AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #1 Del Skrevet 25. november 2013 Finnes det noen feilmargin for fotobokser? Tenker spessielt på de som måler gjennomsnittshastigheten. Jeg kjører alltid i fartsgrensen, men når det er flere mil med gjennomsnittsmåling så er det jo ikke til å komme unna at farten varierer noe. Vanligvis legger jeg meg 5-10km/t under fartsgrensen på disse strekningene for å være innenfor, men syntes ikke jeg kan gjøre det med biler bak. Jeg syntes jo det er fryktelig irriterende å ligge bak selv. De fleste speedometer viser jo også alltid litt feil, så mine 10km/t under kan jo fort bli 15km/t for bilen bak. Så... har fotoboksene noen feilmargin? Si at fartsgrensen er 80km/t og man ender på en gjennomsnittsfart på 83km/t, er man "innenfor" da? Satt bare å tenkte over dette på vei hjem tidligere Anonymous poster hash: c6c69...645 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #2 Del Skrevet 25. november 2013 Godt spørsmål, for alt jeg vet har ikke disse boksene noe feilmargin. Fart er distanse delt på tid, og tid er variablen som er grunnlag for målingen. Det finnes ingen teknisk grunnlag for å anta en feilmargin, slik som med radar og laser. Du snakker vel kanskje om Lærdalstunnelen? Her tenker jeg det er lurt å sette på cruise control ellet ta en pause innimellom. Ellers er det jo nesten uutholdelig å kjøre så sent på så fin vei.Anonymous poster hash: d9a33...ce4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustyvel Skrevet 25. november 2013 #3 Del Skrevet 25. november 2013 Vanligvis legger jeg meg 5-10km/t under fartsgrensen på disse strekningene for å være innenfor, men syntes ikke jeg kan gjøre det med biler bak. Jeg syntes jo det er fryktelig irriterende å ligge bak selv. De fleste speedometer viser jo også alltid litt feil, så mine 10km/t under kan jo fort bli 15km/t for bilen bak. Anonymous poster hash: c6c69...645 Ligg på fartsgrensen du, ikke legg deg under for å være sikker, det skaper ekstrem irritasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #4 Del Skrevet 25. november 2013 Bilen din er jo allerede 5-10km/t under det speedometeret viser.. Så kjør i fartsgrensa. Anonymous poster hash: 70ed1...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #5 Del Skrevet 25. november 2013 De har en feilmargin, og denne blir trukket fra når de skriver ut en eventuell bot. Boksene har også et innslagspunkt for når de slår ut, som ligger noen km over grensa, og nøyaktig hvor stor denne marginen er vil variere fra boks til boks. Kjør i fartsgrensa du, det går helt greit. Bilen din er jo allerede 5-10km/t under det speedometeret viser.. Så kjør i fartsgrensa. Anonymous poster hash: 70ed1...62c Det varierer, mange nyere biler har ganske nøyaktig fartsmåler. Beste er å sjekke hastigheten med en GPS. Anonymous poster hash: aa2a3...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 25. november 2013 #6 Del Skrevet 25. november 2013 Kjørte gjennom i 83 km/t, ingen blink i det røde lyset etter siste boksen. Hadde cruisecontrol og i Lærdalstunnelen er det en fartsmåler som viser hastigheten mellom fotoboksene. Da viste speedometeret mitt rett under 90. GPS funker dårlig i tunnel, men kan jo være greit å sammenligne speedometer og GPS utenfor tunnelene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #7 Del Skrevet 26. november 2013 TS her Godt spørsmål, for alt jeg vet har ikke disse boksene noe feilmargin. Fart er distanse delt på tid, og tid er variablen som er grunnlag for målingen. Det finnes ingen teknisk grunnlag for å anta en feilmargin, slik som med radar og laser. Du snakker vel kanskje om Lærdalstunnelen? Her tenker jeg det er lurt å sette på cruise control ellet ta en pause innimellom. Ellers er det jo nesten uutholdelig å kjøre så sent på så fin vei.Anonymous poster hash: d9a33...ce4 Nei kjørte imellom vest telemark, altså gjennomsnittsmålingen som går ca fra vest bamble og litt før du tar av mot kragerø. Det er jo noen mil på forholdsvis fine veier og det er slitsomt å sitte å nikikke på speedometeret hele veien. Cruisekontroll var lurt! Den glemmer jeg stort sett at jeg har. Ligg på fartsgrensen du, ikke legg deg under for å være sikker, det skaper ekstrem irritasjon Det er det jeg også tenker. Jeg blir jo kjempeirritert selv om jeg ligger bak noen som gjør det. Så gjør det aldri med biler bak, kunn om jeg ligger alene på veien. Bilen din er jo allerede 5-10km/t under det speedometeret viser.. Så kjør i fartsgrensa. Anonymous poster hash: 70ed1...62c Min viser ca 4 feil i 80km/t, så man er nok innenfor om man ligger på fartsgrensen ja Kjørte gjennom i 83 km/t, ingen blink i det røde lyset etter siste boksen. Hadde cruisecontrol og i Lærdalstunnelen er det en fartsmåler som viser hastigheten mellom fotoboksene. Da viste speedometeret mitt rett under 90. GPS funker dårlig i tunnel, men kan jo være greit å sammenligne speedometer og GPS utenfor tunnelene Da er det jo rimelig å tro at det er noe feilmargin... Jeg har hørt om de som har "testet" og ligget både 10 og 15 over hele veien uten og få bot, men det har jeg ikke tenkt å gamble på Anonymous poster hash: c6c69...645 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå