AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 Huseier påstår det er viktig å lufte for å unngå fuktskader. Leieboer holder dører, vindu og ventiler lukket for å unngå kulde og trekk. Luftfuktigheten er enormt høy i leiligheten. Er dette huseierens feil for at leiligheten kunne vert av en høyere standard?Anonymous poster hash: 87688...613
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Hvis alle ventiler er lukket så blir det ingen utskifting av luft og fuktigheten har ingen steder å gå. Dette er din feil som stenger alt inne.Anonymous poster hash: 43294...d90 8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #3 Skrevet 23. november 2013 Hvis alle ventiler er lukket så blir det ingen utskifting av luft og fuktigheten har ingen steder å gå. Dette er din feil som stenger alt inne.Anonymous poster hash: 43294...d90 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #4 Skrevet 23. november 2013 Hus er bygget forskjellig. En av byggemetodene baserer seg på utlufting gjennom ventiler. Da må dette følges! Ellers så kan det bli fukt som setter seg i vegger og tak og utvikle seg til mugg. Hadde dette skjedd i min utleieleilighet hadde jeg stilt leietaker ansvarlig for et økonomisk ansvar. F.eks via depositumet. Det burde virkelig ikke være noe problem å lufte regelmessig. Enten via dør og vindu,særlig ved klesvask og dusjing eller via ventiler og vifter på badet. Normale oppegående mennesker tenker selv!! Og klarer det! Hvis ikke bør man gjøre alt man kan for å kaste ut leietakeren.Anonymous poster hash: 13334...693 8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #5 Skrevet 23. november 2013 Det er jo bare snakk om 2-5 minutters lufting minst en gang for dagen? Utleier kan også anskaffe avfukter til bruk i leiligheten. Når det blir for mye fukt inne vil du også merke at klær og sengtøy blir rått/klamt. Her åpner jeg vindu og dør i noen minutter en gang for dagen slik at det blir luftet godt. Anonymous poster hash: 829e3...c05
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #6 Skrevet 23. november 2013 Dette er leiers ansvar. Det må luftes, uansett standard. Når man leier så leier man i den stand objektet var ved overtagelse, men unntak av mangler. Det vil si at du kan ikke forlange at utleier skal bedre standarden i ettertid. Anonymous poster hash: a157e...7a3 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #7 Skrevet 23. november 2013 Dette er leiers ansvar. Det må luftes, uansett standard. Når man leier så leier man i den stand objektet var ved overtagelse, men unntak av mangler. Det vil si at du kan ikke forlange at utleier skal bedre standarden i ettertid. Anonymous poster hash: a157e...7a3 Jo, leier kan kreve at utleier skaffer en luftavfukter, og en varmeovn dersom det mangler. Og dersom leiligheten er så råtten fra før har leier rett til å få depositum tilbake og å flytte på dagen siden det ikke er helsemessig lovlig å leie ut en fukt/muggskadet bolig. Jeg leide en kjellerleilighet engang med sorte vinduskarmer, jeg ble syk og sa opp leiligheten. Begrunnet det i oppsigelsen. Utleier kunne ikke si noe på det. Det er utleiers ansvar at boligen er helsemessig lovlig å bo i. Anonymous poster hash: 829e3...c05
Gjest Evans Skrevet 23. november 2013 #8 Skrevet 23. november 2013 (endret) Finnes det ventiler i huset? Hvis det gjør det så bruk disse. Hvis ikke: be utleier sette inn noen ventiler eller storm-luft litt nå og da. Endret 23. november 2013 av Evans
Gjest Evans Skrevet 23. november 2013 #10 Skrevet 23. november 2013 Mygg eller mugg? En blanding: Mygl. Halvt mugg og halvt mygg. Neida. Mygl er egentlig mugg. Men mygg er ikke mugg.
Pearl2.0 Skrevet 23. november 2013 #11 Skrevet 23. november 2013 En blanding: Mygl. Halvt mugg og halvt mygg. Neida. Mygl er egentlig mugg. Men mygg er ikke mugg. Nei, det er det ikke. Lurte på om TS først mente mygg, men så ble det snakk om ventiler og whatnot. Da regnet jeg med at det nok var snakk om god gammel "møggel"
Gjest Evans Skrevet 23. november 2013 #12 Skrevet 23. november 2013 (endret) Nei, det er det ikke. Lurte på om TS først mente mygg, men så ble det snakk om ventiler og whatnot. Da regnet jeg med at det nok var snakk om god gammel "møggel" Enig med deg: Det er tale om mugg PS: jeg bare tulla litt i innlegget over. Prøvde å være morsom, hehe. TS: Det her ordner seg med luft! Endret 23. november 2013 av Evans
Pearl2.0 Skrevet 23. november 2013 #13 Skrevet 23. november 2013 Enig med deg: Det er tale om mugg PS: jeg bare tulla litt i innlegget over. Prøvde å være morsom, hehe. TS: Det her ordner seg med luft! Skjønte såpass (Faktisk )
Gjest Evans Skrevet 23. november 2013 #14 Skrevet 23. november 2013 Skjønte såpass (Faktisk ) Ok, jeg som ikke forstod deg altså! hihi
Pearl2.0 Skrevet 23. november 2013 #15 Skrevet 23. november 2013 Ok, jeg som ikke forstod deg altså! hihi Aiaiai, snakket litt forbi hverandre her sikkert! Er ikke så lett alltid
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #16 Skrevet 23. november 2013 Huseiers feil fordi leiligheten kunne hatt høyere standard? Unnskyld meg, men hvor mye kan du om bomiljø og utleiemarked egentlig? Såklart er det ditt ansvar å sørge for luftsirkulasjon. Anonymous poster hash: 5a125...385 2
Chloe- Skrevet 23. november 2013 #17 Skrevet 23. november 2013 Leieboers feil, som ender på huseiers regning. 1
Slimproppen Skrevet 23. november 2013 #18 Skrevet 23. november 2013 Det holder ikke å lufte et par minutter daglig, ventiler skal stå åpent konstant for å sørge for konstant gjennomstrømming av luften. Særlig er badet viktig, men også soverom da du avgir mye fukt mens du sover.
Luckiness Skrevet 23. november 2013 #19 Skrevet 23. november 2013 Er vel forsåvidt eiers ansvar. Men her virker det som om at eier har gitt beskjed om viktigheten av lufting i forhold til mugg. Så beskjeden er i såfall gitt...Så da ville jeg hvert fall som utleier forventet at leietaker fulgte dette. 1
Slimproppen Skrevet 23. november 2013 #20 Skrevet 23. november 2013 Det er eiers ansvar at det eksisterer tilstrekkelig ventilasjon i en bolig, men det er leietaker sitt ansvar å faktisk ha dette åpent. Når leietaker begynner å stenge igjen luker, så er ikke dette eiers ansvar. Dessverre er det mange som ikke har kunnskap rundt ventilasjon og tenker ikke over konsekvenser av å stenge ventiler. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå