Gå til innhold

Lungebetennelse - forløp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Etter en uke med forkjølelse, hoste og tung pust, fikk jeg i går påvist lungebetennelse. Hadde dette for et år siden, så slitsomt å få det igjen nå. Jeg har ikke hatt feber, kun en kveld med 37,4. Begynte med forkjølelse, så kom hosten og den tunge pusten. Hadde crp på 33 fredag og 50 i går, så dette er tydeligvis baktrielt. Fikk antibiotika i går, Doxylin. Hoster opp en del slim på morgenen, grønt for noen dager siden, nå blankt/ lyse gult. Det er den tunge pusten som er absolutt verst.

Hvor lang tid gikk det før dere mener bedring med antibiotika ved bak. lungebetennelse? Jeg skal til lege torsdag igjen og måle crp. Har ikke vondt i kropp ellers, litt støl av sofaligging og hoste. Og føler meg litt øm/ sår i lungene. Er dette vanlig? Sykemeldt i to uker, er lei etter to dager hjemme....

Anonymous poster hash: f81d0...2e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde "forkjølelse" i en måned. Syntes den varte litt lenge så gikk til legen. Viste seg at jeg hadde kraftig bronkitt som kunne utviklet seg til lungebetennelse. Fikk medisiner, men ble ikke kvitt drittet på enda 3 måneder. Måtte tilbake og få andre medisiner for det.

Regner med det varierer litt fra person til person.

Anonymous poster hash: 6a9c7...969
Skrevet

Du bør merke bedring i formen etter å ha tatt antibiotika et par dager. Mot tungpustetheten kan du høre med legen om du kan få "astma-medisin". Selv har jeg hatt god effekt av Ventoline. Ømhet i lungene har jeg hatt de fleste gangene jeg har hatt lungebetennelse.

God bedring!

Gjest Beatricia
Skrevet

Tusen takk for svar. Blir så bekymret ved sykdom jeg. Skal ta antibiotika på tredje dagen i morgen, håper jeg merker litt bedring da. Er fortsatt tungpustet, og synes det er ekkelt.. Hoster litt mindre. Mye slim om morgenen, mindre utover dagen. Tett i nesen. Ingen feber. Har fått symbicort astmamedisin, synes ikke jeg merker så veldig forskjell når jeg tar den egentlig.... Blir liksom sliten av å sette tre glass i oppvaskmaskinen..

Og jeg synes det er ekkelt å ha lungebetennelse for andre gang på ett år. Hvorfor får jeg det igjen? Er noen mer utsatt enn andre? Røyker ikke og spiser forholdsvis sunt.

Skrevet

Noen er ekstra utsatt for å få lungebetennelse ja, bl.a. asmatikere, hjertesyke, diabetikere og mennesker med nedsatt immunforsvar.

Tungpustetheten har vart rundt en uke etter antibiotikastart hos meg.

Skrevet

Jeg har bare hatt det en gang, kom som kastet på meg og da jeg skjønte det muligens var lungebetennelse så ble jeg rett innlagt. Følte meg MYE bedre dagen etterpå allerede, men det har kanskje å gjøre med at jeg fikk hestekur intravenøst. Men jeg var nok litt tungpustet en liten stund, men alt ubehaget og sykdomsfølelsen forsvant fort.

Skrevet (endret)

Merket forskjell etter 5 dager. Hostet en uke etter antibiotikakuren, så fikk en tid følelsen av at kuren ikke hjalp, men den gjorde visst det.

Endret av Evilposelos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...