Gå til innhold

Navne endring på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
Eksen min har lyst å endre navnet til våres barn og det er helt greit for meg at dattere mi/vår skal ha begge våres navn, men jeg føler litt press fra han at jeg må gjøre godkjenne det snarest mulig.
Han vil at dattere våres skal heter førstenavn minetternavn hansetternavn, men jeg har lyst at hun skal heter førstenavn hansetternavn minetternavn. Men, jeg har tenkt mye om det og fordi jeg ørker ikke mye mere krangling tenker jeg å bare gi opp...igjen! Jeg sier igjen fordi han ofte får hans egen vilje. Spiller det egentlig noen rolle om han får sitt ønsken?

Anonymous poster hash: dd777...c3d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva heter hun nå?

Anonymous poster hash: b351f...8e7

Skrevet

Eksen min har lyst å endre navnet til våres barn og det er helt greit for meg at dattere mi/vår skal ha begge våres navn, men jeg føler litt press fra han at jeg må gjøre godkjenne det snarest mulig.
Han vil at dattere våres skal heter førstenavn minetternavn hansetternavn, men jeg har lyst at hun skal heter førstenavn hansetternavn minetternavn. Men, jeg har tenkt mye om det og fordi jeg ørker ikke mye mere krangling tenker jeg å bare gi opp...igjen! Jeg sier igjen fordi han ofte får hans egen vilje. Spiller det egentlig noen rolle om han får sitt ønsken?

Det spiller så mye eller lite rolle som du selv tillegger det.

Hvis du faktisk mener at dette er greit nok, da er dette helt i orden. Det skader neppe barnet. Om du derimot vil plages av det i lang tid, og egentlig synes dette er en hel del verre enn du gir uttrykk for, da får du ta en prat med eksamen. Jeg synes ikke det er urimelig at han ønsker at barna skal ha begge navn, men rekkefølgen finnes det ikke noe fasitsvar på.

Anonymous poster hash: 1b182...f48

Skrevet

Det spiller så mye eller lite rolle som du selv tillegger det.

Hvis du faktisk mener at dette er greit nok, da er dette helt i orden. Det skader neppe barnet. Om du derimot vil plages av det i lang tid, og egentlig synes dette er en hel del verre enn du gir uttrykk for, da får du ta en prat med eksamen. Jeg synes ikke det er urimelig at han ønsker at barna skal ha begge navn, men rekkefølgen finnes det ikke noe fasitsvar på.

Mener selvsagt eksmannen. Ikke lett for oss studenter :)

• Liker 1
Skrevet

Hva heter hun nå da? Jeg hadde krevd at mitt etternavnt skulle komme sist, det er det som er "hovedetternavn"

Anonymous poster hash: 3d8a4...c24

Skrevet

Hva heter hun nå?

Hva heter hun nå da? Jeg hadde krevd at mitt etternavnt skulle komme sist, det er det som er "hovedetternavn"

Anonymous poster hash: 3d8a4...c24

Vi var gjift og hun har hans etternavn nå, så det er "snill" av han for å foreslå at dattere våres skal har begge våres etternavn. Og det du skrev er akkuratt det jeg tenker, at hans etternavn blir det "hovedetternavn" pga at det er det som er sist og ikke mellomnavn, og at min bli bare glemt over tiden. Det er min datter og! Jeg vet ikke hva er "vanlig" i sånne situasjoner.

Skrevet

Om hun nå har fars navn som etternavn, og det var far som foreslo at datteren skal ha ditt i tillegg, så synes jeg du skal la han få viljen sin i forhold til rekkefølgen.

• Liker 6
Skrevet

Dersom hun bor fast hos deg og har samvær hos pappa synes jeg hun skal ha ditt etternavn.

• Liker 1
Skrevet

Dersom hun bor fast hos deg og har samvær hos pappa synes jeg hun skal ha ditt etternavn.

Angrer på at jeg ikke valgte det. Spesielt siden jeg med tiden vil skifte tl min nye samboers etternavn og sannsynligvis få barn med han. Tror sønnen min vil reagere og bli lei seg om alle andre i familien/huset har samme navn utenom han :(

Skrevet

Vi var gjift og hun har hans etternavn nå, så det er "snill" av han for å foreslå at dattere våres skal har begge våres etternavn. Og det du skrev er akkuratt det jeg tenker, at hans etternavn blir det "hovedetternavn" pga at det er det som er sist og ikke mellomnavn, og at min bli bare glemt over tiden. Det er min datter og! Jeg vet ikke hva er "vanlig" i sånne situasjoner.

Argumentet gjelder begge veier når det kommer til siste etternavn, nemlig at det er hans datter og, eller at hans etternavn blir glemt over tid.

Det som er ett stort argument her er at hun allerede(!!!!) har hans etternavn. Syns ikke du har noe å diskutere her. Dere valgte dette for lenge siden.

• Liker 2
Skrevet

Angrer på at jeg ikke valgte det. Spesielt siden jeg med tiden vil skifte tl min nye samboers etternavn og sannsynligvis få barn med han. Tror sønnen min vil reagere og bli lei seg om alle andre i familien/huset har samme navn utenom han :(

Er du TS?

Sønnen din vil reagere på at han har ett annerledes navn (ditt etternavn) enn deg og din samboer sin (når du tar hans etternavn)? Da vil han jo ikke ha samme navn som pappa eller mamma, merkelig argument.

• Liker 1
Skrevet

Er du TS?

Sønnen din vil reagere på at han har ett annerledes navn (ditt etternavn) enn deg og din samboer sin (når du tar hans etternavn)? Da vil han jo ikke ha samme navn som pappa eller mamma, merkelig argument.

Enig. Dersom dette skulle være logisk, måtte det jo være planen at fremtidige barn med din nye samboer også skulle få ditt navn. Noe som forøvrig høres ut som en god idé, eller?

Anonymous poster hash: 61c6a...4d7

Skrevet

Er du TS?

Nei jeg er ikke TS.

Vet ikke om det er jeg som misforstår deg, eller om du misforstod meg? Eller mulig jeg er treg?

Når jeg gifter meg med min nye samboer skifter jeg etternavn, og får vi et barn sammen vil barnet også få dette etternavnet. Barnet jeg har fra før vil ha det samme etternavnet som faren, som ikke bor sammen med oss. På postkassen vår vil det da stå

Ole Andersen

Kari Andersen

Lars Andersen

Lasse Vik

(Fiktive navn selvfølgelig)

Skrevet

Nei jeg er ikke TS.

Vet ikke om det er jeg som misforstår deg, eller om du misforstod meg? Eller mulig jeg er treg?

Når jeg gifter meg med min nye samboer skifter jeg etternavn, og får vi et barn sammen vil barnet også få dette etternavnet. Barnet jeg har fra før vil ha det samme etternavnet som faren, som ikke bor sammen med oss. På postkassen vår vil det da stå

Ole Andersen

Kari Andersen

Lars Andersen

Lasse Vik

Fordi?

Dersom du synes det er et problem, er løsningen klar; du og dun samboer velger heller ditt etternavn.

• Liker 3
Skrevet

Nei jeg er ikke TS.

Ole Andersen

Kari Andersen

Lars Andersen

Lasse Vik

Men hvis sønnen din har ditt navn, og du tar din samboers navn vil jo det medføre akkurat det samme for sønnen din, han vil fortsatt hete noe annet enn dere 3...

Skrevet (endret)

Fordi?

Dersom du synes det er et problem, er løsningen klar; du og dun samboer velger heller ditt etternavn.

Fordi jeg ser for meg at det kan bli et sårt punkt for barnet. At han vil føle seg "utenfor"

Å ta mitt etternavn er ikke aktuelt, og uansett om det hadde vært aktuelt hadde jo ikke det blitt noe annerledes. Sønnen min ville jo fremdeles ha hatt et annet etternavn enn resten av oss, i og med at han har faren sitt etternavn og ikke mitt.

Vent litt, nå tenker jeg ikje helt rett her :P

Endret av Miss Lucky
Skrevet

Barnet får automatisk fars etternavn ved fødsel dersom mor og far er gift.slik har det vært i all tid..helt normalt...ikke noe å grine over...

Skrevet

Men hvis sønnen din har ditt navn, og du tar din samboers navn vil jo det medføre akkurat det samme for sønnen din, han vil fortsatt hete noe annet enn dere 3...

Nettopp!

Misforsto ikke og hun misforsto ikke meg. Argumentet hennes er bare tåpelig fordi at han fortsatt vil ha et annet navn.

Skrevet

Vanskelig å holde tungen rett i munnen i dag tydeligvis.

Tanken min var å bruke mitt gamle etternavn som et mellomnavn, og min nye samboers etternavn som etternavn.

Da ville sønnen min i alle fall hatt delvis likt navn, og det hele hadde blitt litt enklere å forklare han, og enklere for han å "godta".

Men godt mulig det ikke blir noe problem i det hele tatt. Det hadde jo vært det beste

Skrevet

Nettopp!

Misforsto ikke og hun misforsto ikke meg. Argumentet hennes er bare tåpelig fordi at han fortsatt vil ha et annet navn.

Så ja argumenter mitt ble feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...