AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Er det noen lov som regulerer om man kan leie ut en bolig finansiert ved startlån? En jeg kjenner hevder h*n kan leie ut sin bolig som ble kjøpt for fem år siden, mens jeg trodde man måtte bo der selv. Anonymous poster hash: 384fa...096
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 Klart det er lov å leie ut boligen sin. Selv den er finansiert via startlån Anonymous poster hash: 4facc...bce
Gjest Blomst83 Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 Hvorfor mener du at det ikke skulle være lov?Et lån er et lån.
Tvist Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Jeg er ikke så sikker på det, startlån er behovsprøvd. Man får ikke startlån for å kjøpe en bolig til utleie, om det er lov å leie den ut senere er jeg usikker på, jeg synes ikke det bør være tillatt, fordi det som sagt skal være for folk som trenger det, Han bør snakke med kommunen sin. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #5 Skrevet 11. mars 2016 Den 19. november 2013 at 22.28, Tvist skrev: Jeg er ikke så sikker på det, startlån er behovsprøvd. Man får ikke startlån for å kjøpe en bolig til utleie, om det er lov å leie den ut senere er jeg usikker på, jeg synes ikke det bør være tillatt, fordi det som sagt skal være for folk som trenger det, Han bør snakke med kommunen sin. FAnt denne tråden, og svarer her siden jeg har en del spørsmål rundt dette selv. Hvordan kan NAV mene at man skal stå på stedet hvil i livssituasjonen sin i 20 år? Startlån skal vel først og fremst være for å kunne komme seg inn på boligmarkedet og sikre seg selv sånn sett. Så hvis jeg kjøper en liten bolig nå, så sier jeg samtidig farvel til mulighet for å få mann og barn. For det er det ikke plass til i en liten 2 roms. Og med regler om at man må bo der i 20 år/ikke kan leie ut, så blir man jo virkelig låst? Anonymkode: 37c44...ba1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #6 Skrevet 11. mars 2016 Kan umulig stemme at dette er lov. Ved startlån skal lånes behandles som et vanlig lån etter behovsprøving etc. Og når man eier bolig disponerer man jo den som man selv vil. Feks. hvis man møter en partner og flytter inn til denne så er det selvsagt lurt å beholde sin egen og leie ut den. Anonymkode: 72d51...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #7 Skrevet 11. mars 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan umulig stemme at dette er lov. Ved startlån skal lånes behandles som et vanlig lån etter behovsprøving etc. Og når man eier bolig disponerer man jo den som man selv vil. Feks. hvis man møter en partner og flytter inn til denne så er det selvsagt lurt å beholde sin egen og leie ut den. Anonymkode: 72d51...0d2 Ja jeg syns det høres veldig spesiellt ut. Greit at de har regler, men det er vel ingen som står på stedet hvil i 20 år mtp livssituasjon. Startlån må jo være en inngangsport til boligmarkedet også, slik at man står fritt til å disponere boligen slik man ønsker. For all del, det skal jo først og fremst være for at man skal få seg bolig. Men det kommer den dagen man stifter familie, og det sier seg selv at 3-4 personer får det trasig i en liten 2-roms. Da bør det jo kunne være rom for å leie ut? jeg får ta meg en telefon ned til boligkontoret og få de til å sende over skriftlig alle betingelser. Det burde jo egentlig fulgt med selve vedtaket. For er det slik at man MÅ bo der i 20 år eller miste tilskuddet, og ikke muligheter for å leie ut, da takker jeg nei. Anonymkode: 37c44...ba1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #8 Skrevet 12. mars 2016 http://forum.kvinneguiden.no/topic/1011438-låntilskudd-fra-kommunen/#comment-17809429 Der er lenke til annen tråd. Jeg gidder ikke skrive på nytt. Og Nav har ingenting med boligtilskudd og starlån å gjøre. Anonymkode: 8f1ca...de2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #9 Skrevet 12. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1011438-låntilskudd-fra-kommunen/#comment-17809429 Der er lenke til annen tråd. Jeg gidder ikke skrive på nytt. Og Nav har ingenting med boligtilskudd og starlån å gjøre. Anonymkode: 8f1ca...de2 Boligkontoret i vår kommune er en del av NAV jo. Anonymkode: 37c44...ba1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #10 Skrevet 12. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Boligkontoret i vår kommune er en del av NAV jo. Anonymkode: 37c44...ba1 Men to ulike :pengesekker: og økonomisk ordning Nav ikke har noe med å gjøre. Anonymkode: 8f1ca...de2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #11 Skrevet 12. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: FAnt denne tråden, og svarer her siden jeg har en del spørsmål rundt dette selv. Hvordan kan NAV mene at man skal stå på stedet hvil i livssituasjonen sin i 20 år? Startlån skal vel først og fremst være for å kunne komme seg inn på boligmarkedet og sikre seg selv sånn sett. Så hvis jeg kjøper en liten bolig nå, så sier jeg samtidig farvel til mulighet for å få mann og barn. For det er det ikke plass til i en liten 2 roms. Og med regler om at man må bo der i 20 år/ikke kan leie ut, så blir man jo virkelig låst? Anonymkode: 37c44...ba1 Det er ikke lov. Det står klart å tydelig i vedtaket at det er virkelig fy fy og at de har rett til å si opp boliglånet hvis du gjør det. Du kan selge leiligheten hvis ting endrer seg, det er det ingen som hindrer deg å gjøre Anonymkode: 5f1e3...991 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #12 Skrevet 12. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Boligkontoret i vår kommune er en del av NAV jo. Anonymkode: 37c44...ba1 Boligkontoret er ikke en del av NAV. Noen steder ligger det i samme bygning som NAV for å gjøre ting enklere med samarbeidet med sosialkontoret, men NAV er sosialkontoret, arbeid, trygd og ingen flere enn det. Skulle ønske folk sluttet å svare på ting de ikke har peiling på. Blæææ Anonymkode: 5f1e3...991 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #13 Skrevet 21. mars 2018 Henter denne istesenfor å lage ny tråd. Jeg har kjøpt hus finansiert av husbanken startlån. Nå har jeg bidd her i 1år. Og jeg og barna mine vil flytte med ny samboer da huset er altfor liten for oss alle. Kan jeg leie ut denne her som ble finansiert av syartlån eller må jeg selge? I og med at jeg har bare kjøpt denne 1år siden så tenker jeg at jeg kommer til å tape en del om jeg selger. Boligprisen har gått litt ned samt at meglerkostnaden blir nærmere 70k. Bil ikke selgr og tape masse,penger som jeg ikkr kan dekke. Jeg har i det ene året her kun betalt inn ca 40k på avdragene på huset. Så om jeg klarer å selge til den prisen huset ble kjøpt med, vil jeg likevel tape,da meglerkostnaden bkir dyrere enn det jeg har fått betalt inn i avdrag. Har noen gjort dette før? Planen var at det skulle bare være oss 3. Men nå blir vi jo 4. Anonymkode: 61266...5a3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #14 Skrevet 21. mars 2018 På 19.11.2013 den 22.28, Tvist skrev: Jeg er ikke så sikker på det, startlån er behovsprøvd. Man får ikke startlån for å kjøpe en bolig til utleie, om det er lov å leie den ut senere er jeg usikker på, jeg synes ikke det bør være tillatt, fordi det som sagt skal være for folk som trenger det, Han bør snakke med kommunen sin. Situasjonen kan ha forandret seg på 5 år. Personenå eier sin leilighet, ikke forskjell om du har lånt pengene i Norden eller husbanken Anonymkode: 06899...58f 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #15 Skrevet 21. mars 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Henter denne istesenfor å lage ny tråd. Jeg har kjøpt hus finansiert av husbanken startlån. Nå har jeg bidd her i 1år. Og jeg og barna mine vil flytte med ny samboer da huset er altfor liten for oss alle. Kan jeg leie ut denne her som ble finansiert av syartlån eller må jeg selge? I og med at jeg har bare kjøpt denne 1år siden så tenker jeg at jeg kommer til å tape en del om jeg selger. Boligprisen har gått litt ned samt at meglerkostnaden blir nærmere 70k. Bil ikke selgr og tape masse,penger som jeg ikkr kan dekke. Jeg har i det ene året her kun betalt inn ca 40k på avdragene på huset. Så om jeg klarer å selge til den prisen huset ble kjøpt med, vil jeg likevel tape,da meglerkostnaden bkir dyrere enn det jeg har fått betalt inn i avdrag. Har noen gjort dette før? Planen var at det skulle bare være oss 3. Men nå blir vi jo 4. Anonymkode: 61266...5a3e Om du kun har vært i huset alene et år, og tanken var at det kun skulle være dere tre, så tenk deg om. Det vil si at samboeren kjenner du ikke helt ennå. Dere skal flytte. Hva om det ikke går?da har du ikke noe å flytte tilbake til, og neppe nytt startlån. Anbefaler deg å leie ut. Du har betalt lite på et år, så da setter du husleie såpass høyt at du kan betale ekstra Anonymkode: 06899...58f 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #16 Skrevet 21. mars 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du kun har vært i huset alene et år, og tanken var at det kun skulle være dere tre, så tenk deg om. Det vil si at samboeren kjenner du ikke helt ennå. Dere skal flytte. Hva om det ikke går?da har du ikke noe å flytte tilbake til, og neppe nytt startlån. Anbefaler deg å leie ut. Du har betalt lite på et år, så da setter du husleie såpass høyt at du kan betale ekstra Anonymkode: 06899...58f Ja.jeg tenker akkurat om deg.jeg vil leie slik at jeg har nie å falle tilbake til. Blir vi bare 3 så går det greit med et sted med 2 sov. Men 4 blir litt lite. Derfor vil vi flytte sammen. Spørsmålet er om det er lov å leie ut. Fordi slik jeg oppfatter det så er startlån ment for vanskeligstilte, å bo der selv. Anonymkode: 61266...5a3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #17 Skrevet 21. mars 2018 På 19.11.2013 den 19.00, AnonymBruker skrev: Er det noen lov som regulerer om man kan leie ut en bolig finansiert ved startlån? En jeg kjenner hevder h*n kan leie ut sin bolig som ble kjøpt for fem år siden, mens jeg trodde man måtte bo der selv. Anonymous poster hash: 384fa...096 En bolig finansiert med atartlån fra kommunen er ment til å bo i for den som har fått lånet. Betingelsene står ikke i noen lov, men på gjeldsbrevene lånetaker har signert på. Der skal det stå at ved fremleie så kan kommunen si opp lånet med øyeblikkelig virkning. Så hva din venn hevder skal du ikke ta i største alvor. Anonymkode: be298...22a 5
VoodooChild Skrevet 21. mars 2018 #18 Skrevet 21. mars 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: En bolig finansiert med atartlån fra kommunen er ment til å bo i for den som har fått lånet. Betingelsene står ikke i noen lov, men på gjeldsbrevene lånetaker har signert på. Der skal det stå at ved fremleie så kan kommunen si opp lånet med øyeblikkelig virkning. Så hva din venn hevder skal du ikke ta i største alvor. Anonymkode: be298...22a Sjekket nettopp mitt gjeldsbrev for startlån (lånet er et par år gammelt), og det står at startlån er gitt under forutsetning at låntaker bor i boligen, og at lånet kan inndras hvis låntaker flytter ut av boligen. 2
T-Rex Skrevet 21. mars 2018 #19 Skrevet 21. mars 2018 Det er ikke verre enn å flytte lånet over til en annen bank, så kan du leie ut boligen. 2
SesameStreet Skrevet 21. mars 2018 #20 Skrevet 21. mars 2018 39 minutter siden, VoodooChild skrev: Sjekket nettopp mitt gjeldsbrev for startlån (lånet er et par år gammelt), og det står at startlån er gitt under forutsetning at låntaker bor i boligen, og at lånet kan inndras hvis låntaker flytter ut av boligen. Samme står i mitt. Oslo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå