Gå til innhold

honning usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

pleier å ha litt honning i havregrøten, er det usunt? Pleide å ta hjemmelaget, altså onkelen min eier "bier" haha, og vi lager honningen. Men har ikke mer igjen (skjer i utlandet) så jeg bruker fra butikken akkurat nå.

Anonymous poster hash: 44fbe...3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Honning er vel mer eller mindre sukker, er det ikke?

• Liker 2
Skrevet

Det er full av sukker, så ja det er usunt.

Anonymous poster hash: a8c92...f10
  • Liker 2
Skrevet

Det er godt alternativ til raffinert sukker, men sunt er det ikke.

Anonymous poster hash: 45975...a66
  • Liker 7
Gjest Runforit
Skrevet

Er ikke sunt, men heller ikke farlig å ha i et ellers sunt kosthold. Jeg elsker honning!!!!

• Liker 1
Skrevet

Det er vel med honning som med det meste annet - alt med måte :)

Anonymous poster hash: 65b37...7ad
  • Liker 6
Skrevet

Er ikke sunt, men heller ikke farlig å ha i et ellers sunt kosthold. Jeg elsker honning!!!!

pleier å ta 1-2 ts i grøten!

Skrevet

Hvordan blir smaken da egentlig?

Gjest Raindrops
Skrevet

Som andre sier så er det ikke sunt, men veldig greit å bruke til søtning fremfor raffinert sukker, selv om jeg tror kaloriinnholdet blir omtrent det samme. Jeg vil heller ikke si det er direkte usunt å ha det i grøten bare fordi honning i seg selv ikke er sunt, det handler mest om mengde og hvordan kostholdet ditt er ellers.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Det er godt. Også i te og i pannekakerøren :)

Endret av Runforit
  • Liker 1
Skrevet

Havregryn med sukker? Dobbeltusunt. ;)

Anonymous poster hash: c4d6b...a79
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Dette er jo galskap. Dere som uttaler dere uten basis i fakta og kun postulat må jo fengsles, hvordan våger dere!

Health Benefits:

1. Prevent cancer and heart disease:
Honey contains flavonoids, antioxidants which help reduce the risk of some cancers and heart disease.

2. Reduce ulcers and other gastrointestinal disorders.
Recent research shows that honey treatment may help disorders such as ulcers and bacterial gastroenteritis. This may be related to the 3rd benefit…

3. Anti-bacterial, anti-fungal, anti-fungal:
“All honey is antibacterial, because the bees add an enzyme that makes hydrogen peroxide,” said Peter Molan, director of the Honey Research Unit at the University of Waikato in New Zealand.

4. Increase athletic performance.
Ancient Olympic athletes would eat honey and dried figs to enhance their performance. This has now been verified with modern studies, showing that it is superior in maintaining glycogen levels and improving recovery time than other sweeteners.

5. Reduce cough and throat irritation:
Honey helps with coughs, particularly buckwheat honey. In a study of 110 children, a single dose of buckwheat honey was just as effective as a single dose of dextromethorphan in relieving nocturnal cough and allowing proper sleep.

6. Balance the 5 elements:
Honey has been used in ayurvedic medicine in India for at least 4000 years and is considered to affect all three of the body’s primitive material imbalances positively. It is also said to be useful useful in improving eyesight, weight loss, curing impotence and premature ejaculation, urinary tract disorders, bronchial asthma, diarrhea, and nausea.

Honey is referred as “Yogavahi” since it has a quality of penetrating the deepest tissues of the body. When honey is used with other herbal preparations, it enhances the medicinal qualities of those preparations and also helps them to reach the deeper tissues.

7. Blood sugar regulation:
Even though honey contains simple sugars, it is NOT the same as white sugar or artificial sweeteners. Its exact combination of fructose and glucose actually helps the body regulate blood sugar levels. Some honeys have a low hypoglycemic index, so they don’t jolt your blood sugar. (Watch this video Sweetener Comparison where I compare stevia, brown rice syrup, honey, molasses and agave, and discuss the strengths and weaknesses of each.)

8. Heal wounds and burns:
External application of honey has been shown to be as effective as conventional treatment with silver sulfadiazene. It is speculated that the drying effect of the simple sugars and honey’s anti-bacterial nature combine to create this effect.

9. Probiotic:
Some varieties of honey possess large amounts of friendly bacteria. This includes up to 6 species of lactobacilli and 4 species of bifidobacteria. This may explain many of the “mysterious therapeutic properties of honey.”

10. Beautiful skin:
Its anti-bacterial qualities are particularly useful for the skin, and, when used with the other ingredients, can also be moisturizing and nourishing! For a powerful home beauty treatment for which you probably have all the ingredients in your kitchen already, read Carrot Face Mask.

Read more: http://www.care2.com/greenliving/10-health-benefits-of-honey.html#ixzz2lEEmkmdf

Regner med at folk kan engelsk.

Jeg har honning i teen nesten hverdag. Det kan dere også gjøre, med god samvittighet.

Endret av Charmander
  • Liker 4
Skrevet

Dette er jo galskap. Dere som uttaler dere uten basis i fakta og kun postulat må jo fengsles, hvordan våger dere!

Health Benefits:

1. Prevent cancer and heart disease:

Honey contains flavonoids, antioxidants which help reduce the risk of some cancers and heart disease.

2. Reduce ulcers and other gastrointestinal disorders.

Recent research shows that honey treatment may help disorders such as ulcers and bacterial gastroenteritis. This may be related to the 3rd benefit…

3. Anti-bacterial, anti-fungal, anti-fungal:

“All honey is antibacterial, because the bees add an enzyme that makes hydrogen peroxide,” said Peter Molan, director of the Honey Research Unit at the University of Waikato in New Zealand.

4. Increase athletic performance.

Ancient Olympic athletes would eat honey and dried figs to enhance their performance. This has now been verified with modern studies, showing that it is superior in maintaining glycogen levels and improving recovery time than other sweeteners.

5. Reduce cough and throat irritation:

Honey helps with coughs, particularly buckwheat honey. In a study of 110 children, a single dose of buckwheat honey was just as effective as a single dose of dextromethorphan in relieving nocturnal cough and allowing proper sleep.

6. Balance the 5 elements:

Honey has been used in ayurvedic medicine in India for at least 4000 years and is considered to affect all three of the body’s primitive material imbalances positively. It is also said to be useful useful in improving eyesight, weight loss, curing impotence and premature ejaculation, urinary tract disorders, bronchial asthma, diarrhea, and nausea.

Honey is referred as “Yogavahi” since it has a quality of penetrating the deepest tissues of the body. When honey is used with other herbal preparations, it enhances the medicinal qualities of those preparations and also helps them to reach the deeper tissues.

7. Blood sugar regulation:

Even though honey contains simple sugars, it is NOT the same as white sugar or artificial sweeteners. Its exact combination of fructose and glucose actually helps the body regulate blood sugar levels. Some honeys have a low hypoglycemic index, so they don’t jolt your blood sugar. (Watch this video Sweetener Comparison where I compare stevia, brown rice syrup, honey, molasses and agave, and discuss the strengths and weaknesses of each.)

8. Heal wounds and burns:

External application of honey has been shown to be as effective as conventional treatment with silver sulfadiazene. It is speculated that the drying effect of the simple sugars and honey’s anti-bacterial nature combine to create this effect.

9. Probiotic:

Some varieties of honey possess large amounts of friendly bacteria. This includes up to 6 species of lactobacilli and 4 species of bifidobacteria. This may explain many of the “mysterious therapeutic properties of honey.”

10. Beautiful skin:

Its anti-bacterial qualities are particularly useful for the skin, and, when used with the other ingredients, can also be moisturizing and nourishing! For a powerful home beauty treatment for which you probably have all the ingredients in your kitchen already, read Carrot Face Mask.

Read more: http://www.care2.com/greenliving/10-health-benefits-of-honey.html#ixzz2lEEmkmdf

Regner med at folk kan engelsk.

Jeg har honning i teen nesten hverdag. Det kan dere også gjøre, med god samvittighet.

Lol (ja, en artikkel som hevder at honning kan kurere impotens og at en blanding av glukose og fruktose ikke fucker med blodsukkeret, fortjener et LOL.)

Hørt om å være kildekritisk og ikke tro på alt man leser? :fnise:

Anonymous poster hash: e061d...c85

• Liker 7
Skrevet

Post noe fakta som motbeviser det da, istedet for å sitte der å poste uten fakta som begrunner dine meninger som hittils kun oppfattes som postulat.

Skrevet

Post noe fakta som motbeviser det da, istedet for å sitte der å poste uten fakta som begrunner dine meninger som hittils kun oppfattes som postulat.

Det var ikke meg over, men sitatet ditt påstod at det var fordelingen mellom fruktose og glukose som gjorde at blodsukkerstigningen er liten. Det forteller meg at det er mye fruktose og lite glukose. Fruktose er det verste sukkeret. Det finnes ikke en eneste funksjon i kroppen som trenger fruktose. Fruktose har en lav GI fordi før det kan omsettes må det konverteres til glukose i leveren. Men kroppen klarer bare å konvertere 50g fruktose til glukose om dagen. Alt annet går til leveren. Over tid kan dette gi fettlever.

Det som er viktig å skille mellom her er sukkeret i honningen og de andre stoffene i honningen. De andre stoffene i honningen kan nok ha positive effekter på helsen, men sukker har aldri en positiv effekt på helsen.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det er heller ikke det eneste nettstedet som skriver positivt om honning.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/264667.php

Tror jeg avslutter tar grønn-te med honning 3 ganger daglig, og tror jeg fortsetter med det ;)

Endret av Charmander
Skrevet

Tror jeg avslutter tar grønn-te med honning 3 ganger dagig, og tror jeg fortsetter med det ;)

Men finner du så mange seriøse sider som skriver positivt om sukker? Fordi det er det ca 80% av honningen består av...

• Liker 4
Skrevet

Tror jeg avslutter tar grønn-te med honning 3 ganger dagig, og tror jeg fortsetter med det ;)

Det er et merkelig fenomen her inne, at folk føler for å demonstrere ovenfor andre hvor usunne de er. Som om de "vinner" diskusjonen ved å gå og hente seg noe usunt å spise. Er det for å demonstrere at dere ikke lar dere påvirke av andre menneskers argumenter, som en slags barnslig trassaldergreie? :P

Ser det ofte i diskusjoner om lavkarbo også, at folk skriver demonstrativt at "nå skal jeg gå og kose meg med en brødskive ;) ;) ;):) :) ", som om denne handlingen beviser noe ovenfor andre, eller bekrefter ovenfor dem selv at det ikke er usunt å spise som de gjør. :klo: Ser sjelden noe slikt "irl", men her inne har det gått litt mote i å skrive om sine matvaner som om de betydde noe for andre, det være seg negativt eller positivt.

Det enkelte hadde hatt godt av å innse er at de som snakker om sunn mat ikke er ute etter å misjonere. Verden sirkulerer ikke rundt akkurat deg, og folk flest bryr seg fint lite om hva du velger å putte i munnen. Når man snakker om hva som er sunt eller ikke, er det fra et objektivt generelt synspunkt. Det er ikke i min personlige interesse at all spiser sunt, da jeg har lite sympati for folk som bevisst velger destruktive løsninger.

Helse handler om personlige valg, som ingen andre kan (eller vil, generelt sett) gjøre for deg. :) Om du velger å trasse verden og spise usunt, så ødelegger du jo bare for deg selv.

(Merk at det jeg skriver her nå ikke handler om kun deg, Charmander, slik du nå sikkert kommer til å tro, siden du er av typen jeg omtaler ovenfor her).

Og forøvrig: Ekstreme påstander som at honning kurerer impotens, krever selvsagt vitenskaplige kilder for å virke troverdige. Har du noen slike?

Anonymous poster hash: e061d...c85

• Liker 3
Skrevet

Det er litt rart at det spørsmålet - "er X sunt eller usunt" - dukker opp så ofte. Ingen mat er enten sunn eller usunn. Det meste kan spises i moderate mengder, bare styr unna det du er allergisk mot, så går det bra.

Skrevet (endret)

Om man poster en link så kommer det i retur på KG at nettstedet er useriøst, men jeg kan fortsatt kun skimte innlegg av det jeg mener er kverrulanter og besserwissere som kun kommer med argumentet om at sukker ikke er bra, ergo honning ikke er bra, uten noen form for fakta som backer opp postulatene deres. Tror jeg lar debatten ligge her..

Det er også kjent at mange idrettsutdøvere har honning i kostholdet sitt daglig, det er ikke hverken chips eller cola.

Endret av Charmander

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...