Gå til innhold

Er tenåringen min unormal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 13 er nesten aldri ute av huset. Hun har ikke mange venner, men hun har 1 nær venninne og en del guttevenner. Når hun kommer hjem fra skolen er det rett på pc'en eller xboks. En sjelden gang får hun besøk av venner eller drar på besøk hos dem. Jeg husker i såfall at jeg hatet å være hjemme når jeg var tenåring, og jeg trodde de fleste var sånn. Er hun normal, eller usosial eller kan det være noe annet?

Anonymous poster hash: 53d96...7c0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antageligvis så gidder hun ikke folk etter skoletid.

• Liker 5
Skrevet

Må nevne at hun er veldig flink og tegne, og tegner for andre på internett, og tjener penger på det noen ganger. Også har hun veldig gode karakterer på skolen.

Skrevet

Mange ungdommer er sånn idag, rett hjem fra skolen, og tilbringer resten av dagen/kvelden foran PCen

Anonymous poster hash: 282f6...f8d
  • Liker 2
Skrevet

Helt normalt nå som folk er sosiale over PCen, telefonen eller xboxen. Hvis hun også spiller mye så skyper hun vel der. Det er ikke så mange som lengter ut lenger

• Liker 1
Skrevet

Okei det var godt å vite, og ja hun er en del på skype tror jeg. Er de fleste tenåringer slik?

Skrevet

Okei det var godt å vite, og ja hun er en del på skype tror jeg. Er de fleste tenåringer slik?

Ja, i denne digitale tidsalderen så er det nok mange som er slik ja. Men det avtar jo gjerne litt når de for alvor begynner å bli interessert i det motsatte kjønn.

Anonymous poster hash: 4fa63...952

Skrevet

Hei.

Jeg tenker at noen har mange venner, mens ander ikke har så mange. Jeg hadde selv ikke så mange venner da jeg var 13 år, og likte, som din datter, å være litt for meg selv og å spille spill. En gang innimellom fant jeg på noe med venner, men jeg følte meg aldri unormal fordi jeg ikke var ute hver helg.

Jeg tror datteren din er helt normal :) Hun er i en alder hvor nesten alt forandrer seg, så bare la henne gjøre som hun ønsker angående venner og det sosiale.

Skrevet

er litt uenig i de over her, ja ungdommen i dag er nok mye mer inne og mindre sosiale. Men det er ikke vanlig å nesten aldri få besøk eller besøke noen, i hvert fall her jeg bor. Er tenåring selv (15)

Skrevet

Det er mulig å være både normal og usosial på samme tid, det kalles introvert, og det forekommer også blant tenåringer.

Anonymous poster hash: a2de9...a7a
  • Liker 10
Skrevet

Introvert, muligens.

Anonymous poster hash: b0690...748
Gjest Funky Punk
Skrevet

Høres helt normalt ut syns jeg.

Så lenge hun virker glad og fornøyd, så er det nok ingen grunn til bekymring

Skrevet

Du kan jo oppfordre henne til å være litt mer ute da, men jeg ville ikke ha likt å bli tvunget til det. Det er nok ganske normalt.

Det du kan spørre deg selv om er vel kanskje hvorfor du hatet å være hjemme og hvorfor hun tydeligvis liker det. Litt av svaret på det er jo at hun har sitt eget private rom hvor hun er sosial over internett. Men kan det være mer? Om ikke annet så får du vel ta det til deg at hun ikke føler seg uvelkommen hjemme.

Anonymous poster hash: 98a31...3a6
Skrevet

Vanlig i dagens samfunn. Tror ikke hun skiller seg så mye ut fra andre ungdommer.

Skrevet

er tenåring selc og er akkurat sånn som din datter :) de fleste jeg kjenner er også sånn

Skrevet

Er det normalt? Sånn er ingen av ungene til de jeg kjenner. Jeg hadde aldri tillatt det... I verste fall kan du vel hvertfall be hu ta seg en gåtur på kvelden eller noe? Høres absolutt ikke sunt ut!

Skrevet (endret)

Veldig vanlig.

Ellers vil jeg si - etter egen erfaring - at det viktigste er å gi rom for å at hun kan være sosial når det passer og være med på ting.

Hadde selv foreldre som var ekstremt strenge med fester og være ute sent. Moren min var også noe rigid og måtte ha forvarsel dersom noen skulle bli med hjem. De var også selektive på mine vegne ang. hvem jeg kunne tilbringe tid med.

Det gjorde at jeg ikke hadde såå mye sosialt samvær ettersom det var fester og slikt som gjaldt på den tiden. Samtidig kunne de plage meg med at jeg måtte være mer sosial. Faren min gikk så langt som å si at "å sitte sånn foran PCen er en tapt ungdomstid" Når jeg ikke fikk utløp for å iblant være tenåring og presse grensene førte det til at jeg og venninnen fant på ting som å dra ut på byen alene og snike oss inn steder og havne i trøbbel.

Jeg tror aldri mine egne foreldre har skjønt at det handler om en balanse. Selv nå er jeg noe rastløs og føler at jeg ikke har fått "tenåringsårene" mine. En del av meg vil hoppe på et fly et sted for å oppleve noe. Man kan ikke diktere ungdommens sosiale liv og det vil aldri være "ideelt". Å presse på gir intet god, heller ikke å la dem føle at de er unormale.

I det store og hele, til tross for at man er redd på deres vegne, så bør man ta et skritt tilbake hvis de vil finne på noe sprell.

Endret av Marie90
Skrevet

Er det normalt? Sånn er ingen av ungene til de jeg kjenner. Jeg hadde aldri tillatt det... I verste fall kan du vel hvertfall be hu ta seg en gåtur på kvelden eller noe? Høres absolutt ikke sunt ut!

Du hadde ikke tillatt det? Mener du at du hadde tvunget henne til å gå ut fordi alle andre unger du kjenner gjør det?

Anonymous poster hash: ceee6...14b

• Liker 7
Skrevet

Du hadde ikke tillatt det? Mener du at du hadde tvunget henne til å gå ut fordi alle andre unger du kjenner gjør det?

Anonymous poster hash: ceee6...14b

Hadde foreslått en gåtur og jeg hadde satt restriksjoner på databruk... Det er da ikke sunt å sitte på pcen fra man kommer hjem til man legger seg??? 6-7 timer er ganske lenge!

Tvinge ungen ut kan man kanskje ikke, men det er andre ting å gjøre hjemme også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...