Gå til innhold

Merkepress blant foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Canada Goose- jakker var tema på TV2- hjelper deg for et par år siden. Mange av jakkene som selges i Norge var fake. De åpnet dem opp, dunfyllet var ikke renset for å si det mildt, dunen var skitten og blodig, det var rester av fuglen inni der som nebb og klør. Synes derfor de jakkene er ekkle! Ikke har de noe fin passform heller.

Hvis man kjøper body til en liten baby til 800 kr, må man ta med i beregningen at den blir fort utvokst, og kan også bli brunflekkete på baksiden.

Jeg synes selv det er gøy å ta på barna mine søte klær, og setter pris på god kvalitet i passform og stoff. Men da snakker vi om babybukse til 300 ikke 3000. Kravet om at klærne skal være gode å bevege seg i er ufravikelig. Og hverdagsklær skal kunne slites og lekes i, uten at mor blir bekymret over barnets utseendet.

Synes han psykologen var helt idiot, som mente foreldre som ikke hadde råd var bare misunnelige. Når en psykolog hiver Fornuft som motivator ut vinduet, da kan han finne seg ny jobb.

Hva med barna selv, som blir så materielt oppfostret? Mobbing i bhg? Helt horribelt. Jeg har ikke samvittighet til å bruke 1000-vis av kroner på slikt, når andre barn i verden sulter. Jeg har fint råd til å kjøpe parajumpers jakke til knerten på 4, men det vil aldri skje. Heldigvis bor vi et sted hvor den holdningen er normalen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Canada Goose- jakker var tema på TV2- hjelper deg for et par år siden. Mange av jakkene som selges i Norge var fake. De åpnet dem opp, dunfyllet var ikke renset for å si det mildt, dunen var skitten og blodig, det var rester av fuglen inni der som nebb og klør. Synes derfor de jakkene er ekkle! Ikke har de noe fin passform heller.

Hvis man kjøper body til en liten baby til 800 kr, må man ta med i beregningen at den blir fort utvokst, og kan også bli brunflekkete på baksiden.

Jeg synes selv det er gøy å ta på barna mine søte klær, og setter pris på god kvalitet i passform og stoff. Men da snakker vi om babybukse til 300 ikke 3000. Kravet om at klærne skal være gode å bevege seg i er ufravikelig. Og hverdagsklær skal kunne slites og lekes i, uten at mor blir bekymret over barnets utseendet.

Synes han psykologen var helt idiot, som mente foreldre som ikke hadde råd var bare misunnelige. Når en psykolog hiver Fornuft som motivator ut vinduet, da kan han finne seg ny jobb.

Hva med barna selv, som blir så materielt oppfostret? Mobbing i bhg? Helt horribelt. Jeg har ikke samvittighet til å bruke 1000-vis av kroner på slikt, når andre barn i verden sulter. Jeg har fint råd til å kjøpe parajumpers jakke til knerten på 4, men det vil aldri skje. Heldigvis bor vi et sted hvor den holdningen er normalen.

Hvor leste du det?

Skrevet

Hvor leste du det?

Jeg husket også å ha lest dette, og fant det igjen her:

Det er ikke lenger bare fiffen som kler opp barna i dyre merkeklær, ifølge trebarnsfar og psykolog Peder Kjøs.

- Fordi stadig flere har råd, ser vi tydelig at dette forbruket sprer seg og blir mer vanlig.

Psykologen er klar: Mange hadde trolig kjøpt de samme klærne til sine egne barn hvis de hadde muligheten.

- Jeg forstår ikke hvorfor det skal være mindre legitimt å være opptatt av mote enn av fotball. Jeg syns det er billig å moralisere over andres forbruk som man selv ikke har råd til, sier han.

Skrevet

Jeg husket også å ha lest dette, og fant det igjen her:

Hjelpes, for en pompøs mann.

Skrevet

Var jo en annen psykolog som uttalte at skinny jeans til småjenter i verste fall kunne gjøre visse mennesker pedofile.

Imponert over psykologistanden i Norge gitt... :roll:

Anonymous poster hash: 57a03...1a6
  • Liker 1
Skrevet

Hjelpes, for en pompøs mann.

Ja, jeg skjønner ikke helt uttalelsen hans.

De fleste nordmenn er opplærte til å være nøysomme og jordnære, men det denne psykologen sier, er at de som er nøysomme er det av nødvendighet, ikke av valg, og at den påtvungne nøysomheten gir seg utslag i misunnelse?

Denne uttalelsen kan ikke være gjennomtenkt fra psykologens side.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg skjønner ikke helt uttalelsen hans.

De fleste nordmenn er opplærte til å være nøysomme og jordnære, men det denne psykologen sier, er at de som er nøysomme er det av nødvendighet, ikke av valg, og at den påtvungne nøysomheten gir seg utslag i misunnelse?

Denne uttalelsen kan ikke være gjennomtenkt fra psykologens side.

Nja, han lider vel av "stårforofteuimotsagt-syndromet".

Skrevet (endret)

………

Endret av adele34
…..
Gjest Riskjeks
Skrevet

Vel, slik blir det når en har innstillingen som f.eks Aina Stenersen:

"Hvis Frp-politiker Aina Stenersen (30) får barn, vil hun kle de opp i silke og kashmir, uttalte hun til VG fredag.

- Foreldre ønsker det beste for barna sine, også når det gjelder klær. Hvis de har råd til å betale 800 kroner for en Burberry-body til minstemann, så ser jeg ikke noe galt i det, sier Frp-politikeren, iført en Canada Goose-jakke til nærmere 10.000.

Foreløpig har hun ingen barn, men sier hun er åpen for å kle minsten i både Polo Sport og Burberry når den tiden kommer.

1385139392535_927.jpg
JA TIL MERKER: Frp-politiker Aina Stenersen (30) beskriver Canada Goose-jakken til nærmere 10.000 kroner som en «veldig god investering». I fremtiden vil hun også kjøpe merkeklær til barna sine. Foto: PRIVAT

- Hvis økonomien tilsier det kommer jeg til å kjøpe merkeklær til mine barn. Det er ingen barn som tar skade av å gå med klær fra Burberry eller Chanel, sier Stenersen, som er bystyremedlem i Oslo Frp, og som debuterer på Stortinget i desember

Anonymous poster hash: 48f21...3b2

Partiet for folk flest, vet du ;)

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. Tror ingen jeg kjenner driver og kjøper merkeklær til ungene. Nå skal det sies at jeg helt sikkert ikke ser forskjell på cubus og burberry med mindre det er en flashy logo på da ;) Men ingen jeg kjenner er noe opptatt av merker og det å kle opp ungene i alle fall. Og om de hadde vært det, hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. Blir litt matt når jeg leser om hvor svake enkelte unge foreldre er. Leste en artikkel om ei dame som løy om hvorfor datteren ikke gikk i merkeklær, og vurderte å ta opp lån får å kjøpe det... Altså, da har man misforstått litt her i livet. Litt ryggrad bør man vel ha før man får barn?

Jeg har ikke råd til merkeklær til ungene, men ville ikke ha kjøpt det om jeg hadde hatt råd heller Ville nok brukt litt mer på vinterklær hvis jeg hadde hatt mye penger, men vanlige hverdagsklær - nei. Først og fremst fordi jeg synes det er bortkastede penger - klær som barna vokser ut av fort er en ræva investering, så det lønner seg dårlig å kjøpe dyre klær. Så fordi jeg ikke liker og ikke vil bidra til et sånt motepress/merkepress blant barn. Til slutt fordi jeg er null interessert i mote selv og ikke har noe behov for å kle opp ungene mine (tror dette er en del av motivasjonen for mange).

• Liker 1
Skrevet

Blir gøy når Aina Stenersen skal håndvaske bæsj ut av silke og kashmir. Stå og hyle til ungene at de får ikke leke, kashmiren kan bli flekkete. Få på pukkelen i barnehagen fordi hun kommer med upraktiske klær "ja, Chanel har masse klær i hyllen sin, men hun trenger ull! Silke duger ikke". Eller kommer til bhg og finner kashmir-genseren full av maling ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...