AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #1 Del Skrevet 21. november 2013 Jeg har lagt merke til at på flere reklamer på tv sies det at du kan få kjøpt sånn og slik "i Vita", "i Cubus" og "i Kiwi". I mitt hode blir dette veldig feil, jeg ville brukt proposisjonen på, eller eventuelt hos i disse tilfellene. Er det andre som har reagert på det samme? Anonymous poster hash: f9448...3d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 21. november 2013 #2 Del Skrevet 21. november 2013 Ja jeg har en skikkelig intern en med en venninne om dette fenomenet! "Jeg er i Kiwi" ..høres så utrolig dumt ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #3 Del Skrevet 21. november 2013 Du kan si "jeg er i butikken" uten at det høres helt teit ut? Og du kan si "jeg er på butikken", så akkurat her har vi det samme problemet vi i Sandnes har. Folk i Stavanger sier enda PÅ sandnes, men det høres helt teit ut. Du sier ikke PÅ OSLO? Men jeg har også reagert ganske "sterkt" på den reklamen som sier "i kiwi"...... Anonymous poster hash: 8910b...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 21. november 2013 #4 Del Skrevet 21. november 2013 Jeg har også merket meg i det siste at folk flest sier "på Molde" .. Dette skurrer litt i mine ører. Noen lokale som kan oppklare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #5 Del Skrevet 21. november 2013 Bruken av i/på i egenavn har ikke helt faste regler, og baserer seg på sedvane. Og hvis man er usikker er "i" det trygge valget, som uansett ikke er direkte feil. Har inntrykk av at "på" er på vei ut, i mange stedsnavn hvor det er blitt brukt tidligere. Litt om dette fra språkrådet: http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/I_eller_paa/ Anonymous poster hash: 3b9bf...b6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GirlWithOneEye Skrevet 22. november 2013 #6 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Jeg har alltid tolket det som at når de sier "Vi i Kiwi..." så mener de "i kjeden Kiwi" og ikke i akkurat den butikken:P Endret 22. november 2013 av GirlWithOneEye 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #7 Del Skrevet 22. november 2013 Jeg har alltid tolket det som at når de sier "Vi i Kiwi..." så mener de "i kjeden Kiwi" og ikke i akkurat det butikken:P "Vi i Kiwi" er helt okei, men de sier "høstens beste kylling får du i Kiwi", og DET er feil. Anonymous poster hash: f9448...3d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 22. november 2013 #8 Del Skrevet 22. november 2013 "Vi i Kiwi" er helt okei, men de sier "høstens beste kylling får du i Kiwi", og DET er feil. Anonymous poster hash: f9448...3d6 ja, eller "I Vita får du nå.... blablabla" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #9 Del Skrevet 22. november 2013 Jeg har også merket meg i det siste at folk flest sier "på Molde" .. Dette skurrer litt i mine ører. Noen lokale som kan oppklare? På Molde er nok pga dialekt. I Molde og omland sier de "i" i stedet for "jeg". "i e i Molde i" blir fort for mange i-er. "i e på Molde" høres bedre ut. Det har forresten alltid irritert meg at folk sier at de er "på legen/tannlegen" Antagelig mener de legekontoret, men bildet en får i hodet er noe helt annet... Anonymous poster hash: b471e...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #10 Del Skrevet 22. november 2013 Du kan si "jeg er i butikken" uten at det høres helt teit ut? Og du kan si "jeg er på butikken", så akkurat her har vi det samme problemet vi i Sandnes har. Folk i Stavanger sier enda PÅ sandnes, men det høres helt teit ut. Du sier ikke PÅ OSLO? Men jeg har også reagert ganske "sterkt" på den reklamen som sier "i kiwi"...... Anonymous poster hash: 8910b...ec9 Ja, noen ganger høres det helt merkelig ut med både "på" og "i" F.eks her jeg bor, så blir det riktige "På stjørdal" så med en gang noen sier "I stjørdal" så får jeg nesten vondt Samme med Trondheim, "I trondheim" høres mer riktig ut enn "På Trondheim" Anonymous poster hash: 97069...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 22. november 2013 #11 Del Skrevet 22. november 2013 På Molde er nok pga dialekt. I Molde og omland sier de "i" i stedet for "jeg". "i e i Molde i" blir fort for mange i-er. "i e på Molde" høres bedre ut. Det har forresten alltid irritert meg at folk sier at de er "på legen/tannlegen" Antagelig mener de legekontoret, men bildet en får i hodet er noe helt annet... Anonymous poster hash: b471e...3f8 Det er ikke romsdalinger jeg kjenner som sier "på Molde". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #12 Del Skrevet 22. november 2013 Det er ikke romsdalinger jeg kjenner som sier "på Molde". Da vet jeg ikke. De romsdalingene jeg kjenner sier nemlig alle "på Molde". Dog er ingen av dem fra byen Molde, så mulig det er et omlandsfenomen. Anonymous poster hash: b471e...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 22. november 2013 #13 Del Skrevet 22. november 2013 Det er ikke romsdalinger jeg kjenner som sier "på Molde". Ikke moldensere iallefall. Uten at jeg skal være skråsikker så tror jeg det er folk fra typ Julsundet og Gossen som har tendenser til å si "på Molde", jeg har iallefall hørt en del av dem gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 22. november 2013 #14 Del Skrevet 22. november 2013 Ikke moldensere iallefall. Uten at jeg skal være skråsikker så tror jeg det er folk fra typ Julsundet og Gossen som har tendenser til å si "på Molde", jeg har iallefall hørt en del av dem gjøre det. De jeg snakker om er fra Oslo og omegn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 22. november 2013 #15 Del Skrevet 22. november 2013 De jeg snakker om er fra Oslo og omegn. Da tviler jeg på at noen lokale kan oppklare det, da må du nesten spørre de i Oslo og omegn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 22. november 2013 #16 Del Skrevet 22. november 2013 Da tviler jeg på at noen lokale kan oppklare det, da må du nesten spørre de i Oslo og omegn. Unnskyld men nå skjønner jeg ikke hva du mener ? Jeg sa at jeg hører mennesker (fra hovedstaden) si "PÅ Molde" og lurte på om noen lokale (fra Molde/omegn) kunne oppklare om det er riktig eller ei. Hvorfor skal jeg spørre i Oslo og omegn om hva som er riktig ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 22. november 2013 #17 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Unnskyld men nå skjønner jeg ikke hva du mener ? Jeg sa at jeg hører mennesker (fra hovedstaden) si "PÅ Molde" og lurte på om noen lokale (fra Molde/omegn) kunne oppklare om det er riktig eller ei. Hvorfor skal jeg spørre i Oslo og omegn om hva som er riktig ? Aha, det var litt uklart fra førsteposten din hva du egentlig ville ha oppklart. Moldensere og flere i området rundt sier som sagt "i Molde", men det er tvilsomt at noen kan påstå at "på Molde" er feil av den grunn, og flere romsdalinger sier også "på" (men ikke moldensere, såvidt jeg har hørt, og jeg bodde der i en del år). Endret 22. november 2013 av Raindrops Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #18 Del Skrevet 22. november 2013 Du kan si "jeg er i butikken" uten at det høres helt teit ut? Og du kan si "jeg er på butikken", så akkurat her har vi det samme problemet vi i Sandnes har. Folk i Stavanger sier enda PÅ sandnes, men det høres helt teit ut. Du sier ikke PÅ OSLO? Men jeg har også reagert ganske "sterkt" på den reklamen som sier "i kiwi"...... Anonymous poster hash: 8910b...ec9 Hvor i Sandnes bor du omtrent? Er der fra selv Anonymous poster hash: f8ca8...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå