AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 Jeg skal egentlig til Oslo neste helg for å besøke venninner, men jeg er livredd! Hadde jeg blitt utsatt for et ran, hadde jeg blitt ødelagt for livet. Jeg ankommer Oslo på dagtid på lørdag, og drar rett til venninnen min. Vi skal ikke på byen, og de andre venninnene våre kommer til oss, så jeg skal ikke bevege meg utendørs før jeg drar hjem igjen på søndag. Men disse ranene kan liksågodt skje på dagtid! Har aldri vært redd for sånt før. Uff, hva har skjedd med Oslo Anonymous poster hash: a86fa...30f 1
Binta Ba Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Sjansen for at noe skjer er uhyre liten. Statistisk sett. 18
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Det er ikke meningen å latterliggjøre deg, men dette var så langt dagens dummeste innlegg. Det må være slitsomt å ha slike (syke) tanker. Anonymous poster hash: 1c1af...e23 23
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Det bor en halv million mennesker i Oslo og de fleste har det finfint her i byen. Livet blir fryktelig innskrenket hvis man skal gå rundt og være redd. Vanlige forholdsregler som holde på veska, ikke vifte med penger eller fænsi mobil og ikke gå alene full holder for det aller meste. Anonymous poster hash: 042be...b0a 17
skyflakes Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Har bodd i Oslo i to år, ingen jeg kjenner har blitt utsatt for verken ran eller voldtekt. Det er en liten sjangse for at noe skal skje. Bruk sunn fornuft så går det nok helt fint 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #6 Skrevet 18. november 2013 Har bodd her i 13 år. Var som TS skeptisk da jeg flytta hit. Media klarer å hause opp ganske mye frykt. Det kommer til å gå så bra så! Anonymous poster hash: 47208...d71 11
Alice123 Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 Om man viser normalt vett er Oslo trygt. Jeg vaser rundt i byen hver dag, null stress. Men jeg vet hvor jeg har veska, surrer ikke rundt i mørke gater alene på natta, passer på mobil og pengepung. Slik man skal gjøre om man oppholder seg i en europeisk by av en viss størrelse. 14
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Iphoner er veldig populære blant ranerne, så ikke gå rundt og vift med den. Anonymous poster hash: 35ed6...12e
Marie90 Skrevet 18. november 2013 #9 Skrevet 18. november 2013 Må du henge rundt Jernbanetorget da? Det er jo bare enkelte deler av byen som er utpreget utrygge. Likt stort sett enhver by. Da regner jeg med at du ikke noensinne drar til utlandet heller.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 18. november 2013 #10 Skrevet 18. november 2013 Sjansen for at noe skjer er uhyre liten. Statistisk sett. Tja..Med 60-70 (anmeldte) ran i mnd, samt de store mørketallene, samt 5-10 overfallsvoldtekter i måneden er jo sjansen relativt sett ganske stor i en liten by. Men om man tar forhåndsregler så går det sikkert helt fint. Men var det ikke slik i tidligere diskusjoner at kvinner ikke trengte å ta forhåndsregler? Fra meg til deg TS; Om du tenker stikke på byen, drikke deg drita for så å rave alene hjem midt på natta, gjerne i miniskjørt og gjennom en mørklagt park, så er sjansen stor for at du får livet traumatisert. Dersom du holder deg med veninner, gjerne hjemme, og ikke drikker deg sanseløs, så er sjansen liten for at du får livet traumatisert. Ta deg en tur til Oslo, men ikke vift med iphonen. Ikke gå alene ute etter mørkets frembrudd. Tar du slike forhåndsregler så er Oslo trygt nok. 3
LittDiva Skrevet 18. november 2013 #11 Skrevet 18. november 2013 Har gått fint nå i 16 år. Bor i sentrum. Så dette går nok bra med deg også
Binta Ba Skrevet 18. november 2013 #12 Skrevet 18. november 2013 Tja..Med 60-70 (anmeldte) ran i mnd, samt de store mørketallene, samt 5-10 overfallsvoldtekter i måneden er jo sjansen relativt sett ganske stor i en liten by. Men om man tar forhåndsregler så går det sikkert helt fint. Men var det ikke slik i tidligere diskusjoner at kvinner ikke trengte å ta forhåndsregler? Fra meg til deg TS; Om du tenker stikke på byen, drikke deg drita for så å rave alene hjem midt på natta, gjerne i miniskjørt og gjennom en mørklagt park, så er sjansen stor for at du får livet traumatisert. Dersom du holder deg med veninner, gjerne hjemme, og ikke drikker deg sanseløs, så er sjansen liten for at du får livet traumatisert. Ta deg en tur til Oslo, men ikke vift med iphonen. Ikke gå alene ute etter mørkets frembrudd. Tar du slike forhåndsregler så er Oslo trygt nok. Og prosentvis, hvor stor er sjansen? Å være fornuftig (les; holde ett øye med veska, ikke rave seg alene hjemover i gata i mørke gater osv ) holder i massevis, uansett hvilken by man er i. De jeg kjenner av kvinner som bor i Oslo, enten innflytter eller innfødt, går alene hjem ofte. Kveldstid, nattestid, tidlig morgen, ettermiddag osv. Det handler om sunn fornuft, intet annet. 3
Gjest Bud Skrevet 18. november 2013 #13 Skrevet 18. november 2013 Ikke jeg heller, og jeg er en stor mann...
Gjest FuturePrimitive Skrevet 18. november 2013 #14 Skrevet 18. november 2013 Og prosentvis, hvor stor er sjansen? Å være fornuftig (les; holde ett øye med veska, ikke rave seg alene hjemover i gata i mørke gater osv ) holder i massevis, uansett hvilken by man er i. De jeg kjenner av kvinner som bor i Oslo, enten innflytter eller innfødt, går alene hjem ofte. Kveldstid, nattestid, tidlig morgen, ettermiddag osv. Det handler om sunn fornuft, intet annet. Jeg regnet det ut i en annen tråd, husker ikke helt tallet nå, men den er betydelig høyere enn å vinne i Lotto! Omtrent 1000% større sjans for å bli overfallsvoldtatt enn å vinne i Lotto. Begge deler var riktignok snakk om desimaler av en prosents sjanse, men ta heller å ikke gå igjennom en park drita full enn å levere inn Lottokupongen for å si det sånn. 1
Binta Ba Skrevet 18. november 2013 #15 Skrevet 18. november 2013 Jeg regnet det ut i en annen tråd, husker ikke helt tallet nå, men den er betydelig høyere enn å vinne i Lotto! Omtrent 1000% større sjans for å bli overfallsvoldtatt enn å vinne i Lotto. Begge deler var riktignok snakk om desimaler av en prosents sjanse, men ta heller å ikke gå igjennom en park drita full enn å levere inn Lottokupongen for å si det sånn. Og den pittelille sjansen er heldigvis ikke nok til å skremme meg, og mange andre. 3
Ruby_Tuesday Skrevet 18. november 2013 #16 Skrevet 18. november 2013 Jeg bor i sentrum, og har aldri blitt utsatt for ran eller vold. Man kan ikke gå rundt å være konstant redd heller. Bare la være å gå i bakgater og mørke steder alene på kvelden.
marion Skrevet 18. november 2013 #17 Skrevet 18. november 2013 Jeg vet det er heeelt på kanten, og ulovlig. Men jeg greide å smugle med meg et elektrosjokk-våpen i innsjekket bagasje i sommer. Da jeg var på en ferietur utenlands. Den gir et ikke-dødelig støt på 45000 volt som varer i noen få sekunder. Har testet den på meg selv. :-) Muskelfunksjonene dine blir lammet helt i noen minutter og du besvimer som regel. Våpenet er kamuflert som en maglite lommelykt. Etter at jeg ble ranet i Oslo tidligere i vår, et ran jeg fryktet skulle bli et voldtektsforsøk, så ble jeg veldig forbannet og redd. Og rett og slett helpeløs. Nå kan jeg ihvertfall forsvare meg og bærer den alltid med meg i jakkelommen når jeg går til og fra jobb. Jeg jobber om natten og må alltid da komme meg til og fra jobb i mørket. Jeg har ingen til å følge meg og kan heller ikke kaste bort penger på taxi. 10
Gjest FuturePrimitive Skrevet 18. november 2013 #18 Skrevet 18. november 2013 Jeg bor i sentrum, og har aldri blitt utsatt for ran eller vold. Man kan ikke gå rundt å være konstant redd heller. Bare la være å gå i bakgater og mørke steder alene på kvelden. Mhm..bare å la vær og gå ned i bakgråden med søppel etter mørkets frembrudd (klokka 17 nå om vinteren), ikke besøke veninner på kveldstid uten å få følge av noen hjem, sørge for å bestille kvinnelig taxisjafør, ikke drikke seg overstadig beruset, tenke på hvordan man kler seg, og ikke oppholde seg i sentrum for seint på kvelden og definitivt ikke alene. Bare sånne små enkel ting som ikke på noen måte innskrenker ens personlighte frihet. Vi må da kunne kompromisse! Eller hva?
Gjest FuturePrimitive Skrevet 18. november 2013 #19 Skrevet 18. november 2013 Jeg vet det er heeelt på kanten, og ulovlig. Men jeg greide å smugle med meg et elektrosjokk-våpen i innsjekket bagasje i sommer. Da jeg var på en ferietur utenlands. Den gir et ikke-dødelig støt på 45000 volt som varer i noen få sekunder. Har testet den på meg selv. :-) Muskelfunksjonene dine blir lammet helt i noen minutter og du besvimer som regel. Våpenet er kamuflert som en maglite lommelykt. Etter at jeg ble ranet i Oslo tidligere i vår, et ran jeg fryktet skulle bli et voldtektsforsøk, så ble jeg veldig forbannet og redd. Og rett og slett helpeløs. Nå kan jeg ihvertfall forsvare meg og bærer den alltid med meg i jakkelommen når jeg går til og fra jobb. Jeg jobber om natten og må alltid da komme meg til og fra jobb i mørket. Jeg har ingen til å følge meg og kan heller ikke kaste bort penger på taxi. Driftig kvinne. Bra for deg 3
Ruby_Tuesday Skrevet 18. november 2013 #20 Skrevet 18. november 2013 Mhm..bare å la vær og gå ned i bakgråden med søppel etter mørkets frembrudd (klokka 17 nå om vinteren), ikke besøke veninner på kveldstid uten å få følge av noen hjem, sørge for å bestille kvinnelig taxisjafør, ikke drikke seg overstadig beruset, tenke på hvordan man kler seg, og ikke oppholde seg i sentrum for seint på kvelden og definitivt ikke alene. Bare sånne små enkel ting som ikke på noen måte innskrenker ens personlighte frihet. Vi må da kunne kompromisse! Eller hva? Selvfølgelig pleier jeg å besøke venninner på kveldstid og jeg drikker meg "overstadig beruset" relativt ofte, men jeg er ikke dum. Jeg vet hvor jeg skal oppholde meg, og hvor jeg ikke går alene sent på kvelden. For meg hadde det f.eks vært helt uaktuelt å gå gjennom slottsparken alene hjem etter en bytur. Handler om å ha litt vett i hodet. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå