøkonomi-studiet er overhodet ikke sammenlignbart med matematikken på siv.ing.-studiet.

At mennesker som sliter med matematikk syns matematikken på samfunnsøkonomi er vanskelig, er forøvrig ikke noe merkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...