Gå til innhold

Merkepress blant foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

www.vg.no/nyheter/innenriks/foeler-seg-presset-til-aa-kle-datteren-i-luksusklaer/10145131/

Noen som kjenner seg igjen i dette? Gjør ikke det jeg... Bor vest i Oslo, men har ikke sett noen barn med Ralph Lauren... Har riktignok barnehagebarn så det blir nok verre etterhvert...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres fælt ut, at hvilke merker barna har på seg er viktig. Her jeg bor er det heldigvis ikke sånn. Dvs dette er en kommune hvor friluftsliv står veldig sterkt, så mange av barna har endel klær fra norrøna, bergans ol, men det er mer utav praktiske hensyn.

Anonymous poster hash: 57a03...1a6
Skrevet

Jeg synes hele problemstillingen blir litt søkt, for å være ærlig. Det er helt lov å velge klær til barna sine selv, uavhengig av hva vennekretsen gjør, og det krever ikke all verdens baller heller :ler:

Som forelder må man tørre å stå for egne verdier og egen økonomi. Hvis dette er nok til å skape utrygghet og mindreverdighetskomplekser, skal de få det moro framover... Og nei, jeg kjenner meg heller ikke igjen. Småbarn blir kledd i alle varianter her vi bor, og merkepresset slår bare moderat inn mot slutten av barneskolen.

• Liker 8
Skrevet

Kjenner meg overhodet ikke igjen. Har et barn på tre år. Det eneste jeg bruker mye penger på er sko og dresser.

Anonymous poster hash: ada29...736

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes hele problemstillingen blir litt søkt, for å være ærlig. Det er helt lov å velge klær til barna sine selv, uavhengig av hva vennekretsen gjør, og det krever ikke all verdens baller heller :ler:

Som forelder må man tørre å stå for egne verdier og egen økonomi. Hvis dette er nok til å skape utrygghet og mindreverdighetskomplekser, skal de få det moro framover... Og nei, jeg kjenner meg heller ikke igjen. Småbarn blir kledd i alle varianter her vi bor, og merkepresset slår bare moderat inn mot slutten av barneskolen.

Synes som noen ovenfor skrev at problemstillngen blir søkt.

Skal pappa'n til Truls la være å kjøpe en ny BMW fordi pappa'n til Ola kjører en gammel Toyota?

Vi bruker penger på klær til våre barn, noen ganger av praktiske hensyn og noen ganger av totalt upraktiske grunner.

Skjønner at noen reagerer dersom det er upraktiske merkeplagg, samtidig har dette også noe med preferanser. Klærne som selges på H&M, Lindex o.l., er ikke vår smak og derfor må vi i mindre nisjebutikker for å finne klær vi liker - og alle ønsker vel å kle sine barn i klær de selv synes er pent? Dette må få lov å være tillat.

• Liker 1
Skrevet

Vel, slik blir det når en har innstillingen som f.eks Aina Stenersen:

"Hvis Frp-politiker Aina Stenersen (30) får barn, vil hun kle de opp i silke og kashmir, uttalte hun til VG fredag.

- Foreldre ønsker det beste for barna sine, også når det gjelder klær. Hvis de har råd til å betale 800 kroner for en Burberry-body til minstemann, så ser jeg ikke noe galt i det, sier Frp-politikeren, iført en Canada Goose-jakke til nærmere 10.000.

Foreløpig har hun ingen barn, men sier hun er åpen for å kle minsten i både Polo Sport og Burberry når den tiden kommer.

1385139392535_927.jpg
JA TIL MERKER: Frp-politiker Aina Stenersen (30) beskriver Canada Goose-jakken til nærmere 10.000 kroner som en «veldig god investering». I fremtiden vil hun også kjøpe merkeklær til barna sine. Foto: PRIVAT

- Hvis økonomien tilsier det kommer jeg til å kjøpe merkeklær til mine barn. Det er ingen barn som tar skade av å gå med klær fra Burberry eller Chanel, sier Stenersen, som er bystyremedlem i Oslo Frp, og som debuterer på Stortinget i desember

Anonymous poster hash: 48f21...3b2
Skrevet

Vel, slik blir det når en har innstillingen som f.eks Aina Stenersen:

"Hvis Frp-politiker Aina Stenersen (30) får barn, vil hun kle de opp i silke og kashmir, uttalte hun til VG fredag.

- Foreldre ønsker det beste for barna sine, også når det gjelder klær. Hvis de har råd til å betale 800 kroner for en Burberry-body til minstemann, så ser jeg ikke noe galt i det, sier Frp-politikeren, iført en Canada Goose-jakke til nærmere 10.000.

Foreløpig har hun ingen barn, men sier hun er åpen for å kle minsten i både Polo Sport og Burberry når den tiden kommer.

1385139392535_927.jpg
JA TIL MERKER: Frp-politiker Aina Stenersen (30) beskriver Canada Goose-jakken til nærmere 10.000 kroner som en «veldig god investering». I fremtiden vil hun også kjøpe merkeklær til barna sine. Foto: PRIVAT

- Hvis økonomien tilsier det kommer jeg til å kjøpe merkeklær til mine barn. Det er ingen barn som tar skade av å gå med klær fra Burberry eller Chanel, sier Stenersen, som er bystyremedlem i Oslo Frp, og som debuterer på Stortinget i desember

Hva blir slik med innstillingen hennes?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke til problematikken personlig, men jeg har fått det med meg gjennom bekjente, og gjennom media.

Egentlig har jeg ikke store problemer med at noen velger å kjøpe dyre klær til sine barn dersom prisen gjenspeiler kvalitet og dermed varighet, men jeg har problemer med å forstå hvorfor de betaler hundrevis, og kanskje til og med tusenvis, av kroner for at klesplagget skal ha et spesielt navn.

Plagg med god kvalitet kan man også få uten at plagget er fra et stort motehus.

Jeg har deltatt i en blindtest der merker var klippet bort, og deltakerne skulle si hvilke klær de mente var dyrest, og hvilke som hadde høyest kvalitet.

I denne blindtesten klarte nesten alle å skille ut de billigste/dårligste variantene, men til gjengjeld var det ingen som trodde at merkeklærne hadde best kvalitet, eller var dyrest!

Endret av Spirula
  • Liker 2
Skrevet

Hva blir slik med innstillingen hennes?

Hvis du må spørre om det, så aner jeg nesten ikke hvor jeg skal begynne.Men jeg kan jo ta tak i nettopp det Aina Stenersen sier selv, at hun vil kun det beste for barna, og i hennes mening er det dyre merkeklær. Alle foreldre vil det beste for barna sine, selvfølgelig, men om de ikke har bedre kompass i livet/ verdier enn at det beste for barna = merkeklær, da er man ute å kjører.

• Liker 10
Skrevet

Så lenge man holder seg borte fra pelskrager så synes jeg at man kan få velge slik man vil.

Kjøp gjerne jakke til 10 000+ men slutt å kjøpe ekte pelskrager.

Anonymous poster hash: e004f...940

• Liker 4
Skrevet

Hvis du må spørre om det, så aner jeg nesten ikke hvor jeg skal begynne.Men jeg kan jo ta tak i nettopp det Aina Stenersen sier selv, at hun vil kun det beste for barna, og i hennes mening er det dyre merkeklær. Alle foreldre vil det beste for barna sine, selvfølgelig, men om de ikke har bedre kompass i livet/ verdier enn at det beste for barna = merkeklær, da er man ute å kjører.

Selvsagt vil alle foreldre det beste for sine barn. Det er ikke ensbetydende med at jeg og du er enig om hva som er det beste vel?

At man ønsker og velger å kjøpe klær etter hva økonomien tillater sier da vel ingenting om holdninger til f.eks. miljøvern eller invandringspolitikk, eller er det å kjøpe merkeklær synonymt med elendige holdninger o.l.?

Skrevet

Selvsagt vil alle foreldre det beste for sine barn. Det er ikke ensbetydende med at jeg og du er enig om hva som er det beste vel?

At man ønsker og velger å kjøpe klær etter hva økonomien tillater sier da vel ingenting om holdninger til f.eks. miljøvern eller invandringspolitikk, eller er det å kjøpe merkeklær synonymt med elendige holdninger o.l.?

Til en viss grad, om ikke foreldrene tilhører overklassen eller noe.

Det vitner litt om overfladiskhet og grunne verdier om de føler at minstemann som

selv ikke har noe konsept om mote og merker må alltid trave rundt i dyre klesplagg.

Får litt ubevisst inntrykk av at dette er den type foreldre som tror at fordi barna deres

har dyre klær på seg så er de da automatisk en god mor/far.... :klaske:

Anonymous poster hash: a73e2...2e5

• Liker 14
Skrevet

Til en viss grad, om ikke foreldrene tilhører overklassen eller noe.

Det vitner litt om overfladiskhet og grunne verdier om de føler at minstemann som

selv ikke har noe konsept om mote og merker må alltid trave rundt i dyre klesplagg.

Får litt ubevisst inntrykk av at dette er den type foreldre som tror at fordi barna deres

har dyre klær på seg så er de da automatisk en god mor/far.... :klaske:

Anonymous poster hash: a73e2...2e5

Vi kjøper dyre klær fordi vi mener de har best kvalitet utfra egen erfaring og behov.

Men det sier jo egentlig ingenting om våre prioriteringer i forhold til noe annet enn økonomi.

Skrevet

Hva klærne koster er jo ikke egentlig problemet, men holdningene bak og presset som ser ut til å oppstå i enkelte kretser i hvert fall.

- Min erfaring er at mange mammaer som kjøper merkeklær ønsker å kle barna sine etter sin egen stil, sier butikkmedarbeider Olivia Danielsen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10137241

At barn ikke får være barn, men skal være mammas lille mannekengdukke er bare trist.

- Når jeg møter venner og bekjente er det ofte fokus på hva barna har på seg, hvor det er kjøpt og hva det kostet. Det er nesten sånn at noen ser på merkelappene på klærne til andres barn. Det har gått altfor langt, sier Helene Strand.

I begynnelsen tok jeg meg selv i å finne på unnskyldninger for at hun hadde på seg billigere klær, ved å si ting som at «vi sparer til det og det klesplagget».

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10145131

Når i all verden ble det sosialt godtatt at en spør andre om hva klærne deres koster??! Denne unge moren har følt presset om designerklær til barnet så sterkt at hun faktisk fant på unnskyldninger. Da er det gått for langt.

Problemet er ikke lengre at enkelte velger å bruke mye penger på barna sine, men at det blir en statuskonkurranse. Og nå til dags er jo det å ha barn i seg selv blitt et statussymbol, så da må vel noen prøve å ta det til nye høyder.

• Liker 6
Skrevet

Når det for noen er viktigere å velge det plagget som har riktig merke, framfor å kjøpe det plagget som har den nødvendige kvaliteten, så sier det ganske mye om en persons holdninger til forbruk og økonomi i det minste.

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøper dyre klær fordi vi mener de har best kvalitet utfra egen erfaring og behov.

Men det sier jo egentlig ingenting om våre prioriteringer i forhold til noe annet enn økonomi.

Det er forskjell på å gå litt opp i pris for å få bedre kvalitet på klærne, og på å betale i dyre dommer for designerklær.

Det første kan lønne seg økonomisk i lengden, det andre er bare rent snobberi og handler om helt andre ting.

• Liker 7
Skrevet

Men dyre klær er ikke nødvendigvis det samme som merkeklær, og nå tenker jeg på de kjente merkene som "alle" vet om og som gir "status". Er virkelig Ralph Lauren sokker til et barnehageunge SÅ mye bedre enn sokker fra h&m f.eks?

Mange kjøper merkeklær for kvalitet, og mange kjøper merkeklær fordi det har den rette logoen for å flashe. Jeg tror de fleste artiklene som omhandler dette presset med luer til 3åringen på 1400 kr og Parajumpers til 5000 kr til en seksåring omhandler den siste gruppen. Når det er blitt slik at motepresset kommer fra foreldene som bruker barna til å vise seg frem i barnehagen, så det er noe som er galt et sted.

• Liker 7
Skrevet

Når det for noen er viktigere å velge det plagget som har riktig merke, framfor å kjøpe det plagget som har den nødvendige kvaliteten, så sier det ganske mye om en persons holdninger til forbruk og økonomi i det minste.

Men nødvendig kvalitet er ofte for oss aktuelle merker.

Vår familie ønsker f.eks. ikke å benytte H&M fordi vi mener at klærne ikke har den kvaliteten de ønsker, og vi velger heller andre merker fordi de tilfredstiller våre krav.

Åkkesom tror jeg vi diskuterer to forskjellige problemstillinger, eller misforstår jeg deg?

Skrevet

Men dyre klær er ikke nødvendigvis det samme som merkeklær, og nå tenker jeg på de kjente merkene som "alle" vet om og som gir "status". Er virkelig Ralph Lauren sokker til et barnehageunge SÅ mye bedre enn sokker fra h&m f.eks?

Mange kjøper merkeklær for kvalitet, og mange kjøper merkeklær fordi det har den rette logoen for å flashe. Jeg tror de fleste artiklene som omhandler dette presset med luer til 3åringen på 1400 kr og Parajumpers til 5000 kr til en seksåring omhandler den siste gruppen. Når det er blitt slik at motepresset kommer fra foreldene som bruker barna til å vise seg frem i barnehagen, så det er noe som er galt et sted.

Merkene til barn (ref. Katvig, Isbjørn of Sweden, tiljamid, hestra, Kivat og Albababy f.eks.)oppfatter jeg som andre enn for voksne (ref. Dior, Chanel o.l.).

Dog skal det sies at Dior-løyerten vi eier har fantastisk kvalitet etter å ha vært brukt av 6 barn (egne + utlån), mens H&M-pysjamasen som ble kjøpt til eldste kun er tatt vare pga nostalgi. Den ser ikke ut og har ikke vært brukt etter førstemann.

Skrevet (endret)

Men nødvendig kvalitet er ofte for oss aktuelle merker.

Vår familie ønsker f.eks. ikke å benytte H&M fordi vi mener at klærne ikke har den kvaliteten de ønsker, og vi velger heller andre merker fordi de tilfredstiller våre krav.

Åkkesom tror jeg vi diskuterer to forskjellige problemstillinger, eller misforstår jeg deg?

Jeg vet ikke om vi snakker om to forskjellige problemstillinger.

Det er vist at det ikke er noen klar sammenheng mellom høy pris/merkeklær, og kvalitet.

Om du ikke ønsker å kjøpe klær fra H&M fordi disse klærne ikke tilfredsstiller dine krav til kvalitet er dette selvsagt greit, men når det er kvalitet du er ute etter, er ikke klær fra de store motehusene nødvendigvis de eneste, eller beste, alternativene, der du gjerne betaler et tillegg i pris for merket.

Du finner klær med like god, eller bedre, kvalitet uten at det er designerklær,

Sokker fra Ralph Lauren ble brukt som et eksempel i den ene artikkelen.

Det finnes mange alternativer til Ralph Lauren, som ikke er Europris, men som likevel har like god, eller kanskje til og med bedre, kvalitet, og ikke minst billigere pris.

Når man da velger RL til tross for dette, må det være fordi merket betyr like mye, eller kanskje enda mer, enn kvalitet.

PS: Jeg snakker om designklær fra RL, Dior, LV, Gant, Burberry, Stella McCartney, og tilsvarende.

Endret av Spirula
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...