Gå til innhold

Flytte til København

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Vet ikke om dette blir postet på rett sted - men prøver her.

Vil ikke lage et altfor langt innlegg, så dropper detaljene, men er det noen her som bor/har bodd i København?

Hvorfor flyttet du/dere dit? (Og hvorfor flyttet du eventuelt tilbake til Norge?)

Hvilke områder i København vil du anbefale å eventuelt bosette seg i? Og hvilke områder bør man holde seg unna? Hvilke områder er barnevennlige f eks?

Hvordan er leieprisene der?

Hvordan er det med barnehager/barneskole der? Likt som i Norge?

Hvordan er jobbmulighetene der (typ klesbutikk o.l) for en nordmann?

Er det vanskelig å bli kjent med dansker eller er de generelt mer utadvente enn nordmenn?

Alle erfaringer om å bo i København settes pris på!

Anonymous poster hash: fb9e8...b33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du gjøre der? (jobb/utdanning/kjæreste?)

Anonymous poster hash: a2410...63d

Skrevet

Hva skal du gjøre der? (jobb/utdanning/kjæreste?)

Anonymous poster hash: a2410...63d

Jeg skrev det i hovedinnlegget :)

Skrevet

Jeg skrev det i hovedinnlegget :)Anonymous poster hash: fb9e8...b33

Det gjorde du jo ikke, du droppet detaljene og stilte en hel masse spørsmål som stort sett alle stiller når de flytter til et sted. Det eneste man kan gjette seg til, er at du har barn.

Jeg bor i København og kan gjerne fortelle, men det er lettere hvis du forteller litt mer om hvorfor du vil flytte, hvordan livssituasjonen din er, osv. Du stiller veldig generelle spørsmål, og det er utrolig stor forskjell på å flytte hit som student, som akademiker og som ufaglært, for eksempel. Eller helt alene eller med dansk kjæreste.

Anonymous poster hash: 34077...a1f

Skrevet

Hvorfor flyttet du/dere dit? (Og hvorfor flyttet du eventuelt tilbake til Norge?)

Pga jobb.

Hvilke områder i København vil du anbefale å eventuelt bosette seg i? Og hvilke områder bør man holde seg unna? Hvilke områder er barnevennlige f eks?

Bra områder: Islands brygge, Østerbro, Frederiksberg++

Anbefaler at du kontakter en agent, vanskelig å få leilighet uten agent.

Hvordan er leieprisene der?

Høye, likt som i Oslo om du vil ha ok standar og litt størrelse. Man må også betale for oppussing av leiligheten når man flytter ut (male vegger og slipe gulv, gjort av profesjonelle håndverkere. Du kan ikke gjøre det selv.). Blir for en 1000kr ekstra i mnd.

Hvordan er det med barnehager/barneskole der? Likt som i Norge?

Likt som i Norge. Barn kan begynne i vuggestue fra de er 6 mnd, når barnet blir 3 år synker prisen på barnehage. Koster noe lunde likt som i Norge.

Hvordan er jobbmulighetene der (typ klesbutikk o.l) for en nordmann?

Jobbmarked er vanskelig i DK, høy arbeidsledighet. Særlig blant de yngre.

Er det vanskelig å bli kjent med dansker eller er de generelt mer utadvente enn nordmenn?

Nei, men kan være greit å slenge seg på noen organiserte treff/kurs e.l. slik at man blir kjent med folk.

Anonymous poster hash: 72c12...31c
Skrevet

Er ts sikker på h*n vil greie å forstå og gjøre seg forstått i et land hvor de snakker med en potet i kjeften?

Anonymous poster hash: eed75...6cf
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det gjorde du jo ikke, du droppet detaljene og stilte en hel masse spørsmål som stort sett alle stiller når de flytter til et sted. Det eneste man kan gjette seg til, er at du har barn.

Jeg bor i København og kan gjerne fortelle, men det er lettere hvis du forteller litt mer om hvorfor du vil flytte, hvordan livssituasjonen din er, osv. Du stiller veldig generelle spørsmål, og det er utrolig stor forskjell på å flytte hit som student, som akademiker og som ufaglært, for eksempel. Eller helt alene eller med dansk kjæreste.

Beklager, trodde det var innlysende at jeg hadde planer om å jobbe når jeg spurte om hvordan jobbmulighetene er der :)

Jeg er 26, har ett barn i barnehagealder, og tenker i første omgang å jobbe. Jeg er ikke akademiker, for da hadde jeg nok ikke tenkt på å jobbe i klesbutikk som nevnt i hovedinnlegget ;)

Er ts sikker på h*n vil greie å forstå og gjøre seg forstått i et land hvor de snakker med en potet i kjeften?

Anonymous poster hash: eed75...6cf

Jeg forstår dansk, så det trenger du ikke bekymre deg for ;)

Beklager, trodde det var innlysende at jeg hadde planer om å jobbe når jeg spurte om hvordan jobbmulighetene er der :) men skjønner at det kanskje var litt klønete formulert.

Jeg er 26, har ett barn i barnehagealder, og tenker i første omgang å jobbe. Jeg er ikke akademiker, for da hadde jeg nok ikke tenkt på å jobbe i klesbutikk som nevnt i hovedinnlegget ;) Jeg har ikke kjæreste derfra, tenker å flytte alene (med barnet mitt).

Har tittet litt på den blå avis, og syntes det virket som om leieprisene var skyhøye selv i forhold til Oslo(?). Jeg må evnt ha en 3 roms leilighet. Og helst bo i et område som er barnevennlig. Men hvis arbeidsmarkedet der er dårlig i tilegg, så spørs det om det er så realistisk å kunne flytte dit :/

Men fortell gjerne - hvis du har noen tips, råd osv, hadde satt stor pris på det! :)

Skrevet

Beklager, trodde det var innlysende at jeg hadde planer om å jobbe når jeg spurte om hvordan jobbmulighetene er der :)

Jeg er 26, har ett barn i barnehagealder, og tenker i første omgang å jobbe. Jeg er ikke akademiker, for da hadde jeg nok ikke tenkt på å jobbe i klesbutikk som nevnt i hovedinnlegget ;)

Jeg forstår dansk, så det trenger du ikke bekymre deg for ;)

Beklager, trodde det var innlysende at jeg hadde planer om å jobbe når jeg spurte om hvordan jobbmulighetene er der :) men skjønner at det kanskje var litt klønete formulert.

Jeg er 26, har ett barn i barnehagealder, og tenker i første omgang å jobbe. Jeg er ikke akademiker, for da hadde jeg nok ikke tenkt på å jobbe i klesbutikk som nevnt i hovedinnlegget ;) Jeg har ikke kjæreste derfra, tenker å flytte alene (med barnet mitt).

Har tittet litt på den blå avis, og syntes det virket som om leieprisene var skyhøye selv i forhold til Oslo(?). Jeg må evnt ha en 3 roms leilighet. Og helst bo i et område som er barnevennlig. Men hvis arbeidsmarkedet der er dårlig i tilegg, så spørs det om det er så realistisk å kunne flytte dit :/

Men fortell gjerne - hvis du har noen tips, råd osv, hadde satt stor pris på det! :)

Oi, så merkelig - her kom svarene i en merkelig rekkefølge og halvveis ferdig osv først.. :vetikke: Jaja, håper dere skjønner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...