Gå til innhold

Vitne i Rettsak..! hjelpe meg :/

Fremhevede innlegg

Skrevet

Okei, da er jeg litt klokere med det med vitnestøtte, står så knotat på nett.

Men takk for svar.. :) Så dette vitnestøtte kan jeg ha med meg inn i rettsalen også om det blir godkjent.

Okei, skal sjekke ut litt mer om dette med tinghuset her jeg bor.

Anonymous poster hash: 097bf...ca5

Gjør det :)

Anonymous poster hash: 71773...90f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er unntaket fra en svært grunnleggende regel i norsk straffeprosess.

Jeg fikk ikke engang spørsmål om jeg ville vitne under rettssaken, så virker ikke som om at det er så sjeldent det ser.

Anonymous poster hash: 38e00...775

Skrevet

SKJER mente jeg

Jeg fikk ikke engang spørsmål om jeg ville vitne under rettssaken, så virker ikke som om at det er så sjeldent det ser.

Skrevet

Hva med psykolog?

Anonymous poster hash: bce55...b2d
Skrevet

Det er bare i spesielle tilfeller. Var dere unge f.eks?

• Liker 2
Skrevet

Gjør det :)

Tusen takk for tips, råd og støtte :)

Skrevet

Tusen takk for tips, råd og støtte :)

Bare hyggelig.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Hehe, å vitne er IKKE slik det ser ut på amerikanske filmer :P

Jeg har vært meddommer i retten flere ganger, og alt går veldig rolig og høflig for seg, spesielt med vitnene. Kommer ikke til å bli noe problem.

Skrevet

Aner ikke noe om hvordan det er å vitne...

Men, husk på at det er ikke du som burde skygge unna denne personen neste gang du ser han! Du gjør det rette, og han er den som er tiltat. Han har gjort noe feil, han burde være den som skammer seg neste gang han ser deg.

• Liker 1
Skrevet

Hei du, TS.

Jeg har et tips til deg. Jeg vet ikke om noen allerede har gitt deg dette rådet, har ikke tid til å lese gjennom hele tråden nå. Jeg er jusstudent og har vært i retten flere ganger som meddommer, så jeg vet litt hva det går i.

Det jeg vil råde deg til er å ta en tur i en rettsak selv før du skal vitne. Norske rettsaker er som hovedregel åpne for publikum. Du må ikke registrere deg noe sted, det er bare å møte opp i tingretten om morgenen og finne en sak å følge. Enkelte saker er lukket, gjerne der saken handler om barn eller seksuelle overgrep, men det er altså unntaket snarere enn regelen. Hva slags sak du besøker er ikke så viktig, du skal bare se på prosessen.

Om du sitter som publikum i en sak kan du se hvordan det foregår i virkeligheten. Det er nemlig ikke så brutalt og vanskelig som det fremstilles på TV. Ta gjerne med deg en venn om du er litt nervøs for å troppe opp i retten alene. Spør gjerne i resepsjonen om de vet hvor noen skal vitne som du kan høre på, du kan godt fortelle hvorfor du ønsker å se det.

Jeg tipper du vil senke skuldrene når du ser hvor fredelig og fordragelig dette vanligvis går for seg :)

Anonymous poster hash: 5dc62...2c6
  • Liker 7
Skrevet

Jeg synes du har litt feil fokus her. Du burde jo heller tenke at du er med på å gjøre noe viktig, så denne personen kan bli forhindret i å fortsette med overgrep. Etterson du er i relasjonen med offeret/ofrene i denne saken, bør det jo være i din største interesse å hjelpe disse. Du fremstiller det jo omtrent som du selv er offer i saken her, at det er så tungt for deg, osv.

Anonymous poster hash: 43ee6...110
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes du har litt feil fokus her. Du burde jo heller tenke at du er med på å gjøre noe viktig, så denne personen kan bli forhindret i å fortsette med overgrep. Etterson du er i relasjonen med offeret/ofrene i denne saken, bør det jo være i din største interesse å hjelpe disse. Du fremstiller det jo omtrent som du selv er offer i saken her, at det er så tungt for deg, osv.

Anonymous poster hash: 43ee6...110

Ja det er nok det.. er bare en veldig skremmende og ubehagelig situasjon, men som du sier jeg skal tenke på at jeg er viktig for saken. Viktig for at barnet kan få en fri og bedre verden og leve i. Ja, du har helt rett. Skal ta meg sammen, jobbe med å få ned på notat det jeg husker og gjøre alt for at jeg skal klare meg bra i saken. Jeg mener ikke fremstille at jeg er offeret, ville aldri skrevet det her da.

Mener det overhode ikke, men det er bare det at jeg hadde aldri trudd jeg skulle være vitne i en sak, hvor jeg har vært i relasjon med både offeret og de som har gjort de straffbare handlingene..

Det er vell bare det at det skremmer meg å sitte i en boks, hvor alle andre skal høre på hva jeg sier og få de spørsmålene. Der jeg skal prate høyt til andre noe jeg sliter med til dagligdags.

Men jeg skal ta meg sammen, kjempe for at barnet får det godt videre og fortelle min forklaring! <3

Takk for hjelp! :)

• Liker 2
Skrevet

Hei du, TS.

Jeg har et tips til deg. Jeg vet ikke om noen allerede har gitt deg dette rådet, har ikke tid til å lese gjennom hele tråden nå. Jeg er jusstudent og har vært i retten flere ganger som meddommer, så jeg vet litt hva det går i.

Det jeg vil råde deg til er å ta en tur i en rettsak selv før du skal vitne. Norske rettsaker er som hovedregel åpne for publikum. Du må ikke registrere deg noe sted, det er bare å møte opp i tingretten om morgenen og finne en sak å følge. Enkelte saker er lukket, gjerne der saken handler om barn eller seksuelle overgrep, men det er altså unntaket snarere enn regelen. Hva slags sak du besøker er ikke så viktig, du skal bare se på prosessen.

Om du sitter som publikum i en sak kan du se hvordan det foregår i virkeligheten. Det er nemlig ikke så brutalt og vanskelig som det fremstilles på TV. Ta gjerne med deg en venn om du er litt nervøs for å troppe opp i retten alene. Spør gjerne i resepsjonen om de vet hvor noen skal vitne som du kan høre på, du kan godt fortelle hvorfor du ønsker å se det.

Jeg tipper du vil senke skuldrene når du ser hvor fredelig og fordragelig dette vanligvis går for seg :)

Jepp, dette var et godt råd å få så dette skal jeg finne ut mer om. :)

Skrevet

Jepp, dette var et godt råd å få så dette skal jeg finne ut mer om. :)

Flott. Bare å spørre her om du lurer på noe mer med det, altså. For det er veldig enkelt: Bare å møte opp, finne en interessant sak og gå inn i salen der det foregår. Ikke mens de er midt i noe, selvsagt, men når de starter om morgenen eller etter en pause :)

Skrevet

Flott. Bare å spørre her om du lurer på noe mer med det, altså. For det er veldig enkelt: Bare å møte opp, finne en interessant sak og gå inn i salen der det foregår. Ikke mens de er midt i noe, selvsagt, men når de starter om morgenen eller etter en pause :)

Forresten: Søk opp nærmeste tingrett, du kan vanligvis søke på hjemmesiden deres og se hvilke saker som går for tiden. Navnene er anonymisert i straffesaker, men tiltalen og hvilke dager saken er berammet står der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...