skyflakes Skrevet 24. november 2013 #21 Skrevet 24. november 2013 (endret) Merkene til barn (ref. Katvig, Isbjørn of Sweden, tiljamid, hestra, Kivat og Albababy f.eks.)oppfatter jeg som andre enn for voksne (ref. Dior, Chanel o.l.). Dog skal det sies at Dior-løyerten vi eier har fantastisk kvalitet etter å ha vært brukt av 6 barn (egne + utlån), mens H&M-pysjamasen som ble kjøpt til eldste kun er tatt vare pga nostalgi. Den ser ikke ut og har ikke vært brukt etter førstemann. Ja det kan hende, men de artiklene som er postet handler om merker som benyttes av både barn og voksne. Og som jeg hvertfall diskuterer. F.eks denne: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10137241 Hva er en løyert? Prøvde å google men ble ikke noe klokere Endret 24. november 2013 av skyflakes
LilleSnupp Skrevet 24. november 2013 #22 Skrevet 24. november 2013 Hva er en løyert? Prøvde å google men ble ikke noe klokere Kan hende jeg stavet det feil eller at det heter noe annet enn det jeg har lært. Er i så fall en sånn laaaang nattkjole som knytes sammen nederst.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #23 Skrevet 24. november 2013 Merkene til barn (ref. Katvig, Isbjørn of Sweden, tiljamid, hestra, Kivat og Albababy f.eks.)oppfatter jeg som andre enn for voksne (ref. Dior, Chanel o.l.). Dog skal det sies at Dior-løyerten vi eier har fantastisk kvalitet etter å ha vært brukt av 6 barn (egne + utlån), mens H&M-pysjamasen som ble kjøpt til eldste kun er tatt vare pga nostalgi. Den ser ikke ut og har ikke vært brukt etter førstemann. Du diskuterer ikke den aktuelle problemstillingen nei. Det er ikke snakk om merkeklær for barn i den forstand, men at det er press om å kjøpe designerklær fra f.eks Dior og Chanel til barn. Da handler det ikke lengre om kvalitet på klærne. Anonymous poster hash: 57a03...1a6 4
LilleSnupp Skrevet 24. november 2013 #24 Skrevet 24. november 2013 Ja det kan hende, men de artiklene som er postet handler om merker som benyttes av både barn og voksne. Og som jeg hvertfall diskuterer. F.eks denne: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10137241 Fikk ikke linken til å virke, men tror jeg vet hvilken du mener. Bergans, Isbjørn of Sweden og Canada Goose er mercer som brukes av barn og voksne, men er ikke det jeg vil omtale som flashemerker selv om andre sikkert vil mene det.
LilleSnupp Skrevet 24. november 2013 #25 Skrevet 24. november 2013 Du diskuterer ikke den aktuelle problemstillingen nei. Det er ikke snakk om merkeklær for barn i den forstand, men at det er press om å kjøpe designerklær fra f.eks Dior og Chanel til barn. Da handler det ikke lengre om kvalitet på klærne. Anonymous poster hash: 57a03...1a6 Utfra min erfaring har Dior kvalitet. .. og om vi i tillegg har lyst å være forfengelig og et øyeblikks galskap så skader det vel ikke vår evne til å være gode foreldre? En Dior kjole er forresten ikke så mye dyrere enn finkjolene man finner på Barnas Hus eller andre nisjebutikker.
Gjest Spirula Skrevet 24. november 2013 #26 Skrevet 24. november 2013 Fikk ikke linken til å virke, men tror jeg vet hvilken du mener. Bergans, Isbjørn of Sweden og Canada Goose er mercer som brukes av barn og voksne, men er ikke det jeg vil omtale som flashemerker selv om andre sikkert vil mene det. Jeg kjenner ikke til Isbjørn of Sweden, men Canada Goose er i alle fall et veldig godt eksempel på det å betale for merket framfor kvalitet. Du finner jakker som har like god kvalitet, men som ikke koster fra 8000 kr og oppover. 2
Gjest Spirula Skrevet 24. november 2013 #27 Skrevet 24. november 2013 Utfra min erfaring har Dior kvalitet. .. og om vi i tillegg har lyst å være forfengelig og et øyeblikks galskap så skader det vel ikke vår evne til å være gode foreldre? En Dior kjole er forresten ikke så mye dyrere enn finkjolene man finner på Barnas Hus eller andre nisjebutikker. Det sier ingenting om deres evner som foreldre, det er helt riktig, men det sier at riktig merke er like viktig som, eller viktigere enn, kvalitet, og det synes jeg det er greit å være ærlig om, framfor å fastholde at det handler om kvalitet, og ingenting annet. 3
skyflakes Skrevet 24. november 2013 #28 Skrevet 24. november 2013 Fikk ikke linken til å virke, men tror jeg vet hvilken du mener. Bergans, Isbjørn of Sweden og Canada Goose er mercer som brukes av barn og voksne, men er ikke det jeg vil omtale som flashemerker selv om andre sikkert vil mene det. Ikke nødvendigvis. Men hun dama i hovedinnlegget må "finne på unnskyldninger for at barna ikke er kledd i merkeklær (og dette i Nittedal av alle steder. Kanskje det har noe med å gjøre at hun er så ung, men nå sporer jeg litt av ). Og det er fokus på hva det kostet og hvor det er kjøpt, og dersom man svarer "H&M" er det liksom ikke noe mer å si.. Da prater man jo om klærne for å flashe de. 2
LilleSnupp Skrevet 24. november 2013 #29 Skrevet 24. november 2013 Det sier ingenting om deres evner som foreldre, det er helt riktig, men det sier at riktig merke er like viktig som, eller viktigere enn, kvalitet, og det synes jeg det er greit å være ærlig om, framfor å fastholde at det handler om kvalitet, og ingenting annet. Nei, jeg har ikke fastholdt at det utelukkende handler om kvalitet. Som jeg skrev tidligere det handlet også om forfengelighet og et øyeblikks galskap. Det mener jeg også må være lov.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #30 Skrevet 24. november 2013 Så lenge man holder seg borte fra pelskrager så synes jeg at man kan få velge slik man vil. Kjøp gjerne jakke til 10 000+ men slutt å kjøpe ekte pelskrager. Anonymous poster hash: e004f...940 Du vet kanskje ikke at dunen i disse bakkene er revet av levende fjærkre?Anonymous poster hash: 2f96a...c38 3
Gjest Spirula Skrevet 24. november 2013 #31 Skrevet 24. november 2013 Nei, jeg har ikke fastholdt at det utelukkende handler om kvalitet. Som jeg skrev tidligere det handlet også om forfengelighet og et øyeblikks galskap. Det mener jeg også må være lov. Selvfølgelig er det lov! Jeg har selv kjøpt en Moods of Norway-jakke til min sønn bare fordi jeg likte jakken, ikke fordi han behøvde den, eller fordi den var til noen spesiell anledning. Men det er stor forskjell på et øyeblikks galskap, til det som er temaet i denne tråden. 2
LilleSnupp Skrevet 24. november 2013 #32 Skrevet 24. november 2013 Ikke nødvendigvis. Men hun dama i hovedinnlegget må "finne på unnskyldninger for at barna ikke er kledd i merkeklær (og dette i Nittedal av alle steder. Kanskje det har noe med å gjøre at hun er så ung, men nå sporer jeg litt av ). Og det er fokus på hva det kostet og hvor det er kjøpt, og dersom man svarer "H&M" er det liksom ikke noe mer å si.. Da prater man jo om klærne for å flashe de. Ok, nå kommer sikkert noen fordommer frem her.. men er det sååååå mange butikker der med flashemerkene (ref. RL, Dior eller Burburry)? Eller ligger det så nært Oslo at mange handler der?
skyflakes Skrevet 24. november 2013 #33 Skrevet 24. november 2013 Ok, nå kommer sikkert noen fordommer frem her.. men er det sååååå mange butikker der med flashemerkene (ref. RL, Dior eller Burburry)? Eller ligger det så nært Oslo at mange handler der? Altså jeg mente at det var rart at hun påpekte det, siden hun bor i Nittedal. Det er jo på bygda. Har den oppfattelsen at folk derfra var mer opptatt av fleecejakker og skismøring Men Oslo er jo 20 min unna så det går jo fort å svippe innom Steen og Strøm for å handle sokker
Genesis Skrevet 24. november 2013 #34 Skrevet 24. november 2013 www.vg.no/nyheter/innenriks/foeler-seg-presset-til-aa-kle-datteren-i-luksusklaer/10145131/ Noen som kjenner seg igjen i dette? Gjør ikke det jeg... Bor vest i Oslo, men har ikke sett noen barn med Ralph Lauren... Har riktignok barnehagebarn så det blir nok verre etterhvert... For det første tror jeg dette faktisk er mer utbredt i øst enn vest. Det sier seg selv at hvis man bor i en villa på beste vestkant til 10 millioner, så er det ikke noen marginal økning i status ved å kjøpe inn et plagg til 800 kroner til babyen. Mulig de kjøper dyrt fordi de er opptatt av kvalitet, men om det står ralph lauren eller Bergans tror jeg de driter i. For det andre er ting egentlig veldig enkelt. Er merkeklær viktig for deg, ja så får du skaffe deg en jobb som betaler såpass bra at du har råd til dette uten at det går ut over andre ting. Har du ikke råd, men velger å kjøpe fordi "alle andre" gjør det, ja da har du et stort problem, og er særdeles ufornuftig. Jeg klarer liksom ikke helt å synes synd på mennesker som gjennom frivillige valg har satt seg selv i en økonomisk situasjon hvor de ikke kan kjøpe alt de har lyst på, for så å grine til pressen over at andre har bedre råd enn dem selv. Har man lyst på dyre ting må man tjene mye penger. Tjener du ikke mye penger, så får du holde ut å se på at folk som tjener mer enn deg kjøper dyrere ting. Er dette konseptet virkelig så vanskelig? 2
LilleSnupp Skrevet 24. november 2013 #35 Skrevet 24. november 2013 Selvfølgelig er det lov! Jeg har selv kjøpt en Moods of Norway-jakke til min sønn bare fordi jeg likte jakken, ikke fordi han behøvde den, eller fordi den var til noen spesiell anledning. Men det er stor forskjell på et øyeblikks galskap, til det som er temaet i denne tråden. Temaet i denne tråden ifølge innlegget til TS er vel om noen kjenner seg igjen i fremstillingen til vedkommende i avisartikkelen. Da er mitt svar nei.
Gjest Spirula Skrevet 24. november 2013 #36 Skrevet 24. november 2013 Temaet i denne tråden ifølge innlegget til TS er vel om noen kjenner seg igjen i fremstillingen til vedkommende i avisartikkelen. Da er mitt svar nei. Temaet er merkepress blant foreldre, og jeg har blitt kjent med fenomenet gjennom bekjente, der merkepresset er kamuflert som "kvalitetsbevissthet". Noe jeg har lagt vekt på i denne tråden. 1
LilleSnupp Skrevet 24. november 2013 #37 Skrevet 24. november 2013 Temaet er merkepress blant foreldre, og jeg har blitt kjent med fenomenet gjennom bekjente, der merkepresset er kamuflert som "kvalitetsbevissthet". Noe jeg har lagt vekt på i denne tråden. Kan det hende at dette er slik Genesis beskriver, at det er de som ikke har råd til dette som har størst fokus på hvor dyrt og hvilke merker det er?
Hattifnatten Skrevet 24. november 2013 #38 Skrevet 24. november 2013 Broren min går på en skole hvor det er stort press på å ha merkeklær og iPhone. En dag hadde han på seg noen UGGS-lignende sko og da fikk han tydelig beskjed om at det ikke var ekte UGGS, og at de bare var fake av de andre klassekameratene sine. Og det er snakk om 10-11 åringer. Sykt. 2
LilleSnupp Skrevet 24. november 2013 #39 Skrevet 24. november 2013 Broren min går på en skole hvor det er stort press på å ha merkeklær og iPhone. En dag hadde han på seg noen UGGS-lignende sko og da fikk han tydelig beskjed om at det ikke var ekte UGGS, og at de bare var fake av de andre klassekameratene sine. Og det er snakk om 10-11 åringer. Sykt. Vi bodde et par år i en liten utkantskommune langt nord i landet pga jobb. Mine barn hadde byklær og ble mobbet fordi de var sosser, bortskjemt og drittunger pga klærne. Like sykt, synes jeg. 2
Hattifnatten Skrevet 24. november 2013 #40 Skrevet 24. november 2013 Vi bodde et par år i en liten utkantskommune langt nord i landet pga jobb. Mine barn hadde byklær og ble mobbet fordi de var sosser, bortskjemt og drittunger pga klærne. Like sykt, synes jeg. Selvfølgelig. Det er jo feil uansett hvilken vei det går. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå