Gå til innhold

Henger meg opp i skrivefeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en uvane, og det er å henge meg opp i skrivefeil. Dette har begynt å bli plagsomt, da jeg sliter med å forholde meg til ting som er skrevet med mye feil. Leser jeg en artikkel, henger jeg meg opp i feilene og ikke hva artikkelen handler om. Skriver noen veldig feil på Facebook, får jeg ikke lyst til å kommentere. Innlegg med mange feil her på KG får jeg bare lyst til å svare på med retting av alle skrivefeilene (men jeg gjør det ikke).

Skrivefeil finnes OVER ALT, i butikken, i annonser, overalt på internett, og jeg får jo ikke med meg noe som helst av det som er skrevet fordi jeg henger meg sånn opp i feilene. Dette gjelder både skrivefeil, særskriving, rare formuleringer, feil bruk av ord og andre ting jeg kan finne på å reagere på.

Jeg skriver ikke perfekt selv, men jeg prøver så godt jeg kan. Hvordan kan jeg klare å slutte å henge meg så veldig opp i hva andre skriver?



Anonymous poster hash: cb723...0be
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Dette er det litt vanskelig å gi råd om, men det er jo veldig prisverdig at du er klar over problemet ditt. :)

Det er nok ganske naturlig at folk med god språkfølelse og gode skriveferdigheter får problemer med tekster, skilt, osv., når disse et dårlig skrevet og/eller inneholder masse feil.

Samtidig - sånn er jo livet; det finnes folk som går rundt med forferdelig stygge klær, det finnes helt grusom musikk, det finnes arkitektur som er helt forjævlig, osv., osv., osv. Verden er slik den er, og dette innebærer selvfølgelig også at det finnes en god del folk som har langt fra gode skriveferdigheter.

Jeg synes at en positiv vinkling her er å lese og fryde seg over gode tekster. Her finnes det massevis å velge blant, spesielt innenfor romankunst og poesi. Det er mye mer interessant og fruktbart å glede seg over nydelig språkbruk, enn det er å henge seg opp i stavefeil eller å irritere seg over dårlig språkføring. :)

Anonymous poster hash: ce5b2...e05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en uvane, og det er å henge meg opp i skrivefeil. Dette har begynt å bli plagsomt, da jeg sliter med å forholde meg til ting som er skrevet med mye feil. Leser jeg en artikkel, henger jeg meg opp i feilene og ikke hva artikkelen handler om. Skriver noen veldig feil på Facebook, får jeg ikke lyst til å kommentere. Innlegg med mange feil her på KG får jeg bare lyst til å svare på med retting av alle skrivefeilene (men jeg gjør det ikke).

Skrivefeil finnes OVER ALT, i butikken, i annonser, overalt på internett, og jeg får jo ikke med meg noe som helst av det som er skrevet fordi jeg henger meg sånn opp i feilene. Dette gjelder både skrivefeil, særskriving, rare formuleringer, feil bruk av ord og andre ting jeg kan finne på å reagere på.

Jeg skriver ikke perfekt selv, men jeg prøver så godt jeg kan. Hvordan kan jeg klare å slutte å henge meg så veldig opp i hva andre skriver?

Anonymous poster hash: cb723...0be

BEEP BEEP

Anonymous poster hash: 2d53e...a15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en uvane, og det er å henge meg opp i skrivefeil. Dette har begynt å bli plagsomt, da jeg sliter med å forholde meg til ting som er skrevet med mye feil. Leser jeg en artikkel, henger jeg meg opp i feilene og ikke hva artikkelen handler om. Skriver noen veldig feil på Facebook, får jeg ikke lyst til å kommentere. Innlegg med mange feil her på KG får jeg bare lyst til å svare på med retting av alle skrivefeilene (men jeg gjør det ikke).

Skrivefeil finnes OVER ALT, i butikken, i annonser, overalt på internett, og jeg får jo ikke med meg noe som helst av det som er skrevet fordi jeg henger meg sånn opp i feilene. Dette gjelder både skrivefeil, særskriving, rare formuleringer, feil bruk av ord og andre ting jeg kan finne på å reagere på.

Jeg skriver ikke perfekt selv, men jeg prøver så godt jeg kan. Hvordan kan jeg klare å slutte å henge meg så veldig opp i hva andre skriver?

Anonymous poster hash: cb723...0be

Kan du ikke bruke "talentet" på andre måter da? F.eks. i en jobb? Mange kan ikke skrive og flere berifter og organisasjoner trenger folk som deg, som ser skrivefeil på lang avstand. Kan være en veldig god egenskap dersom du får deg jobb i en bedrift eller organisasjon som produserer/publiserer mye tekst.

Anonymous poster hash: 4b198...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på akkurat samme måte. Og dere som kommenterer TS' skrivefeil; hun skriver jo at hun selv ikke skriver perfekt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bruke "talentet" på andre måter da? F.eks. i en jobb? Mange kan ikke skrive og flere berifter og organisasjoner trenger folk som deg, som ser skrivefeil på lang avstand. Kan være en veldig god egenskap dersom du får deg jobb i en bedrift eller organisasjon som produserer/publiserer mye tekst.

Anonymous poster hash: 4b198...8c8

Det er svært svært få bedrifter som har egne ansatte kun for skrivefeil. De jobbene innenfor publisering av reklame/skrift i bedrifter du snakker om krever erfaring fra markedsføring/reklame/økonomiutdanning.

Anonymous poster hash: 8e3c9...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke "talentet" på andre måter da? F.eks. i en jobb? Mange kan ikke skrive og flere berifter og organisasjoner trenger folk som deg, som ser skrivefeil på lang avstand. Kan være en veldig god egenskap dersom du får deg jobb i en bedrift eller organisasjon som produserer/publiserer mye tekst.

Anonymous poster hash: 4b198...8c8

Jeg vil ikke påstå at det er et talent, mer en uvane. Jeg tror heller ikke at det er noen som vil ansette noen for en slik jobb, og de største irritasjonsmomentene er vel ikke bedrifter, men vanlige mennesker som skriver på internett uten å tenke seg om. Skulle ønske jeg kunne gå rundt med rød penn og rette på alt jeg så ;)

Jeg har det på akkurat samme måte. Og dere som kommenterer TS' skrivefeil; hun skriver jo at hun selv ikke skriver perfekt :)

Jepp, jeg er fullstendig klar over at jeg ikke skriver perfekt selv, men jeg prøver så godt jeg kan! Bokmål er i tillegg sidemålet mitt. Jeg tør likevel påstå at jeg ikke har noen alvorlige skrivefeil.

Anonymous poster hash: cb723...0be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke "talentet" på andre måter da? F.eks. i en jobb? Mange kan ikke skrive og flere berifter og organisasjoner trenger folk som deg, som ser skrivefeil på lang avstand. Kan være en veldig god egenskap dersom du får deg jobb i en bedrift eller organisasjon som produserer/publiserer mye tekst. Anonymous poster hash: 4b198...8c8

Det finnes ikke lenger stillinger som korrekturlesere.

Anonymous poster hash: 17746...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært svært få bedrifter som har egne ansatte kun for skrivefeil. De jobbene innenfor publisering av reklame/skrift i bedrifter du snakker om krever erfaring fra markedsføring/reklame/økonomiutdanning.

Anonymous poster hash: 8e3c9...fbd

Jeg tenkte på en jobb som tekstprodusent, ikke korrekturleser. Sjekk ut arbeidsplasser med ingeniører for de kan ikke rettskrivning :)

Anonymous poster hash: 4b198...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...