Gå til innhold

Merkepress blant foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker at man som foreldre prosjekterer sine verdier over på sine barn. Og jo mer merkeklær barna går i jo mer tenker jeg at merkeklær er viktig for foreldrene.

Jeg kjøper en del merkeklær, og en del andre ting. Og jeg tror nok at jeg kommer til å gjøre det samme for min datter. Når jeg finner dem på salgsstativer. Jeg har ikke råd til å kjøpe dyre merkeklær når de kommer i butikkene, men jeg kan kjøpe dem når det kommer 50% avslag klistrelapp på prislappen. Men før jeg ser på prislappen ser jeg som regel på hva materiale som er brukt. Ikke pokker om jeg bruker flere tusen på noen som er 100% polyester. Men jeg gjør det gjerne på en silkekjole som er satt ned fra 2500,- fra 1100,-.

Å kjøpe ett dyrt merke utelukkende for merke er ganske så teit, men å kjøpe merkeklær fordi plagget har udiskutabel god kvalitet så gjør jeg gjerne det. Men i min datter sine første år blir dette og litt fjasete i og med at hun kommer til å vokse ut av sine klær før selv billiggreiene har rukket å bli utslitt.

Fikk forresten en eske med klær som jeg selv og min søster og kusine og fettere har brukt. De har vært kjøpt med fokus på at materialene skal være gode, men med null blikk på merke. Så nå slipper jeg å kjøpe mer til de første 1-3 månedene av min datters liv;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I går kveld ble dette diskutert med noen av de jeg har henvist til tidligere i denne tråden.

De har tidligere sagt at de var "kvalitetsbevisste", men dette viste seg å være deler av forklaringen.

De jeg snakket med har barn i førskolealder.

1. De er så glade i barna sine at de må gi barna det beste, og merkeklær har flere fordeler enn bare god kvalitet.

2. Signaleffekten var viktig. De som var rundt barna deres skulle vite at foreldrene ikke var noen "hvem-som-helst", de var ressurssterke, og fant seg ikke i hva som helst. Klærne bidro til at barna opplevde økt respekt, og bedre behandling fra andre voksne.

De lo litt da jeg spurte om de ikke trodde at barn med klær fra Cubus og Lindex fikk samme respekt som deres barn, og var veldig klare på at det trodde de ikke.

3. Lettere (for foreldrene) å få kontakt med "likesinnede", i det lå høyt utdannede med godt betalte jobber, for å sikre at barna fra tidlig alder får et riktig kontaktnett, som lettere kan føre til at de blir foretrukket til de riktige jobbene når dette blir aktuelt.

De understreket at det var viktig å vise klasse, og at "logo-flash" var uheldig og vulgært, og ikke ga ønsket effekt.

Det var slik de var oppdratt, og de hadde sett viktigheten av å å ha et stort og godt kontaktnett fra ung alder, og de ønsket at deres barn skulle erfare det samme.

Jeg spurte om de så ned på dem som ikke kjøpte merkeklær til sine barn, men det gjorde de ikke! De bare konstaterte at de foreldrene ikke var like ressurssterke og bevisste foreldre som de selv var, selv om de sikkert var snille og velmenende, og at de sikkert gjorde det beste de kunne med de ressursene de hadde til rådighet.

Årsakene de oppga for å bruke merkeklær viste helt klart at det er stort merkepress i deres omgangskrets i alle fall!

De som vil "leke" med denne gruppen, må ha de rette klærne, eller så er de ute.

Jeg understreker at dette er årsakene til denne ene gruppen, og at det helt sikkert finnes tusenvis av andre årsaker til at noen foretrekker å kle små barn i designerklær.

Jeg har prøvd å framstille deres holdninger på en så nøytral måte som jeg kunne, og må bare beklage dersom det viser seg at mine framstiling av samtalen er farget av min reaksjon på det de sa.

Endret av Spirula
  • Liker 4
Skrevet

Det du sier der spirula er absolutt sant. Det er derfor mange av de som har råd til det kjøper merkeklær til barna sine- det handler om å signalisere tilhørighet.

Men som du også sier så vil ikke den bemidlede gruppen flashe logoer eller tøye merkebevisstheten til det vulgære, for det tilhører den lavere klassen (når vi nå først skal snakke klasser). De kjøper gjerne fake om de må, men sparer penger eller bruker kredittkort for å kjøpe merkeklær med merkene utpå tøyet. Kjempeviktig at det synes!

Så er det geografiske forskjeller også. Når jeg fikk min yngste så bodde vi i et typisk pressområde med mye velstand. Barselgruppa var en parade av pashmina-skjerf, fancy stellevesker og små pyntedukker i vogna.

Etterhvert flyttet vi. Området var igjen et godt villastrøk, men ikke i storbyen. Presset avtok betydelig.

Men det er lett å se på barna hvem som har penger og hvem som later som om de har penger. Det ligger i mer enn bare de rette merkene, så det å late som er bare pinlig.

Har du råd til å kjøpe årets mest harry Canada Goose-jakke eller -parkdress til ungen din, helt greit. Men har du det ikke så vinner du ingenting på å late som. Som spirula sa så er det helt andre ting som avgjør om du får "leke med" de rette folka.

Skrevet

Jeg kjøper gjerne dyre merkeklær til barna pga kvalitet, men liker ikke klær med logo, så det blir mest nøytrale klær. Føler jeg finner mer i den stilen jeg liker i en del av de dyrere butikkene. Ungene bryr seg ikke om hvilket merke klærne de går i er av, så føler ikke jeg bidrar så mye til merkepress hos de. Tar vare på noe av det når de har vokst ut av det, resten gis bort og er da som regel i veldig god stand selv om det er brukt og vasket en del.

Men vi bruker også mye hjemmestrikket fra familien og noe arvetøy. Vi bor i et område hvor de fleste familiene har svært god råd (vi også), men føler ikke at det er et veldig merkepress...i hvert fall ikke ennå...

Anonymous poster hash: 5b920...d8e
Skrevet

Men vi bruker også mye hjemmestrikket fra familien og noe arvetøy. Vi bor i et område hvor de fleste familiene har svært god råd (vi også), men føler ikke at det er et veldig merkepress...i hvert fall ikke ennå...

Anonymous poster hash: 5b920...d8e

Det vil sannsynligvis komme etterhvert, men kommer også an på hvordan barna dine er. Noen velger å skille seg ut og tar avstand fra merkepresset, andre går helt i frø uten den "rette" jakka. Vi som foreldre kan legge et grunnlag, men ikke se bort fra barnets egen personlighet.

Gjest Seajewel
Skrevet

Merkeklær er sykt dyrt i norge.

Jeg pleier å kjøpe dem i tyrkia. mulig de ikke er ekte alle sammen, men de ser slik ut og det er jo det viktigste. At andre skal se merkene på klærene dine å bli imponert.

Jeg kjøpre en Prada t-skjorte der til 50 kroner som sikkert hadde kosta over tusen hjemme.

Har også en Dolce dabbanajakke jeg betalte en hundrings for, Ittalasko og en Royal Copenhagen t-skjorte som jeg ikke på kjøpet (pruta litt da).

De har barneklær der også. Jeg kjøpte blandt annet en Burberry topp og Calvin Klein smikke til ungen til en veninne.

Tipper kjøpepressen var stort i barnehagen Brage Emilian kom med slike klær :)

Mitt tips er å kjøpe det mens dere er på ferie i tyrkia...

Jeg ville absolutt ikke følt meg pressa. Jeg ville ha tenkt; jaja, dem om det. De velger å bruke tusenvis av penger på merkeklær som varer et par måneder, enn å sette de pengene inn på sparekontoen til ungen.

Skrevet

I går kveld ble dette diskutert med noen av de jeg har henvist til tidligere i denne tråden.

De har tidligere sagt at de var "kvalitetsbevisste", men dette viste seg å være deler av forklaringen.

De jeg snakket med har barn i førskolealder.

1. De er så glade i barna sine at de må gi barna det beste, og merkeklær har flere fordeler enn bare god kvalitet.

2. Signaleffekten var viktig. De som var rundt barna deres skulle vite at foreldrene ikke var noen "hvem-som-helst", de var ressurssterke, og fant seg ikke i hva som helst. Klærne bidro til at barna opplevde økt respekt, og bedre behandling fra andre voksne.

De lo litt da jeg spurte om de ikke trodde at barn med klær fra Cubus og Lindex fikk samme respekt som deres barn, og var veldig klare på at det trodde de ikke.

3. Lettere (for foreldrene) å få kontakt med "likesinnede", i det lå høyt utdannede med godt betalte jobber, for å sikre at barna fra tidlig alder får et riktig kontaktnett, som lettere kan føre til at de blir foretrukket til de riktige jobbene når dette blir aktuelt.

De understreket at det var viktig å vise klasse, og at "logo-flash" var uheldig og vulgært, og ikke ga ønsket effekt.

Det var slik de var oppdratt, og de hadde sett viktigheten av å å ha et stort og godt kontaktnett fra ung alder, og de ønsket at deres barn skulle erfare det samme.

Jeg spurte om de så ned på dem som ikke kjøpte merkeklær til sine barn, men det gjorde de ikke! De bare konstaterte at de foreldrene ikke var like ressurssterke og bevisste foreldre som de selv var, selv om de sikkert var snille og velmenende, og at de sikkert gjorde det beste de kunne med de ressursene de hadde til rådighet.

Årsakene de oppga for å bruke merkeklær viste helt klart at det er stort merkepress i deres omgangskrets i alle fall!

De som vil "leke" med denne gruppen, må ha de rette klærne, eller så er de ute.

Jeg understreker at dette er årsakene til denne ene gruppen, og at det helt sikkert finnes tusenvis av andre årsaker til at noen foretrekker å kle små barn i designerklær.

Jeg har prøvd å framstille deres holdninger på en så nøytral måte som jeg kunne, og må bare beklage dersom det viser seg at mine framstiling av samtalen er farget av min reaksjon på det de sa.

Bordieu....

Skrevet

Bordieu....

Jepp. Og vi finner det samme i alle kulturer.

(Bourdieu ;) )

Skrevet

Jepp. Og vi finner det samme i alle kulturer.

(Bourdieu ;) )

Jeg kaller ham bare Pierre alikevel. Da han døde var det en lengre artikkel om ham i klassekampen, jeg klippet ut og hengte opp på veggen i stua. Ilag med et digert bilde av Pierre.

Skrevet

Jeg kaller ham bare Pierre alikevel. Da han døde var det en lengre artikkel om ham i klassekampen, jeg klippet ut og hengte opp på veggen i stua. Ilag med et digert bilde av Pierre.

Haha, bra :fnise: Jeg er ikke sosiolog, men Pierre er en luring. Alle burde lese ham.

Skrevet

Haha, bra :fnise: Jeg er ikke sosiolog, men Pierre er en luring. Alle burde lese ham.

Enig. ilag med den boken om realityfjernsyn som Bauman skrev. Sistnenvte gjesteforeleste ved UiO for en ti år tilbake, han stod der ilag med oss studentene og røykte pipe, det var nesten så jeg mistet all folkeskikk og gikk bortover for å ta på hendene hans. De fascinerte meg.

Skrevet

Merker godt presset, og jeg har ikke barn en gang! Men det er ikke de samme merkene som gjelder for barn, som det er for voksne. Jeg ser få barn i chanel, LV, acne osv.. Men bare se på instagram for eksempel, alt er bisgaard, marmar copenhagen, paz, ketiketa, waddler, milibe, grocompany, tocoto osv.. Disse merkene florerer på mitt hjemsted. Det er nydelige klær og jeg ommer nok selv til å sikle etter disse når jeg blir mamma, men det er jo dobbel så dyrt som en kjedebutikk og vel så det..

Anonymous poster hash: 09458...bca
  • Liker 1
Skrevet

Ut fra mitt standpunkt som barnløs så blir det litt latterlig når voksne mennesker viser seg gjennom barna.

• Liker 1
Skrevet

Ut fra mitt standpunkt som barnløs så blir det litt latterlig når voksne mennesker viser seg gjennom barna.

Du behøver ikke være barnløs for å synes dette blir litt dumt.

Jeg så Per Sundnes har uttalt at barn har tatt plassen til tidligere "veskehunder".

Røtterud mener trenden om å kle barn moterikitg er i full blomst også i norske hjem.

- Vi ser barn bli mammas «arm candy», også i Norge. De fleste mødre innenfor ring to i Oslo investerer i designerklær til sine barn. De forsvarer innkjøpene med at klærne er så gode å gå i, men sannheten er at de elsker å vise fram sine barn i designerklær. Jeg synes vi ser denne tendensen i pengehjem, sier Røtterud.

Små hunder har tidligere tittet opp av veska som et eksklusivt tilbehør. Nå tror popkulturekspert Per Sundnes at dyrene er byttet ut.

- Jeg tenker at barna nå har tatt plassen til de superdyre veskene og de idiotiske hundene. Det er interessant å se hvordan foreldrene konkurrerer i å kle de ut. Hva blir det neste, spør Sundnes.

• Liker 3
Skrevet

Tenker litt på om disse foreldrene som kjøper dyre merkeklær tåler at ungene deres bruker de som leke i søla, klatre i trær, lekeslåss. Det vil si at det blir flekker, en tråd dratt ut eller et hull på knærne. Begrenser de unger lek fordi klærne er så dyre?

Anonymous poster hash: 56138...96e

Skrevet

Synes dette har tatt litt vel mye av jeg... Foreldrene må vel få velge hva barna sine skal ha på seg???

Barnet vårt har mye merkeklær av den enkle grunn at jeg liker rene, klassiske klær og det er ikke alle kleskjedene som har slike klær. Barnet vårt får lov å leke som andre barn og jeg blir jo ikke sint om noe skulle fått flekker eller hull, sånn er det når man har barn :)

Anonymous poster hash: 9576f...065
Skrevet

Synes dette har tatt litt vel mye av jeg... Foreldrene må vel få velge hva barna sine skal ha på seg???

Barnet vårt har mye merkeklær av den enkle grunn at jeg liker rene, klassiske klær og det er ikke alle kleskjedene som har slike klær. Barnet vårt får lov å leke som andre barn og jeg blir jo ikke sint om noe skulle fått flekker eller hull, sånn er det når man har barn :)

Anonymous poster hash: 9576f...065

Merkeklær, eller designerklær fra de store motehusene som det er snakk om i denne tråden?

Anonymous poster hash: c6b67...544

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...