AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 Hei, om søndag så hadde kjæresten min kraftig panikkangst. Noe som resulterte i at hun kuttet seg på armen, vi bor et stykke fra hverandre så jeg fikk dessverre ikke hindret det. Nå klager hun over store smerter, hun kan ikke legge den ned noensteder, det "værker" og armen er varm! Hun nevner også at det prikker og dunker, smertestillende hjelper ikke. Jeg sier hun skal dra til legen for å sjekke om det kan ha blitt en infeksjon. Men hun nekter og føler det er teit. Noen som vet hva dette kan være, eller er det normalt? Og hva kan jeg gjøre for å overtale henne til å sjekke det ut? Setter pris på saklige svar. Anonymous poster hash: 86a5e...eed
Gjest Raindrops Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 (endret) . Endret 20. november 2013 av Raindrops
Linkas Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 Hun bør få sjekket det ja! Høres ut som at det kan være en infeksjon på gang.. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Varme, smerte og dunking er infeksjonstegn. Hun burde absolutt på legehjelp så hun ikke får blodforgiftning (dødelig). Hun burde også få psykologisk oppfølging.Anonymous poster hash: 98b34...5c1 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Hvis det er varmt og prikker og dunker, kan det være infeksjon, ja. Det er neppe alle som kutter seg som tenker på å sterilisere hud og redskap først. Litt avhengig av hvor dypt hun har kuttet seg, kan hun jo ha truffet på en sene eller lignende. Det kan også være psykosomatisk og/eller at hun anspenner seg pga at hun kuttet seg, men det høres lite sannsynlig ut ettersom armen også er varm. Jeg er ikke helsepersonell selv, men har erfaring med selvskading fra mange år tilbake. Kanskje du kan si til henne at dere bør ta en tur på legevakten for å få sjekket ut armen? Det er ikke sikkert de kommer til å spørre noe mer om selvskadingen, og hvis de gjør det, kan hun alltids si at hun har panikkangst og får hjelp for det. Anonymous poster hash: 9bd1b...45d 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Takk for svar! Da ser det ut som jeg hadde rett. Jeg prøvde å overtale henne til å dra på legevakten istad, eller ringe lege. Men hun har alt for mange unnskyldninger til å høre på meg. Alt er ork og slit. Hun har akkurat sluttet psykologtimer, men hun har noen hun kan snakke med. Bare hun ringer de så ordner de time. Men dessverre er hun alt for sta virker det som. Hun har en uppsats som hun må jobbe med, og tenker veldig på utdanningen som hun snart er ferdig med, så jeg mistenker hun er redd utdanningen skal bli satt på pause om hun får den hjelpen hun trenger. Ble litt langt det her, men godt å få ut litt frustrasjon! - TSAnonymous poster hash: 86a5e...eed
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Jeg har vært og fått stripset å renset betent kutt hos legevakten.. Det var egentlig ganske trygt og godt. De spurte om jeg hadde gjort det selv, jeg sa ja og sa jeg følte meg dum.. De sa at det skulle jeg ikke tenke, dette hadde skjedd og var fortid. Fikk noe smertestillende, og fikk dra hjem. Bare det og dele litt av det som trykker med en totalt fremmed kan hjelpe mye.. Så hun skal IKKE være redd for og dra dit, det er det beste hun gjør. Og hvis du kan, så dra med henne.. Anonymous poster hash: e7909...5cb
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 Takk for svar! Da ser det ut som jeg hadde rett. Jeg prøvde å overtale henne til å dra på legevakten istad, eller ringe lege. Men hun har alt for mange unnskyldninger til å høre på meg. Alt er ork og slit. Hun har akkurat sluttet psykologtimer, men hun har noen hun kan snakke med. Bare hun ringer de så ordner de time. Men dessverre er hun alt for sta virker det som. Hun har en uppsats som hun må jobbe med, og tenker veldig på utdanningen som hun snart er ferdig med, så jeg mistenker hun er redd utdanningen skal bli satt på pause om hun får den hjelpen hun trenger. Ble litt langt det her, men godt å få ut litt frustrasjon! - TSAnonymous poster hash: 86a5e...eed Å IKKE få hjelp er nok mer skadelig for utdanningen hennes enn å få det. Dersom hun drar til legevakta kan de ikke tvinge henne til noe, det de kommer til å gjøre er å gi henne antibiotika og stelle såret. Det burde hun gjøre, da en infeksjon i et slikt sår kan få alvorlige konsekvenser. Anonymous poster hash: 7d37a...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 Godt å høre du var sterk nok til å gå dit å få hjelp. Kan tenke meg at det ikke er det letteste man kan gjøre i en sårbar situasjon. Jeg skal prøve å få de ordene inn i det hodet hennes jeg! Hun bor i Sverige, men jeg vurderer å dra ned å dra henne med meg. Tusen takk for svar! -TSAnonymous poster hash: 86a5e...eed
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 Jeg vil legge til at jeg selv hadde veldig negative erfaringer med legevakten da jeg kuttet meg. Jeg dro riktignok da kuttene var ferske, men opplevde aldri annet enn irritasjon og latterliggjøring. Om kjæresten din drar til legevakten nå, så viser hun jo at hun tar vare på seg selv og bryr seg om sin egen kropp og helse. Hun bør definitivt dra for å gi seg selv en sjanse til å få fullført utdanningen. Anonymous poster hash: 9bd1b...45d
mie23 Skrevet 22. november 2013 #11 Skrevet 22. november 2013 infeksjon? det er i hvertfall farlig. Blir neppe noe av den utdanningen om hun ikke kommer seg til lege kan du si. Men har hun andre symptoner? Jeg fikk feber, ble kvalm, svimmel, klarte ikke å reise meg og sånn når jeg hadde det pågrunn av et sår. Prøv å skrem henne. Selv om det ikke er gøy, så funker det.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #12 Skrevet 22. november 2013 infeksjon? det er i hvertfall farlig. Blir neppe noe av den utdanningen om hun ikke kommer seg til lege kan du si. Men har hun andre symptoner? Jeg fikk feber, ble kvalm, svimmel, klarte ikke å reise meg og sånn når jeg hadde det pågrunn av et sår. Prøv å skrem henne. Selv om det ikke er gøy, så funker det. Hei! Hun sier selv at det er bedre nå og at bare selve såret svir litt. Har ikke hørt noen klager om armen nå ( bare om skolen) så da stoler jeg på henne at hun har det bedre! Jeg prøvde forresten alle tips dere ga, men da forsikret hun meg om at det ikke var såå ille, at hun ikke hadde klart og ta så dypt osv.. Anonymous poster hash: 86a5e...eed
mie23 Skrevet 22. november 2013 #13 Skrevet 22. november 2013 Hmm. Da håper jeg hun snakker sant til deg be hun sende et bilde av kuttet. Hvis det er en rød ring rundt, så er det infeksjon. Men som jeg sa, de fysiske sympotonene følger gjerne med, så da går det nok bra
mie23 Skrevet 23. november 2013 #14 Skrevet 23. november 2013 Forresten: Man skal ikke bry seg om irritasjon og latterliggjøring på legevakta. De skal gjøre jobben sin uansett de, selvpåført eller ikke. Det sier seg jo selv at selvskadere ikke vil gå rundt med åpne kutt og gjerne vil ha de sydd. Har hørt leger som argumenterer med; Men du har jo skadet seg selv uansett, litt mer smerte kan du jo få osv (med feks, og ikke sette bedøvelse). Selvskadnings er en måte å lindre smerten på der og da, ikke et selvmordsforsøk eller et håp om å måtte apurtere armen.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #15 Skrevet 23. november 2013 Hmm. Da håper jeg hun snakker sant til deg be hun sende et bilde av kuttet. Hvis det er en rød ring rundt, så er det infeksjon. Men som jeg sa, de fysiske sympotonene følger gjerne med, så da går det nok bra Hun sendte bilde ja, det er rødt og "prikkete" rundt. Men det er vel bare en hevelse håper jeg. Jeg nevnte det også at det kanskje bare var fysisk og hun var enig i Anonymous poster hash: 86a5e...eed
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #16 Skrevet 23. november 2013 Om det er rødt rundt såret er det et tegn på infeksjon! Ring legevakta og fiks time til henne. Anonymous poster hash: 7d37a...ea6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #17 Skrevet 23. november 2013 Forresten: Man skal ikke bry seg om irritasjon og latterliggjøring på legevakta. De skal gjøre jobben sin uansett de, selvpåført eller ikke. Det sier seg jo selv at selvskadere ikke vil gå rundt med åpne kutt og gjerne vil ha de sydd. Har hørt leger som argumenterer med; Men du har jo skadet seg selv uansett, litt mer smerte kan du jo få osv (med feks, og ikke sette bedøvelse). Selvskadnings er en måte å lindre smerten på der og da, ikke et selvmordsforsøk eller et håp om å måtte apurtere armen. Ja, er enig der. Men hun tenker så på fremtiden og jobb og redd for å bli dømt tror jeg. Ja som jeg skrev så hadde hun et kraftig angstanfall der hun ikke fikk puste og hun trengte de "humørhormonene" som fikk henne til å puste.. De legene som argumentere mot det burde se seg selv i speilet 2 ganger tror jeg.. Anonymous poster hash: 86a5e...eed
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #18 Skrevet 23. november 2013 Om det er rødt rundt såret er det et tegn på infeksjon! Ring legevakta og fiks time til henne. Anonymous poster hash: 7d37a...ea6 Oi, er det? Skulle gjerne lastet opp bildet men med tanke på hvordan hun er så respekterer jeg. Hun bor i Sverige og jeg her, så aner ikke hvordan jeg skal få henne til å dra på legevakten!! :/Anonymous poster hash: 86a5e...eed
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #19 Skrevet 23. november 2013 Oi, er det? Skulle gjerne lastet opp bildet men med tanke på hvordan hun er så respekterer jeg. Hun bor i Sverige og jeg her, så aner ikke hvordan jeg skal få henne til å dra på legevakten!! :/Anonymous poster hash: 86a5e...eed Kan du sende henne link til denne tråden kanskje? Jeg vet ikke hvordan det fungerer i Sverige, men her kan du ringe inn bekymring til legevakta. Infeksjon i et sår kan føre til alvorlige konsekvenser! Det eneste som skjer på legevakta er at de steller såret og gir henne antibiotika, ingenting skummelt. Anonymous poster hash: 7d37a...ea6
mie23 Skrevet 23. november 2013 #20 Skrevet 23. november 2013 Det er detsverre slik som anonym skriver. Hevelse og rødt, er et veldig stort tegn til infeksjon og det blir bare verre med dagene. Er ikke lenge siden jeg opplevde det selv og det startet slik også fikk jeg feber og det der. Men da var jeg allerede satt på antibiotika, så jeg fikk på en måte kuren før jeg fikk sikkelig feber og slikt. Så det er mulig hun har en infeksjon selv om. Men jeg har ikke sett såret, så er vanskelig å bedømme. De kan jo bare dømme henne, er ikke noe som går imot henne senere i livet det Ingen på jobbinterju forventer å se legejorunalen din. Dessuten kommer det til og etterlate seg større arr (om det skulle blitt sydd) enn om det ikke blir. Ergo, folk kan se at hun har en fortid som psyisk syk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå