Gå til innhold

Navne endring på barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke samme etternavn som alle de andre i familien min. Har aldri tenkt noe over det før akkurat nå. Ingen som bryr seg om sånt.

Anonymous poster hash: 1e56b...259
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å holde tungen rett i munnen i dag tydeligvis.

Tanken min var å bruke mitt gamle etternavn som et mellomnavn, og min nye samboers etternavn som etternavn.

Da ville sønnen min i alle fall hatt delvis likt navn, og det hele hadde blitt litt enklere å forklare han, og enklere for han å "godta".

Men godt mulig det ikke blir noe problem i det hele tatt. Det hadde jo vært det beste

Hvis argumentet ditt skulle betydd noe, så hadde du hatt ditt etternavn som ditt etternavn og samboeren sitt som mellomnavn.

Nå faller det for god fisk for han vil da ikke ha samme etternavn som mamma eller pappa!

Anonymous poster hash: b351f...8e7

Skrevet

Jeg har ikke samme etternavn som alle de andre i familien min. Har aldri tenkt noe over det før akkurat nå. Ingen som bryr seg om sånt.

Anonymous poster hash: 1e56b...259

De unger som bryr seg har lært det av foreldrene sine!

Anonymous poster hash: b351f...8e7

• Liker 1
Skrevet

Å ta mitt etternavn er ikke aktuelt

Hvorfor i alle dager ikke?

Anonymous poster hash: 61c6a...4d7

Skrevet

Hvorfor i alle dager ikke?

Av flere grunner, som jeg helst ikke vil legge ut om på et nettforum

Skrevet

Barnet får automatisk fars etternavn ved fødsel dersom mor og far er gift.slik har det vært i all tid..helt normalt...ikke noe å grine over...

Og hvor i lovverket står dette? Jeg har aldri hørt om dette før.

Skrevet

Barnet får automatisk fars etternavn ved fødsel dersom mor og far er gift.slik har det vært i all tid..helt normalt...ikke noe å grine over...

DERSOM (og det skjer i realiteten ikke!) foreldre ikke får sendt inn papirer om barnets navn og folkeregisteret må tildele barnet et navn, så får barnet samme etternavn som MOREN har på det daværende tidspunktet.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg har forstått riktig så har jenta i dag kun sin fars etternavn, og nå vil far at jenta også skal ha ditt etternavn, men da som mellomnavn/første etternavn? Det høres jo greit ut.

Så når du tar din nye mann sitt navn, så beholder du ditt gamle etternavn som mellomnavn og postkassen blir da:

Ole Andersen
Kari Hansen Andersen
Lars Andersen
Lasse Hansen Vik

Anonymous poster hash: f92ce...3d7
Skrevet (endret)

At navn blir "glemt" er bare tull. Det blir hva man gjør det til. Sønnen min på seks vet godt at han heter "Ole Berg Hansen" hvorav Berg er mitt mellomnavn og Hansen er fars etternavn. Jeg og far bor ikke sammen

Jeg har altså et barn fra før, og jeg og mannen tok hverandres navn.

Vi heter derfor nå "hjärterdam Berg Johnsen" og "Jack Berg Johnsen", det vil også fremtidige barn ha, det vil si at min sønn vil ha felles mellomnavn med meg, søsken og stefar.

At han har "Hansen" som etternavn er like naturlig som at det skulle vært "Berg" som var etternavnet, men nå ble det nå en gang slik, mest fordi de reelle etternavnene klinger best på den måten, og det kunne ikke falle meg inn å endre det nå siden han har like mye kontakt med sin far som han har med meg.

Endret av hjärterdam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...