AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 I noen dialekter, kanskje særlig i nord, så bruker man verbet å bli, mer presist formen "blir", i merkelige sammenhenger. Eks. "Jeg blir nok ikke å dra til England til våren likevel". Bruker man det i stedet for "kommer til"? Andre som synes det er litt stygt.? Anonymous poster hash: 986b7...0cf 7
Gjest Eurodice Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 (endret) Denne uttrykksmåten er vanlig i Nord-Norge i hvert fall. Det er det samme som du skriver, kommer til å ... Endret 20. november 2013 av Arabella
Gjest Raindrops Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 (endret) Brukes som "kommer til" ja, og sikkert andre ting som jeg ikke har peiling på siden det ikke er "mitt" ord. Synes ikke det er stygt nei. Endret 20. november 2013 av Raindrops
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Jeg sier: ''Æ kjæm nok ikkje te å fer te England i sommer'' Kjenner ikke igjen uttrykksmåten ''blir'' her jeg bor ihvertfall. Og jeg bor i Nordland. Anonymous poster hash: 92ff8...e8c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Jeg sier: ''Æ kjæm nok ikkje te å fer te England i sommer'' Kjenner ikke igjen uttrykksmåten ''blir'' her jeg bor ihvertfall. Og jeg bor i Nordland. Anonymous poster hash: 92ff8...e8c Nord-Norge er jo ganske stort, så jeg vil tro det finnes dialektforskjeller der, som de fleste andre steder. Anonymous poster hash: 5e54e...9b4 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Stygt-nei Dessuten sier husets herre "bi" og ikke "blir"Anonymous poster hash: bb504...6c3 1
Thorn Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Har spurt om samme her inne tidligere. Jeg syns det ser og høres veldig feil ut... 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 "e kjæm nok ikke tel å reis tel England" og "e bi nok ikke å reis tel England" sier jeg hvertfall Anonymous poster hash: c0a94...b85
Gjest Raindrops Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 Har spurt om samme her inne tidligere. Jeg syns det ser og høres veldig feil ut... Det er jo feil om man skal holde seg til skriftspråkets regler, men dette er dialekt, og da skjønner jeg ikke helt hva dere egentlig lurer på. 6
Pearl2.0 Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 Greit at det er dialekt, men jeg kan lett se at det kan føre til at mange vil skrive det også. Sånn bortsett fra det synes jeg det har sin sjarm
Cathrine88 Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 Besteforeldrene mine bruker det i stedet for kommer til, ja. Jeg synes ikke det er stygt. 1
Thorn Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Det er jo feil om man skal holde seg til skriftspråkets regler, men dette er dialekt, og da skjønner jeg ikke helt hva dere egentlig lurer på. Jeg spurte selv fordi jeg lurte på om det var dialekt eller en nyere språkendring, på samme måte som mange nå bruker "simpelt" om "enkelt" og "smålig" om "litt" eller "små-". Her inne fikk jeg svar på at det er dialekt, så slapp jeg å lure mer. Men jeg syns likevel det skjærer i ørene
Gjest ghej75 Skrevet 20. november 2013 #13 Skrevet 20. november 2013 Har sett at venninner som har bodd i Trondheim (med muligens Nord-Norske partnere) har begynt å si dette. Av en eller annen grunn får jeg helt fnatt når jeg hører det, men har absolutt ingen god begrunnelse
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #14 Skrevet 20. november 2013 Har sett at venninner som har bodd i Trondheim (med muligens Nord-Norske partnere) har begynt å si dette. Av en eller annen grunn får jeg helt fnatt når jeg hører det, men har absolutt ingen god begrunnelse Jeg kan avkrefte at dette er vanlig i Trondheim Anonymous poster hash: aeb59...f12 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #15 Skrevet 20. november 2013 Nord-Norge er jo ganske stort, så jeg vil tro det finnes dialektforskjeller der, som de fleste andre steder. Anonymous poster hash: 5e54e...9b4 Det var derfor jeg skrev her jeg bor. Men når jeg tenker over det sier vi også ''Vi bi nok ikkje å fer te england i sommer.'' Skjønner ikke hvordan folk legger merke til disse tingene? Eller er det bare jeg som er totalt uoppmerksom? Anonymous poster hash: 92ff8...e8c
Gjest ghej75 Skrevet 20. november 2013 #16 Skrevet 20. november 2013 Jeg kan avkrefte at dette er vanlig i Trondheim Anonymous poster hash: aeb59...f12 Ja, har egentlig ikke inntrykk av det, er nok omgangskretsen av medstudenter der da som har stått for påvirkningen
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #17 Skrevet 20. november 2013 Det var derfor jeg skrev her jeg bor. Men når jeg tenker over det sier vi også ''Vi bi nok ikkje å fer te england i sommer.'' Skjønner ikke hvordan folk legger merke til disse tingene? Eller er det bare jeg som er totalt uoppmerksom? Anonymous poster hash: 92ff8...e8c Vi legger merke til det fordi vi ikke sier det selv, og da høres det litt rart ut for oss Anonymous poster hash: 5e54e...9b4 5
Gjest Eurodice Skrevet 20. november 2013 #18 Skrevet 20. november 2013 Jeg spurte selv fordi jeg lurte på om det var dialekt eller en nyere språkendring, på samme måte som mange nå bruker "simpelt" om "enkelt" og "smålig" om "litt" eller "små-". Her inne fikk jeg svar på at det er dialekt, så slapp jeg å lure mer. Men jeg syns likevel det skjærer i ørene Disse ordene har jeg også stusset veldig over. "Simpelt" i betydningen "enkelt" er tatt fra engelsk, men det er aldri godt å vite om folk mener det i den betydningen eller den som er vanlig på norsk, nemlig tarvelig, dårlig osv. "Smålig" er også et misforstått ord.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #19 Skrevet 20. november 2013 "eg bi no å ta en tur innom" - tipper at mange synes dette er rart å si, men det er helt naturlig i min dialekt Anonymous poster hash: e1b47...003
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #20 Skrevet 20. november 2013 Æ bi nu å færa te Mexiko! :D Pent? Nope. Helt unødvendig? Yup! Anonymous poster hash: bf5d1...092 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå