Gjest Grapefrukt Skrevet 21. november 2013 #1 Skrevet 21. november 2013 (endret) Jeg har et lite spørsmål til alle dere flinke mennesker. Alle vet jo at for å gå ned i vekt så må man spise et x antall kalorier under 2000 og over sin BMR. La oss si at jeg spiser 1400 kalorier per dag. Har det noe å si om jeg spiser 1400 kalorier i sunn næringsrik mat til vanlig, men at jeg noen dager "skeier" ut og spiser 1400 kalorier i usunn mat? Det er snakk om det samme antall kalorier som er bestemt i min plan, men innholdet til de 1400 er den dagen basert på sukker og karbohydrater. Vil det ha noe å si for vektnedgangen? Jeg har nemlig hørt at vektnedgang ikke er så svart/hvitt som mange tror og at sukker/karbohydrater vil trigge "fettlagring". Mitt spørsmål er altså: Vil jeg gå ned like mye i vekt på dager med usunn mat som på dager med sunn mat, når kaloriinnholdet aldri overstiger 1400? Eventuelt: kan vektnedgangen gå saktere? Takk for svar (Jeg skal egentlig holde meg unna all sukker, men noen ganger sprekker jeg). Endret 21. november 2013 av Grapefrukt 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #2 Skrevet 21. november 2013 Hvordan kaloriene er satt sammen vil selvsagt spille inn. F.eks mye fett og karbohydrat vil ikke gi den samme nedgangen som et "riktig" balansert kosthold kosthold. Men går du i minus vil du gå ned, og jo mer overvektig du er, jo mindre vil sammensetningen ha å si. Anonymous poster hash: 4e3d6...7e3 1
Gjest Grapefrukt Skrevet 21. november 2013 #3 Skrevet 21. november 2013 Okay, for jeg overstiger ALDRI 1400 kalorier på de dagene jeg spiser mer usunt. Og jeg er ikke overvektig nei. Så du konkluderer med at uansett om jeg spiser 1400 kalorier så vil jeg uansett hindre vektnedgangen med å spise usunt? åh
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #4 Skrevet 21. november 2013 Okay, for jeg overstiger ALDRI 1400 kalorier på de dagene jeg spiser mer usunt. Og jeg er ikke overvektig nei. Så du konkluderer med at uansett om jeg spiser 1400 kalorier så vil jeg uansett hindre vektnedgangen med å spise usunt? åh Nei, du vil fortsatt gå ned i vekt, så spis usunt de dagene du skeier ut du Men sukker binder vann lettere, så du vil muligens merke at du går opp i vannvekt og ikke fettvekt, og det er derfor man ikke skal veie seg alt for ofte heller. Du kan også merke at du veier mer i begynnelsen av menstruasjonen f.eks og om du gjør det må du veie deg til samme tid hver måned, fordi med mange kvinner varierer vannet etter hvor i syklusen du er. Anonymous poster hash: 35dac...030
Gjest Grapefrukt Skrevet 21. november 2013 #5 Skrevet 21. november 2013 Så godt å høre. Fordi jeg prøver jo å spise så sunt som mulig, men er så utrolig mye lettere å slanke seg når man kan spise litt god mat en sjelden gang. Derfor tenkte jeg at ved å begrense kaloriinntaket i steden for å fråtse ville jeg ikke ødelegge vektnedgangen. Det er klart, får bare ikke se på vekten etter en dag med litt kos. Ja, den uken går jeg rundt oppblåst hele uken og føler at jeg har gått opp alle kiloene jeg har gått ned
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 Så godt å høre. Fordi jeg prøver jo å spise så sunt som mulig, men er så utrolig mye lettere å slanke seg når man kan spise litt god mat en sjelden gang. Derfor tenkte jeg at ved å begrense kaloriinntaket i steden for å fråtse ville jeg ikke ødelegge vektnedgangen. Det er klart, får bare ikke se på vekten etter en dag med litt kos. Ja, den uken går jeg rundt oppblåst hele uken og føler at jeg har gått opp alle kiloene jeg har gått ned Sunt og variert kosthold= sunt kosthold der man også kan skeie ut Anonymous poster hash: 35dac...030
heiduderborte Skrevet 21. november 2013 #7 Skrevet 21. november 2013 Men fettet i usunn mat er jo fett som er usunt? fett i sunn mat er jo sunn, så jeg tror at uansett om du spiser 1400 kcal, så vil det bli mye mer usunt fett og sukker, noe som ikke er bra for kroppen.
heiduderborte Skrevet 21. november 2013 #8 Skrevet 21. november 2013 Det blir jo det samme som å spise 1 freia sjokolade hver dag, tror neppe man går ned av det. Nå tror jeg ikke du spiser det heller da, heeh men det inneholder masse fett
belle_ Skrevet 21. november 2013 #9 Skrevet 21. november 2013 For min del har det ingenting å si hvor kcal kommer fra, jeg går ned like mye uansett, faktisk har jeg aldri gått ned så fort og mye i vekt som i vår da jeg ikke tenkte på kosthold i det hele tatt og spiste det jeg ville som vil si usunn mat i moderate mengder. Virker som det varierer veldig for folk, men tror at det i teorien skal ha lite å si hvor kcal egentlig kommer fra 1
belle_ Skrevet 21. november 2013 #10 Skrevet 21. november 2013 Det blir jo det samme som å spise 1 freia sjokolade hver dag, tror neppe man går ned av det. Nå tror jeg ikke du spiser det heller da, heeh men det inneholder masse fett Åjoda, spiser man kun en 200 g plate hver dag over en periode går man ned i vekt. Den inneholder omlag 1000 kcal, har prøvd det selv. Anbefales selvfølgelig ikke.
Gjest Grapefrukt Skrevet 21. november 2013 #11 Skrevet 21. november 2013 (endret) Men jeg regner jo ut sukkeret og fettmengden - det er jo det som blir kalorimengden på 1400 Heiduderborte. Så usunt eller sunt fett, kalorimengden er helt lik. Altså blir det mindre mengder usunt fett. For min del har det ingenting å si hvor kcal kommer fra, jeg går ned like mye uansett, faktisk har jeg aldri gått ned så fort og mye i vekt som i vår da jeg ikke tenkte på kosthold i det hele tatt og spiste det jeg ville som vil si usunn mat i moderate mengder. Virker som det varierer veldig for folk, men tror at det i teorien skal ha lite å si hvor kcal egentlig kommer fra Jeg håper egentlig det selv, fordi det gjør det utrolig mye enklere å gå ned i vekt hvis man kan skeie litt og og slippe å konstant tenke på alt det gode man ikke kan spise:) Snakker selvsagt om å begrense seg da, ikke spise usunt hver eneste dag. Da håper jeg at vekten fortsetter nedover og at jeg kan fortsette å inkludere noen slike dager. Endret 21. november 2013 av Grapefrukt
heiduderborte Skrevet 21. november 2013 #12 Skrevet 21. november 2013 Åjoda, spiser man kun en 200 g plate hver dag over en periode går man ned i vekt. Den inneholder omlag 1000 kcal, har prøvd det selv. Anbefales selvfølgelig ikke. hvordan er det mulig, hvor lenge holdt du på? hvordan gikk det? hahah ;D og hvordan i all verden fant du ut at du skulle gjøre det?
belle_ Skrevet 21. november 2013 #13 Skrevet 21. november 2013 Men jeg regner jo ut sukkeret og fettmengden - det er jo det som blir kalorimengden på 1400 Heiduderborte. Så usunt eller sunt fett, kalorimengden er helt lik. Altså blir det mindre mengder usunt fett. Jeg håper egentlig det selv, fordi det gjør det utrolig mye enklere å gå ned i vekt hvis man kan skeie litt og og slippe å konstant tenke på alt det gode man ikke kan spise:) Snakker selvsagt om å begrense seg da, ikke spise usunt hver eneste dag. Da håper jeg at vekten fortsetter nedover og at jeg kan fortsette å inkludere noen slike dager. Det synes jeg du skal gjøre med god samvittighet Om du trener mye i tillegg så gjør det ikke noe om du har en dag i uken hvor du spiser en del mer en ellers, er det toalte underskuddet som har noe å si. 1400 kcal er jo egentlig ganske lite, ihvertfall om man trener. Så må du huske å unne deg noe godt i julen, da sprekker man uansett, og det mener jeg er lov!
belle_ Skrevet 21. november 2013 #14 Skrevet 21. november 2013 hvordan er det mulig, hvor lenge holdt du på? hvordan gikk det? hahah ;D og hvordan i all verden fant du ut at du skulle gjøre det? Jeg hadde en periode hvor jeg var veldig deprimert så var ikke noe jeg valgte selv, orket kun å spise godteri og sjokolade. Er ikke bra i det hele tatt, fikk etterhvert næringsmangler. Det er helt mulig å gjøre det, hadde ingen sultfølelse, spiste bare for å spise noe jeg hadde lyst på
Gjest Grapefrukt Skrevet 21. november 2013 #15 Skrevet 21. november 2013 Det synes jeg du skal gjøre med god samvittighet Om du trener mye i tillegg så gjør det ikke noe om du har en dag i uken hvor du spiser en del mer en ellers, er det toalte underskuddet som har noe å si. 1400 kcal er jo egentlig ganske lite, ihvertfall om man trener. Så må du huske å unne deg noe godt i julen, da sprekker man uansett, og det mener jeg er lov! Ja, er enig med at det er litt lavt, men jeg kan ikke trene pga. en skade. Er hjemme hver eneste dag og sitter rolig hele tiden så tenker at det ikke gjør noe å legge meg litt lavt. Kan trene rundt juletider igjen så da skal jeg øke mengden og kose meg litt mer:) Det er sant! Er tross alt bare jul en gang i året
Pringle Skrevet 21. november 2013 #16 Skrevet 21. november 2013 Du kan jo lese om han her: Ned i vekt med Helt Feil Mat
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #17 Skrevet 21. november 2013 1400 kalorier per dag er for lite, med mindre du er usedvanlig lav og veldig inaktiv. Det blir jo det samme som å spise 1 freia sjokolade hver dag, tror neppe man går ned av det. Nå tror jeg ikke du spiser det heller da, heeh men det inneholder masse fett Selvsagt går man ned i vekt om man spiser mindre enn man forbrenner. Og nei, fett er ikke farlig. Det er ikke på grunn av fettet at sjokolade kan være usunt. Hjelpes... Anonymous poster hash: f0df5...aac
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #18 Skrevet 21. november 2013 Eller les om han her som skulle spise seg ihjel og endte opp med å gå ned 70 kg "För 13 år sedan förlorade jag en viktminskningstävling och började att äta mig till döds. Jag åt allt det som var gott och förbjudet och struntade i det övriga. Till min stora förvåning dog jag inte. Tvärtom gick jag ner 70 kg i vikt och fick tillbaka min ungdoms vitalitet och styrka." Anonymous poster hash: 92e37...a39 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #19 Skrevet 21. november 2013 Men fettet i usunn mat er jo fett som er usunt? fett i sunn mat er jo sunn, så jeg tror at uansett om du spiser 1400 kcal, så vil det bli mye mer usunt fett og sukker, noe som ikke er bra for kroppen. En ting er at det er usunt, men det gjelder fortsatt med kcal inn og kcal ut uansett. Anonymous poster hash: 35dac...030
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #20 Skrevet 21. november 2013 En ting er at det er usunt, men det gjelder fortsatt med kcal inn og kcal ut uansett. Anonymous poster hash: 35dac...030 Så det har ingenting å si hva man spiser, bare antall kalorier? Hvordan forklarer du sånne eksempler som dette da? Kroppen vår er ingen simpel forbrenningsovn. Den er mye mer komplisert. Anonymous poster hash: 0177f...d3a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå