Wuxipain Skrevet 22. november 2013 #1 Del Skrevet 22. november 2013 Hei! Er førstegangseier av en gammel, men vedlikeholdt bil og må ærlig innrømme at jeg IKKE har særlig mye peiling på bil. Nå tror jeg kjølevæske-tanken er tom og siden det nå går mot kaldere tider ( det har heldigvis ikke vært minusgrader her ennå) og jeg er usikker på hva som skal fylles på. Om jeg kjøper ferdigblandet frostvæske, er det da alt man trenger å fylle på med? Blir ikke frostvæsken blandet ut med vann, og er det ikke vann kjølevæsken består av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JamesHardy Skrevet 22. november 2013 #2 Del Skrevet 22. november 2013 Om du er tom for kjøleveske så vil bilen koke og skape en del problemer. Det kommer litt an på hva slags bil det er snakk om også. Om du har radiatorlokk er det greit å sjekke der om det er vann. Har du separat ekspansjonstank så vil det være markeringer for nivå på kald og varm motor. Da er det bare å fylle opp. Frostveske blandes gjerne med vann. På varm motor bør du bruke varmt vann. Det står uansett på dunken om det er ferdigblandet eller hvor mange % som skal iblandes. Om det er lenge siden frostvesken har blitt bytta kan det lønne seg å tappe av alt og fylle på ny så du er sikker på å ha riktig blandingsforhold. En kan bruke et redskap for å måle dette også. Fås på biltema o.l. Spylerveske er gjerne enklere å forholde seg til. Er det tomt der så handler du bare ferdigblandet og fyller på der det er et symbol som viser sprut på rute. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #3 Del Skrevet 22. november 2013 Regner med du snakker om spylervæske. Fås kjøpt i store, ferdigblanda dunker på Biltema. Han her ^ har ellers sagt alt det vesentlige på en god måte. Anonymous poster hash: 29af1...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitronmelisse Skrevet 23. november 2013 #4 Del Skrevet 23. november 2013 Sjekk frostvæskenivået når bilen er kald; bare da kan nivået leses av riktig. Sjekk fargen på frostvæsken og kjøp frostvæske med samme farge. Rød frostvæske går til alt - men da kan du aldri bruke noe annet enn rød frostvæske senere heller. (I min bils brukerhåndbok stod det hvilken farge frostvæsken skulle ha. Der stod det også at å bruke andre farger ikke var optimalt ift. bla-dibla. Men forrige bileier hadde brukt rød væske, så da måtte jeg fortsette med det). På frostvæskeflaska jeg kjøpte stod det ikke sånn kjempetydelig at den skulle blandes ut, men det stod ihvertfall en liten tabell med noen blandingsforhold ved ulike ute-temperaturer, så jeg gikk ut i fra at den skulle blandes med vann.. Ikke fyll på for mye væske. (sa håndboka..) Frostvæske trengs sjelden å etterfylles - har jeg hørt.. Ja, dette er visst det jeg kan om frostvæske... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #5 Del Skrevet 23. november 2013 Frostvæskeforbruk er et tegn på at noe er gærnt med bilen. Frostvæske fyller man ikke på, man skifter den ut.Anonymous poster hash: 29af1...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gancider Skrevet 17. desember 2013 #6 Del Skrevet 17. desember 2013 Som en sier her, så er det mer vanlig å bytte frostvæske enn å fylle på. Hvis den sluker frostvæske, kan det være mye som skurrer. Men iværtfall, kjøp samme farge som er på, og bland ut med vann. Jeg er ikke så innmari nøye på det, men heller bland for tjukt enn for tynt. Det er snakk om hvor mye minusgrader den skal tåle uten å fryse. Så på sommeren kan du fylle bare vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #7 Del Skrevet 17. desember 2013 Flere tråder du har lyst til å grave frem for å gjenta det som allerede er sagt, eller?Anonymous poster hash: 29af1...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 20. desember 2013 #8 Del Skrevet 20. desember 2013 Nei, man fyller ikke rent vann selv på sommeren annet enn i nødstilfelle. Frostveske har også egenskaper for motor, radiator, vannpumpe og varmeregister utover frostsikringen. Bla mot korrosjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peter007 Skrevet 20. desember 2013 #9 Del Skrevet 20. desember 2013 Vil føye til at du ikke må blande den røde frostvæsken med den blå og grønne. Eksempelvis kjølevæske med etylenglykol base skal ikke blandes med frostvæske av annen base. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå