Gå til innhold

Operere ut visdomstenner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er så heldig at visdomstennene peker innover, de kan derfor ikke trekkes, de må deles i to, deler av beinet må fjernes, og tennene må opereres ut.

Dette skal foregå med lokalbedøvelse.

Noen som har noen hyggelige erfaringer med dette?

Jeg har hørt så mange skrekkhistorier om lange røtter, masse blod og fryktelige smerter.

Tannlegen sier de skal sørge for at jeg ikke kjenner noe.

Så hvis noen har en hyggelig historie rundt å fjerne visdomstenner, så si det til meg, da:)

Anonymous poster hash: f5ad8...27a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det samme og måtte operere ut tre visdomstenner samtidig. Jeg fikk masse bedøvelse så det gjorde ikke noe spesielt vondt, men man kjenner allikevel at de driver med noe. Men det gikk veldig kjapt! Var inne kanskje et kvarter og da tok de ut tre tenner! :)

Men det som skremte meg litt var at jeg kom inn i en operasjonsstue med tre uniformerte kirurger. Det stresset meg opp veldig, siden jeg trodde jeg bare skulle hos vanlig (spesialist) tannlege. Men gjorde ikke vondt som sagt.

Anonymous poster hash: 2a197...d7d
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg skal treffe den grønnkledde og bli litt kjent før han skal operere ut tennene, for jeg hadde også syntes at det var veldig skummelt om det dukket opp en ukjent en som jeg ikke vet om er snill.

Godt å høre at det ikke gjorde vondt, var det mye blod?

Ser for meg at det er ekkelt med mye blod i munnen?

Skrevet

Ja, jeg skal treffe den grønnkledde og bli litt kjent før han skal operere ut tennene, for jeg hadde også syntes at det var veldig skummelt om det dukket opp en ukjent en som jeg ikke vet om er snill.

Godt å høre at det ikke gjorde vondt, var det mye blod?

Ser for meg at det er ekkelt med mye blod i munnen?

Jeg visste ikke hva jeg gikk til annet at det var på et sykehus. Og fikk ikke muligheten til å sette meg inn i noe som helst før de var i gang. Så derfra kom overraskelsen. Jeg husker faktisk ikke om det var mye blod og slikt, det var det sikkert men spyttet bare ut. De suger jo ut etter hver også, synes jeg å huske. Det går helt sikkert fint!

Anonymous poster hash: 2a197...d7d

Skrevet

Jeg hadde krokformet rot på den ene visdomstannen min og tannen måtte deles opp og rugges ut. Spesielt ruggingen med tangen var veldig ubehagelig og det føltes som han skulle dra ut hele underkjeven. Men jeg syntes det var mest vondt etterpå egentlig. Så tok endel smertestillende.

Anonymous poster hash: b6c60...0db
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gruet meg skikkelig masse, hadde utsatt det i mange år, og så for meg at jeg risikerte å måtte ta fri fra skole og jobb i både en og to uker etterpå :fnise:
Så gjorde jeg det - en operasjon og en vanlig trekking. Kjente ingenting når de trakk, det tok noen få minutter, og trengte ikke engang å ta vanlig ibux/paracet verken samme dag eller dagene etterpå. Nesten litt skuffet! :)

• Liker 1
Skrevet

Opererte ut en med lokal bedøvelse - ikke veldig vondt, men ubehagelig lyd og jeg kjente at de drev med noe.

Så tok jeg de tre siste med narkose - mye bedre, kjente jo ingen verdens ting.

Litt smertestillende etterpå, men ikke veldig mye.

Skrevet

Næ. Det spiller ikke så stor rolle om de opereres ut eller trekkes. Det gjør satans vondt uansett. Så man får selvsagt en god dose lokalbedøvelse og resept på smertestillende, og etter en dag eller to er det grøvste over. Så snart hevelsen går ned. Ettervirkningene blir kanskje litt verre om det må opereres og deles og så videre, men det er jo ikke noe stort inngrep, uansett. Jeg tror nok de fleste skrekkhistoriene om visdomstenner stammer fra tida før novocain og paralgin forte, for å si det sånn.

Skrevet

Jeg har dobbelt sett visdomstenner og må derfor til kjevekirurg å operere ut.
Tok den ene siden for 7 år siden, og skulle egentlig tilbake etter noen måneder for å ta de på andre siden, men det var så satans vondt og jeg har fått total tannlegeskrekk etterpå... Men nå har jeg da fått ett gedigent hull i den ene visdomstenna som er igjen , så det er ingen bønn.. Jeg må til pers igjen neste uke :'(

Får håpe den jeg kommer til denne gangen er en snillere kjevekirurg...

Sorry TS, dette innlegget hjalp deg nok ikke ett sekund, men... Godt å se det er flere som skal igjennom det samme...

Anonymous poster hash: dd54d...686
Skrevet

Det gjør drittvondt etterpå. Altså når bedøvelsen går over. Ikke for å skremme deg eller noe men just saying.

Selve inngrepet er ikke stress. Kjenner ingenting, bare at det "skjer noe der" - men ikke smerter.

Det går nok helt fint (utenom etterpå). Lykke til!

Skrevet

Det gikk helt greit her :) Mest ubehagelig bare, og irriterende smerte etterpå. Bare slapp av i ukene etter, og propp i deg smertestillende så går det bra :)

Skrevet (endret)

Har fjernet alle fire. Glad for at jeg er ferdig med det iallefall. Hadde infeksjon i 2/4, så det var ganske vondt. Hadde eksamen dagen etter at den ene ble fjernet mens jeg gikk på antibiotika. Det er ikke slik at du nødvendigvis må ha fri fra jobb. Om du går på skolen og ikke mister noe viktig så er det bare å ta en dag hjemme.

Forutenom det glemte jeg å ta smertestillende etter at jeg hadde operert ut den siste av de. Det gjorde så vondt at ord ikke kan beskrive smerten.

Det går sikkert bra, du kan også ta ut stingene selv om du ønsker det. Noen synes det er greit andre liker det ikke. Jeg fant bare fram tannpirkeren og tok de ut etter en stund.

Endret av Charmander
Gjest Evelynita
Skrevet

Det bråker bra ihvertfall. Jeg blødde en del også, men kjente ingenting. Jeg hadde ganske vondt etterpå, paracet+ibux fem ganger om dagen funka :-)

Skrevet

Alle her sier at du får smerter etterpå og at det er ubehagelig mens det pågår. Så da får du bare innstille deg på dette og ha godt med paracet og ibux hjemme.

Det jeg husker er at det var ekkelt etterpå med den store gropa og alt blodet i munnen. Ikke regn med å gå på jobben resten av dagen og kanskje ikke de 3 første dagene.

Anonymous poster hash: f9057...b05
Skrevet

Jeg skal hverken komme med skrekkhistorie eller gladhistorie. Men jeg vil anbefale deg å sørge for å ha smertestillende i hus.

Kjøp både Ibux og Paracet, det sterkeste du får uten resept.

Ta 1 av hver inntil 4 ganger i døgnet hvis du skulle ha behov for det. Det kan hende at du ikke har noe særlig behov for det, men det er kjedelig å ha smerter å ikke ha smertestillende.

Anonymous poster hash: b836e...c6f
Skrevet

Jeg har både trukket (oppe) og operert ut (nede). Ingen av delene var vondt mens det pågikk :) Var vondere i ettertid når det ble operert, men der får du med gode smertestillende - bare å huske å ta de FØR du får vondt, ikke vente for å se om du kjenner noe:P

Hos tannlegen når jeg trakk fikk jeg bedøvelse, og trekkingen gikk unna på 5-10 minutter. Jeg kjente ingenting, og det holdt med vanlig ibux i en ukes tid etterpå.

Hos tannlegespesialist var det en enda heftigere bedøvelse, som måtte virke i 20 minutter før de startet. Det var skumlere, mest fordi man skal ligge på en benk og med grønt klede over :P Min måtte også deles opp. Det var ltt ekkelt med alle lydene, men det gjorde ikke vondt i det hele tatt :) Sovnet nesten når de holdt på sy igjen. Strevde med å spise etterpå, for var så stiv i kjeven. Gikk mest i potetstappe og smoothie, så du kan jo tenke på å ha litt "myk" mat i hus. Kjeven hovnet opp i dagene etterpå, så du kommer nok til å se ut som en hamster - men ellers ha det greit:)

Lykke til, det går nok helt fint! :)

Skrevet

Hvis du er redd, kan du sikkert be om beroligende i forkant :) bare husk å møte opp tidlig så det får tid til å virke.

Anonymous poster hash: be843...ba5

Skrevet

Hvis du er redd, kan du sikkert be om beroligende i forkant :) bare husk å møte opp tidlig så det får tid til å virke.

Anonymous poster hash: be843...ba5

Det kan man få. Du kan også få sterkere saker om du f. eks har veldig skrekk/ikke reagerer tilstrekkelig på bedøvelsen, hvilket er ganske vanlig.

Skrevet

Jeg er forsåvidt vant til å ha vondt, tanna har plaget meg med ujevne mellomrom i 2,5 år. ca, så jeg har allerede levd på smertestillende en stund.

Smerten etterpå skremmer meg ikke, jeg er mest bekymret for det som skjer under operasjonen.

Jeg skjønner at det er temmelig fort gjort, og jeg skal bare ta 1 tann av gangen.

Har presisert tydelig for tannlegen at jeg synes dette er skummelt, og at jeg for all del ikke må ha vondt under operasjonen. Det skulle hun ordne, og hun har videreutdannelse i tannlegeskrekk, så jeg stoler på at han som skal operere også viser seg å være en grei kar. Jeg skal si fra at de må ta vekk blod ofte også, så jeg slipper å ha masse blod i munnen. Trenger jo ikke freake ut før man må.

At det bråker litt mens de holder på er helt greit.

Har vært borti at bedøvelsen ikke fungerte optimalt tidligere ved borring, så det skal jeg få sagt noe om, så vi unngår det.

En hamster ja, da tenker jeg at jeg tar operasjonen en fredag ettermiddag når jeg ikke skal på jobb i helgen, så jeg har et par dager å komme meg litt på:)

Skal huske på det med å ta smertestillende FØR det gjør vondt, våknet nemlig her en natt av at tanna verket som bare det, så det skal jeg unngå at skjer etter operasjonen:)

Skrevet

Operasjon hos vanlig tannlege: Ingen smerter, litt ekle sage/knekkelyder og tannlegen tok veldig i for å få ut tannen, noe som gjorde at jeg følte litt mye press i kjeven. Lite blod og det hele tok ca 45 minutt. I ettertid hadde jeg svært lite smerter men hovnet opp rundt kjeveleddet så jeg ikke klarte å gape ordentlig på et par døgns tid.

Operasjon hos kjevekirurg på sykehus: Ingen smerter, ingen ekle sage/knekkelyder og kirurgen ble ferdig på bare knappe 20 minutter (inkludert forberedelser og virketid for bedøvelse). Jeg blødde ikke veldig mye i ettertid og fikk ingen smerter heller. Faktisk glemte jeg å ta smertestillende og merket først om kvelden at det murret litt baki der, så da tok jeg en paracet. Ellers var jeg bare øm baki der hvis jeg kom borti med mat eller drikke. Denne gangen hovnet jeg ikke opp i kjeven og alt gikk veldig greit.

Begge gangene grodde sårene pent. For meg har operasjon av visdomstenner vært rimelig uproblematisk. Hvis du skal til kjevekirurg på sykehus tror jeg du er i de beste hender og vil bli overrasket over hvor greit det går å fjerne en visdomstann :)

Anonymous poster hash: 696ca...e4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...