AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Hvor ofte er det normalt å være hjemme fra skole eller jobb på grunn av at man er helt utslitt? Alle er jo trøtt når man står opp, men noen dager kan det være ekstra vanskelig. Utbrenthet, helt stresset og kroppen er helt uopplagt? Er det en grunn for deg for å holde deg hjemme en gang i blandt? Hvordan ''unskylder'' du det til f.eks arbeidsgiver? Anonymous poster hash: ec750...59b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 Nei, jeg reiser alltid på jobb uansett hvor trøtt jeg er. Noen ganger føler jeg meg helt utslitt, men da står jeg jammen meg opp uansett. Etter jobb henter jeg meg gjerne inn igjen, enten ved å legge meg eller slappe av på sofaen. Synes ikke det å være trøtt/stresset er en god nok unnskyldning. Om man er utbrent, da får man heller ta seg en tur til legen. Anonymous poster hash: a197e...0ca 7
Gjest badeand1 Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 Jeg drar alltid, men finner jeg ut at det ikke funker og jeg ikke gjør arbeidsoppgavene mine bra nok så drar jeg hjem hvis det er mulighet for det. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Jeg har sjelden vært hjemme fra skole eller jobb fordi jeg er trøtt og sliten. Fra jobb har jeg vel aldri vært hjemme fordi jeg er trøtt/sliten. Og etter at jeg fikk barn har jeg sett at det har jeg aldri hatt grunn til heller, for jeg har aldri før vært så trøtt og sliten som etter at jeg fikk barn. Når det stod på som verst med lite søvn, så lovte jeg meg selv å aldri klage over å være sliten, bare jeg fikk nattesøvn. Så selv nå er jeg ikke hjemme fra jobb om jeg har hatt en dårlig periode med søvn og er mer sliten. Det er liksom ikke god nok grunn for meg. Anonymous poster hash: 9b799...c7c 1
Nasse1 Skrevet 19. november 2013 #5 Skrevet 19. november 2013 Jeg har vært hjemme fra jobb fordi jeg har vært utslitt, men jeg tror helt ærlig dere som har svarer at dere drar på jobb uansett, ikke vet hva det vil si å være totalt utslitt. 19
heiduderborte Skrevet 19. november 2013 #6 Skrevet 19. november 2013 Nei. kommer alltid uansett. Selvom det er jævelig og du vil helst bare legge deg ned hvor som helst.
Bjørn88 Skrevet 19. november 2013 #7 Skrevet 19. november 2013 Jeg har vært hjemme fra jobb fordi jeg har vært utslitt, men jeg tror helt ærlig dere som har svarer at dere drar på jobb uansett, ikke vet hva det vil si å være totalt utslitt. Å være hjemme fra jobb fordi man er trøtt/utslitt er i mine øyne en 100% legitim oppsigelsesgrunn, samme som å være hjemme om man er litt snufsete, har en lett hodepine e.l såframt man ikke jobber med personer som har nedsatt immunforsvar eller er dødssyke 5
Alice123 Skrevet 19. november 2013 #8 Skrevet 19. november 2013 (endret) Jeg har hele livet hatt problemer med søvnen, og jeg skal innrømme at når det er på sitt verste i de dårlige periodene, så ble jeg hjemme når jeg hadde vært våken i mer enn 35 timer sammenhengende (hadde kundeservice-jobb) Nå har jeg en jobb helt uten kontakt med andre mennesker, så nå drar jeg på jobb uansett (en av grunnene til at jeg byttet jobb var nettopp fordi jeg får slike dårlige perioder flere ganger i året og det er helt uforenelig med en hektisk jobb med mye støy og mange mennesker). Edit: Jeg kan skrive en fem binds bokserie som heter "Søvtriks som overhodet ikke fungerer" med oppfølgingserien "Hvorfor vil ikke legene ta problemene mine seriøst?". Edit edit: Det er ikke slik at jeg normalt sover 8 timer hver natt så BÆM får jeg ikke sove på tre døgn. Jeg sliter med kronisk søvnmangel så i de virkelig dårlige periodene så starter jeg med et dårlig utgangspunkt. Endret 19. november 2013 av Alice123 6
Nasse1 Skrevet 19. november 2013 #9 Skrevet 19. november 2013 Å være hjemme fra jobb fordi man er trøtt/utslitt er i mine øyne en 100% legitim oppsigelsesgrunn, samme som å være hjemme om man er litt snufsete, har en lett hodepine e.l såframt man ikke jobber med personer som har nedsatt immunforsvar eller er dødssyke Jeg er ikke enig med deg, man kan ha legitime grunner til å være utslitt. Om du gjennomsnittlig sover 2 timer hver natt i flere ukers tid, så vil kroppen si ifra til slutt. Ofte er det jo også arbeidsplassen som i seg selv er årsaken.til at folk blir utslitte. 9
Erazor Skrevet 19. november 2013 #10 Skrevet 19. november 2013 Jeg skal være temmelig syk hvis jeg skal være hjemme fra jobb. Dersom jeg hadde vært så utslitt at jeg ikke på noen måte taklet å jobbe, ville jeg ha gått til lege for å forsøke å finne ut hvor problemet lå.
Nasse1 Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Å være hjemme fra jobb fordi man er trøtt/utslitt er i mine øyne en 100% legitim oppsigelsesgrunn, samme som å være hjemme om man er litt snufsete, har en lett hodepine e.l såframt man ikke jobber med personer som har nedsatt immunforsvar eller er dødssyke Du må også forstå at det er stor forskjell på å være trøtt og være utslitt... 5
JamesHardy Skrevet 19. november 2013 #12 Skrevet 19. november 2013 Når det er stopp så er det stopp. Er en trøtt så er det grunner till dette. Viktig å ta tak i det før det går for langt og en får et totalt sammenbrudd. Er selv en som alltid stiller opp og det har kosta meg dyrt og sendt meg inn i vonde ting som førte meg direkte ut av arbeidslivet selv om jeg kjempet med nebb og klør for å bli i det. Konsekvensene av å overse signaler er ofte katastrofale. Dog, jeg sier ikke at man bør bli hjemme om man er trøtt og sliten. Heller se på hva en trenger å gjøre for å kunne øke energien. Kanskje omprioritere livet litt. 4
Bjørn88 Skrevet 19. november 2013 #13 Skrevet 19. november 2013 (endret) Du må også forstå at det er stor forskjell på å være trøtt og være utslitt... Trøtt er du om morgenen eller kvelden, spesiellt om man har sovet dårlig/forlite eller for mye, utslitt er man etter en lang dags jobbing og er lang ifra grunn til å være hjemme fra jobb. Det du prøver å si er kanskje utbrent? noe som her noe HELT annet enn å være utslitt Samme med folk som er hjemme fra jobb på mandager pga fyllesyke, sånne folk burde vært mulig å si opp å kjeppjage fra arbeidsplassen på flekken, uheldigvis har arbeidstakere for mye vern og for mange rettighetere her i norge, noe som er drepen for små bedrifter Endret 19. november 2013 av Bjørn88 1
Nasse1 Skrevet 19. november 2013 #14 Skrevet 19. november 2013 Trøtt er du om morgenen eller kvelden, spesiellt om man har sovet dårlig/forlite eller for mye, utslitt er man etter en lang dags jobbing og er lang ifra grunn til å være hjemme fra jobb. Det du prøver å si er kanskje utbrent? noe som her noe HELT annet enn å være utslitt Samme med folk som er hjemme fra jobb på mandager pga fyllesyke, sånne folk burde vært mulig å si opp å kjeppjage fra arbeidsplassen på flekken, uheldigvis har arbeidstakere for mye vern og for mange rettighetere her i norge, noe som er drepen for små bedrifter Jeg er trøtt om morgenen og sliten etter jobb, men sjeldent utslitt. De gangene jeg har vært hjemme vil jeg kategorisere det som utslitt i sterk grad og ikke utbrent. Er du utbrent, snakker vi ofte langtids sykemelding. Jeg snakker om å være så utslitt at man trenger en dag eller to for å fungere igjen. Det har heller ikke vært selvforskyldt utslitthet i den forstand at jeg har vært på fylla for mye eller sittet oppe for lenge av egen vilje, men det er psykiske årsaker som ligger bak. Jeg tror du er såpass overbevist om din egen mening, så jeg takker meg heller bare for at du ikke er lederen min. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #15 Skrevet 19. november 2013 (...) sliten er man etter en lang dags jobbing og er lang ifra grunn til å være hjemme fra jobb. Utslitt blir man av å være sliten i lang tid uten å få hvilt eller sovet ordentlig. Anonymous poster hash: b9edb...aa3 4
Erazor Skrevet 19. november 2013 #16 Skrevet 19. november 2013 Jeg er trøtt om morgenen og sliten etter jobb, men sjeldent utslitt. De gangene jeg har vært hjemme vil jeg kategorisere det som utslitt i sterk grad og ikke utbrent. Er du utbrent, snakker vi ofte langtids sykemelding. Jeg snakker om å være så utslitt at man trenger en dag eller to for å fungere igjen. Det har heller ikke vært selvforskyldt utslitthet i den forstand at jeg har vært på fylla for mye eller sittet oppe for lenge av egen vilje, men det er psykiske årsaker som ligger bak. Jeg tror du er såpass overbevist om din egen mening, så jeg takker meg heller bare for at du ikke er lederen min. Hvis man blir så utslitt at man ikke fungerer på flere dager, så er man jo teknisk sett syk, og da trenger man strengt tatt ikke noen «unnskyldning» utover det. Men dersom dette er et vedvarende problem, så vil det nok være hensiktsmessig å søke hjelp for det. Man kan også gi et signal til arbeidsgiver om det, uten nødvendigvis å gå inn på detaljer, spesielt dersom det er mulig å få tilrettelegging på arbeidsplassen hvis dette kan hjelpe på noen måte. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #17 Skrevet 19. november 2013 Jeg blir hjemme hvis jeg ikke klarer å utføre jobben min ordentlig. Og da snakker jeg ikke om å jobbe litt treigt, kløne litt eller denslags, men hvis jeg faktisk gjør mer skade enn nytte eller at jeg ikke klarer å gjøre noe som helst. Da er det samme om grunnen er virus, knekt bein, feber eller trøtthet. De fysiske jobbene jeg har hatt (lager, butikk og denslags) har jeg omtrent aldri vært borte fra fordi jeg stort sett klarer å gjøre noe fornuftig. Kontorjobber og mer tenkearbeid har jeg vært hjemme fra hvis jeg har hatt feber eller denslags. Og jobben jeg har nå krever faktisk at jeg følger med og holder tunga rett i munnen for å ikke ødelegge dyrt utstyr og kludre til datating det tar evigheter å rette opp igjen (om det i det hele tatt går). Der kunne jeg nok funnet på å være hjemme pga ekstrem trøtthet (jeg har søvnproblemer og det hender jeg går to uker med 1-2 timers søvn hver natt). Men den terskelen er også høy. Anonymous poster hash: c7505...e5d 2
Nasse1 Skrevet 19. november 2013 #18 Skrevet 19. november 2013 Hvis man blir så utslitt at man ikke fungerer på flere dager, så er man jo teknisk sett syk, og da trenger man strengt tatt ikke noen «unnskyldning» utover det. Men dersom dette er et vedvarende problem, så vil det nok være hensiktsmessig å søke hjelp for det. Man kan også gi et signal til arbeidsgiver om det, uten nødvendigvis å gå inn på detaljer, spesielt dersom det er mulig å få tilrettelegging på arbeidsplassen hvis dette kan hjelpe på noen måte. Var vel egentlig det jeg forsøkte å si, men dårligere formulert Noen ganger er man rett og slett så utslitt at det kan likestilles med "vanlig" sykdom. Ellers får jeg både hjelp og er helt åpen med arbeidsgiver om problematikken. Åpenhet lønner seg (nesten) alltid 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #19 Skrevet 19. november 2013 Jeg har nok skulket mye skole og jobb pga trøtthet ja, er ikke stolt av det, men ingenting jeg kan gjøre med det. Det er av min ADHD jeg har det sånn da, er enklere for meg om jeg er på medisin. Jeg var flink til å ha disse "trøttdagene" litt spredt, så jeg sa enten jeg skulle på kjøring, lege, tannlege osv. Han skullr aldri ha noe bevis på det, så. :-) Anonymous poster hash: 7c192...09a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #20 Skrevet 20. november 2013 Jeg har selektiv igA-mangel, så jeg blir veldig mye fortere sliten enn andre. Nå er jeg i tillegg syk da, og da får jeg ikke sove heller. Men drar likevel på begynnelsen av dagen og så ser jeg det an i løpet av dagen Anonymous poster hash: e53af...bec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå