Gå til innhold

Lån/tilskudd fra kommunen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innvilget lån og tilskudd til å kjøpe bolig, men ikke fått noen informasjon om betingelser. Jeg vet at de har regler rundt botid på 10-20 år, hvis ikke må man betale tilbake tilskuddet (tror 5%) skrives av årlig. Men, hvis jeg kjøper en selveier, og senere skulle finne meg mann og stifte familie, er det noen regler som tilsier at jeg må være folkeregistrert og faktisk bli boende i den leiligheten? Eller står jeg fritt til å leie ut?

Anonymkode: 2278f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lov å leie ut. Det gir kommunen rett til å si opp lånet og kreve tilbake tilskuddet med rente. Sto klinkende klart i vedtaket mitt at det er virkelig FY FY FY! 

Anonymkode: 37d23...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette skal stå på gjeldsbrevet og eventuelt tildelingsbrevet. 

Du kan ikke leie ut en bolig med kommunalt lån eller tilskudd, da bryter du betingelsene for lån/tilskuddtildelingen og må selge og tilbakebetale alt innen en frist fra det blir oppdaget. Du kan og risikere å måtte betale renter på tilskuddet. Selger du med tap, har du signert på at kommunen kan gjøre trekk i fremtidige løpende ytelser inntil de har fått sitt krav dekket. Også dette står på standard gjeldsbrev til kommunene. 

Selger du før tidsfristen for tilskudd er utløpt, nå er det vanlig med 20 års botid, før var det 10 år, så må tilskuddet i sin helhet tilbakebetales. Du har fått økonomisk hjelp for å få en nøktern bolig til å bo i, ikke for å spekulere i økonomisk hjelp for vanskeligstilte, er omtrent ordrett det som blir gjort gjeldende for ordningens betingelser. Er det noe mer du lurer på, er det mest fornuftig å ta kontakt med den kommunen som har tildelt deg økonomisk hjelp. 

Å si jatakk til en gunstig økonomisk hjelp, betinger og at du ikke prøver å utnytte systemet. 

Anonymkode: 195b4...952

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette skal stå på gjeldsbrevet og eventuelt tildelingsbrevet. 

Du kan ikke leie ut en bolig med kommunalt lån eller tilskudd, da bryter du betingelsene for lån/tilskuddtildelingen og må selge og tilbakebetale alt innen en frist fra det blir oppdaget. Du kan og risikere å måtte betale renter på tilskuddet. Selger du med tap, har du signert på at kommunen kan gjøre trekk i fremtidige løpende ytelser inntil de har fått sitt krav dekket. Også dette står på standard gjeldsbrev til kommunene. 

Selger du før tidsfristen for tilskudd er utløpt, nå er det vanlig med 20 års botid, før var det 10 år, så må tilskuddet i sin helhet tilbakebetales. Du har fått økonomisk hjelp for å få en nøktern bolig til å bo i, ikke for å spekulere i økonomisk hjelp for vanskeligstilte, er omtrent ordrett det som blir gjort gjeldende for ordningens betingelser. Er det noe mer du lurer på, er det mest fornuftig å ta kontakt med den kommunen som har tildelt deg økonomisk hjelp. 

Å si jatakk til en gunstig økonomisk hjelp, betinger og at du ikke prøver å utnytte systemet. 

Anonymkode: 195b4...952

Takk for utfyllende tilbakemelding. Skulle ønske dette faktisk ble opplyst om når man fikk vedtaket, slik at man visste hva man gikk til. Dette gjør at jeg må veie avgjørelsen min veldig nøye i forhold til kjøp. Tilskuddet må vel ikke i sin helhet tilbakebetales, jeg mener det skrives av 5% hvert år?

Jeg prøver jo selvsagt ikke å utnytte systemet, jeg ville bare vite hva jeg har å forholde meg til av betingelser slik at jeg tar best mulig avgjørelse mtp hva slags bolig jeg kjøper.

Anonymkode: 2278f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som ganske urimelige betingelser dog; dette skal vel først og fremst være for å hjelpe vanskeligstilte med å komme seg inn på boligmarkedet? Det er jo neppe realistisk for noen å bli boende i en liten 2-roms i 20 år. Kanskje møter man noen etter noen år, man får barn, trenger større plass, osv. Livet utvikler seg jo, man står jo ikke på stedet hvil mtp livssituasjon så lenge.

Anonymkode: 2278f...52a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende tilbakemelding. Skulle ønske dette faktisk ble opplyst om når man fikk vedtaket, slik at man visste hva man gikk til. Dette gjør at jeg må veie avgjørelsen min veldig nøye i forhold til kjøp. Tilskuddet må vel ikke i sin helhet tilbakebetales, jeg mener det skrives av 5% hvert år?

Jeg prøver jo selvsagt ikke å utnytte systemet, jeg ville bare vite hva jeg har å forholde meg til av betingelser slik at jeg tar best mulig avgjørelse mtp hva slags bolig jeg kjøper.

Anonymkode: 2278f...52a

Tilskuddet skal tilbakebetales i sin helhet med renter dersom du ikke bor i leiligheten selv men leier den ut. Selger du før tilskuddet er nedskrevet skal det også betales tilbake i sin helhet. Om det da skal betales renter av hele tilskuddet blir vurdert i hver enkelt sak. 

Nedskrivning på 5 % årlig er en teknisk og regnskapsmessig sak for kommunen. For deg har dette liten betydning. Tilskuddet er ikke ditt før du har bodd selv i boligen i 20 år. (Tipper du hadde en tråd med spørsmål ang. Bergen kommune for noen dager sider? Og der er det 20 år.)  Dette er for å forhindre at noen spekulerer i gunstige økonomiske ordninger. Disse ordningene har føorøvrig sitt utspring fra bolignøden etter 2. Verdenskrig og skulle hjelpe vanskeligstilte etter krigen. 

Forøvrig så skal du ha fått informasjon om alt dette, dersom du har lest dokumentene du skulle ha lest og alle får tildelt. Ligger ganske sikkert også på nettet. 

Anonymkode: 195b4...952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilskuddet skal tilbakebetales i sin helhet med renter dersom du ikke bor i leiligheten selv men leier den ut. Selger du før tilskuddet er nedskrevet skal det også betales tilbake i sin helhet. Om det da skal betales renter av hele tilskuddet blir vurdert i hver enkelt sak. 

Nedskrivning på 5 % årlig er en teknisk og regnskapsmessig sak for kommunen. For deg har dette liten betydning. Tilskuddet er ikke ditt før du har bodd selv i boligen i 20 år. (Tipper du hadde en tråd med spørsmål ang. Bergen kommune for noen dager sider? Og der er det 20 år.)  Dette er for å forhindre at noen spekulerer i gunstige økonomiske ordninger. Disse ordningene har føorøvrig sitt utspring fra bolignøden etter 2. Verdenskrig og skulle hjelpe vanskeligstilte etter krigen. 

Forøvrig så skal du ha fått informasjon om alt dette, dersom du har lest dokumentene du skulle ha lest og alle får tildelt. Ligger ganske sikkert også på nettet. 

Anonymkode: 195b4...952

Jeg har ikke fått noen dokumenter, derfor jeg spør. Jeg søker også på nettet, og jeg finner ingenting som støtter det du sier på husbanken sin side. Ikke min tråd vedr Bergen. Det virker egentlig lite gunstig for meg å benytte meg av lånet. Bor i et område med særdeles lite prisoppgang, og ikke minst er det vel også å forvente at livssituasjonen min vil endre seg mtp alder og mål for livet. 

Anonymkode: 2278f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varieret fra kommune til kommune. Får du tilskudd her avskrives det, og om du flytter før tilskuddet er avskrevet, må du betale det redterende tilbake. 

Vi har ingen krav om at du må bli boende i boligen ellers trekkes lånet tilbake, men du får ikke lån for å kjøpe for utleie. Alle saker vurderes. 

Er nok enklest å sjekke kravene i din kommune fremfor å høre på alles meninger på kg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått noen dokumenter, derfor jeg spør. Jeg søker også på nettet, og jeg finner ingenting som støtter det du sier på husbanken sin side. Ikke min tråd vedr Bergen. Det virker egentlig lite gunstig for meg å benytte meg av lånet. Bor i et område med særdeles lite prisoppgang, og ikke minst er det vel også å forvente at livssituasjonen min vil endre seg mtp alder og mål for livet. 

Anonymkode: 2278f...52a

Hjelper ingenting å lete på Husbanken sine sider. Ordninger administreres om organiseres av her enkelt kommune. Kommunens sider for store kommuner, informerer. Ellers får du be om info fra kommunen din. Ognhar du ikke kjøpt bolig og godtar ikke betingelsene så,si neitakk, til lånet og tilskuddet da vel. :klo: 

Anonymkode: 195b4...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ..... skrev:

Det varieret fra kommune til kommune. Får du tilskudd her avskrives det, og om du flytter før tilskuddet er avskrevet, må du betale det redterende tilbake. 

Vi har ingen krav om at du må bli boende i boligen ellers trekkes lånet tilbake, men du får ikke lån for å kjøpe for utleie. Alle saker vurderes. 

Er nok enklest å sjekke kravene i din kommune fremfor å høre på alles meninger på kg. 

Jeg skal helt klart sjekke med min kommune for å få et klart svar. Jeg skal jo selvsagt ikke kjøpe for å leie ut, men hvis livssituasjonen endrer seg om noen år og det er behov for annen bolig, så er det jo greit å ha den muligheten. 

Anonymkode: 2278f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ingenting å lete på Husbanken sine sider. Ordninger administreres om organiseres av her enkelt kommune. Kommunens sider for store kommuner, informerer. Ellers får du be om info fra kommunen din. Ognhar du ikke kjøpt bolig og godtar ikke betingelsene så,si neitakk, til lånet og tilskuddet da vel. :klo: 

Anonymkode: 195b4...952

Jada, jeg takker selvsagt nei hvis betingelsene blir urimelige og vanskelige å godta. Men det er samtidig sjansen min til å komme inn på boligmarkedet, så det er ikke så svart-hvitt. Det er uansett greit å vite at det er en del regler rundt det, slik at jeg kan fokusere på boliger som det er mulig å bo i i 10-20 år frem i tid, uavhengig av endring av livssituasjon.

Har ikke noe problemer med at tilskudd må tilbakebetales, er mer dette rundt at man ikke skal ha muligheten til å leie ut boligen hvis det er behov for det. Men jeg skal som sagt snakke med kommunen, jeg ante ikke at det var forskjellige regler fra kommune til kommune, derfor jeg spurte her.

Anonymkode: 2278f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kontaktet boligkontoret og ba de sende alle betingelser knyttet rundt lån og tilskudd skriftlig. Det er ikke nevnt et eneste sted at tilskudd må tilbakebetales hvis man ikke bor i boligen i 10-20 år, at man ikke kan leie ut boligen senere, osv. Ingenting. Hvorfor i all verden blir det ikke nevnt?

Anonymkode: 2278f...52a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kontaktet boligkontoret og ba de sende alle betingelser knyttet rundt lån og tilskudd skriftlig. Det er ikke nevnt et eneste sted at tilskudd må tilbakebetales hvis man ikke bor i boligen i 10-20 år, at man ikke kan leie ut boligen senere, osv. Ingenting. Hvorfor i all verden blir det ikke nevnt?

Anonymkode: 2278f...52a

Dette står klart og tydelig på gjeldsbrevene du skriver under på. Disse får du neppe utlevert eller innsyn i før du sier jatakk og signerer låne og tilskuddsdokumentene. 

Anonymkode: 195b4...952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kontaktet boligkontoret og ba de sende alle betingelser knyttet rundt lån og tilskudd skriftlig. Det er ikke nevnt et eneste sted at tilskudd må tilbakebetales hvis man ikke bor i boligen i 10-20 år, at man ikke kan leie ut boligen senere, osv. Ingenting. Hvorfor i all verden blir det ikke nevnt?

Anonymkode: 2278f...52a

Det sto i papirene som jeg fikk  etter jeg hadde kjøpt leiligheten og fått innvilget lånet. Etter jeg hadde kjøpt den skrev boligkontoret et vedtak og sendte over haugevis av papirer. Før fikk jeg kun en forhåndsgodkjenning på at jeg kan se meg etter leiligheter i tre måneder som godkjennes av boligkontoret, og at jeg kan søke på nytt hvis jeg ikke har funnet leilighet innen tre måneder. 

Det står tydelig og klart at leiligheten er din, kun din og det er kun du som kan bo der samtidig så hvis det er ikke lånetaker (dvs. deg) som bor der så kan de si opp lånet. Det står så klinkende klart i papirene mine at det ikke er mulig å misforstå det. Lånet er til for å hjelpe vanskeligstilte å få et sted for å bo, det er ikke til for å hjelpe folk med å skulle leie ut leiligheter. Det er ikke derfor disse særordningene eksisterer., Hadde du vært en venn av meg skulle du fått sett hva som står, men jeg har ikke tenkt til å publisere dem på KG. 

Anonymkode: 37d23...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. mars 2016 at 19.30, AnonymBruker skrev:

Det sto i papirene som jeg fikk  etter jeg hadde kjøpt leiligheten og fått innvilget lånet. Etter jeg hadde kjøpt den skrev boligkontoret et vedtak og sendte over haugevis av papirer. Før fikk jeg kun en forhåndsgodkjenning på at jeg kan se meg etter leiligheter i tre måneder som godkjennes av boligkontoret, og at jeg kan søke på nytt hvis jeg ikke har funnet leilighet innen tre måneder. 

Det står tydelig og klart at leiligheten er din, kun din og det er kun du som kan bo der samtidig så hvis det er ikke lånetaker (dvs. deg) som bor der så kan de si opp lånet. Det står så klinkende klart i papirene mine at det ikke er mulig å misforstå det. Lånet er til for å hjelpe vanskeligstilte å få et sted for å bo, det er ikke til for å hjelpe folk med å skulle leie ut leiligheter. Det er ikke derfor disse særordningene eksisterer., Hadde du vært en venn av meg skulle du fått sett hva som står, men jeg har ikke tenkt til å publisere dem på KG. 

Anonymkode: 37d23...77d

Seriøst? Altså jeg skal jo kjøpe bolig til MEG, men herlighet, det kommer vel en vakker dag hvor jeg får meg samboer og det blir barn, får ikke de lov til å bo der da? Og jeg kan f.eks ikke leie ut gjesterommet i en kort periode hvis jeg skulle komme i økonomisk uføre? Jeg forstår at man ikke får lån til å leie ut leilighet, det er ikke det som er poenget her. Jeg skal jo bo der selv!

Spørsmålet er hva som skjer når livssituasjonen endrer seg, for de kan da virkelig ikke forvente at livssituasjonen til folk skal forbli lik i 20 år. Hva skjer hvis jeg finner meg mann 3 år etter jeg har kjøpt, og han har hus. Da må jeg selge boligen min med stort tap, fremfor å kunne leie ut? Det høres jo helt bak mål ut. Merk at jeg kommer med et hypotetisk eksempel..

Det er jo veldig viktig at slike betingelser faktisk opplyses om når man får vedtaket, slik at man faktisk vet hva man har å forholde seg til.

Anonymkode: 2278f...52a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at ved evnt fremtidig samboerskap så vil kommunen kreve at lånet gjøres om til vanlig banklån?

Anonymkode: 2278f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk startlån til kjøp av bolig og  tilskudd på utbeding av boligen pga den var ubeboelig. Da måtte jeg bo i boligen i ti år. Nå er lånet innfridd og jeg kan selge. Jeg måtte bo her i ti år ellers så måtte jeg ha betalt tilbake lånet, men ikke i sin helhelt. De regnet av noen 5 for hvert år jeg bodde her

Anonymkode: 30dbb...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen % skulle det stå for hver år jeg bodde her

Anonymkode: 30dbb...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk startlån til kjøp av bolig og  tilskudd på utbeding av boligen pga den var ubeboelig. Da måtte jeg bo i boligen i ti år. Nå er lånet innfridd og jeg kan selge. Jeg måtte bo her i ti år ellers så måtte jeg ha betalt tilbake lånet, men ikke i sin helhelt. De regnet av noen 5 for hvert år jeg bodde her

Anonymkode: 30dbb...e2e

Fikk du vite disse betingelsene da du fikk vedtaket? Før du signerte, eller etter? Stod det noe spesifikt om andre ting? Lånet må jo betales tilbake uansett hvor man låner, det er vel tilskuddet du snakker om? Tror det er strengere regler nå, at det har gått fra 10 til 20 år.

Anonymkode: 2278f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du vite disse betingelsene da du fikk vedtaket? Før du signerte, eller etter? Stod det noe spesifikt om andre ting? Lånet må jo betales tilbake uansett hvor man låner, det er vel tilskuddet du snakker om? Tror det er strengere regler nå, at det har gått fra 10 til 20 år.

Anonymkode: 2278f...52a

Ja fikk vite det. Skrev jo under på betingelsene. Har ikke du gjort det? Ja, startlånet må jeg uansett betale ned på men tilskuddet er jo gratis om jeg bodde i 10 år i boligen. Men det trekkes noen prosent fra det for hvert år du bor i boligen

Anonymkode: 30dbb...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...