Gå til innhold

honning usunt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Honning er sunt, spesielt manuka honning med høg MGO. Honning har ein rekke gode egenskaper. På samme måte som alt annet er det viktig med måtehold. Sukker er usunt, og bør unngås, honning bør ikkje unngås, men heller ikkje overdrives.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gjøre det det så vanskelig?

Honning inneholder stoffer som er bra. Honning inneholder sukker som ikke er bra i for store mengder. Liker du honning spis det med måtehold. Problem solved.

Anonymous poster hash: ea900...05c
  • Liker 3
Skrevet

Havregryn med sukker? Dobbeltusunt. ;)

Anonymous poster hash: c4d6b...a79

Hæ? Er havregryn usunt og nå?

Anonymous poster hash: 41f3d...b42

• Liker 1
Skrevet

Honning er sunnere enn hvitt sukker.

Hva som er sunt generelt er ganske individuelt siden folk lever etter forskjellig kunnskap om kosthold.

Anonymous poster hash: a8822...b3f

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Er havregryn usunt og nå?

Anonymous poster hash: 41f3d...b42

lurte jeg også på..

Anonymous poster hash: 44fbe...3c0

Skrevet

Korn er visstnok ikke velegnet til menneskeføde...

Jeg spiser korn med god samvittighet.

Skrevet

Korn er visstnok ikke velegnet til menneskeføde...

Jeg spiser korn med god samvittighet.

Jeg ønsker bare at folk VET at det ikke er sunt. Hva de ønsker å gjøre med den kunnskapen er opp til dem.

Anonymous poster hash: c4d6b...a79

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke kunnskap. Hvorfor skal man tro på alt man leser på internett? Det der er en ren myte at korn ikke er sunt, på likt nivå som det er en myte at ren fettdiett er bra for kroppen. Dene tråden handler om honning, ikke fanatisk karbo-avhold.

Anonymous poster hash: a8822...b3f

• Liker 1
Skrevet

Når dere tenker ordet "sunt" tenker dere automatisk på lite salt,sukker,fett og karbo?

Jeg tenker på helseeffekter. Honning i teen eller honning i varm melk med kanel er ikke hva jeg anser som"usunt". Alle matvarer gir oss noe i form av mineraler,vitaminer,antioksidanter osv.

Ikke bare tenk kcal og % men heller på kroppen som en helhet.

• Liker 1
Skrevet

Når dere tenker ordet "sunt" tenker dere automatisk på lite salt,sukker,fett og karbo?

Jeg tenker på helseeffekter. Honning i teen eller honning i varm melk med kanel er ikke hva jeg anser som"usunt". Alle matvarer gir oss noe i form av mineraler,vitaminer,antioksidanter osv.

Når jeg tenker "sunt" så tenker jeg "passe mengder" (for den enkelte, avhengig av kroppssammensetning, aktivitetsnivå, livssituasjon og inntak ellers), "rent" (ikke at det ikke har falt på gulvet, men fritt for miljøgifter og tilsetningsstoffer, og mest mulig ubearbeidet), og "variert" (vi mennesker er altetende, og de fleste har det best med en variert kost. Mange motedietter baserer seg på å kutte ut hele matvaregrupper, og det mener jeg er både feil og unødvendig).

• Liker 1
Skrevet

TS her. Lurte egentlig på om dette kan stoppe vektnedgang for meg dersom jeg tar 1-2 ts havregrynet selv om det ikke står i kostholdsplanen min?

Anonymous poster hash: 44fbe...3c0

Skrevet

TS her. Lurte egentlig på om dette kan stoppe vektnedgang for meg dersom jeg tar 1-2 ts havregrynet selv om det ikke står i kostholdsplanen min?

Det stopper ikke vektnedgangen hvis det får plass i ditt totale kaloriinntak.

Gjest Blondie65
Skrevet

Sunt eller usunt er ikke det samme som kalorifattig eller kaloririkt.

Hvis du går på lavkarbo så er det ikke lurt å spise honning, da det inneholder sukker.

Honning, nøtter avokado, fet fisk og noen andre matvarer er kaloririke, men inneholder næringsstoffer som er gode for oss og de er derfor det noen kaller sunne. Hvis man skal bruke begrepet slik må man stille detnopp mot chips, tebrød, piizzadeig, tacoskjell, vingummi, sjokopålegg og lignende som ikke inneholder sunne næringsstoffer og derfor gir "tomme" kalorier. I forhold til dette blir de produktene jeg kalte sunne.

Hvis du med sunn mener kalori- eller karbohydratfattig så kan honning aldri bli sunt. Men det blir feil bruk av ordet i min verden.

Gjest Blondie65
Skrevet

TS her. Lurte egentlig på om dette kan stoppe vektnedgang for meg dersom jeg tar 1-2 ts havregrynet selv om det ikke står i kostholdsplanen min?Anonymous poster hash: 44fbe...3c0

Men da må du spørre om det, og ikke blande inn sunt fordi det ordet ikke er entydig.

Jeg antar at du spiser kalorireduserr? Hvis honningen er inkludert i kaloribudsjettet ditt - dvs du skal spise x antall kalorier og du måler dette opp så må du redusere noe annet for å få honningen inkludert. Hvis ikke øker du kalorimengden med x kalorier hver dag og dette kan medføre at du går saktere ned i vekt. Hvis du har mange slike ting i løpet av en dag som kommer i tillegg til planen din så kan det være at du tar bort hele kaloriunderskuddet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...