AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #21 Skrevet 17. november 2013 Det gjør hun jo allerede. Kanskje jeg kan gi deg rådet som min mann fikk når han skilte seg fra en dame som er klin lik mora di? Skriv opp de sjuke tingene hun gjør og sier. Før dagbok. Ikke bare hjelper det deg å se klart at det er hun og ikke deg det er noe galt med, men det hjelper også de som skal se på saken å se hvordan hun virkelig er. Om du tar kontakt med barnevernet så synes jeg det er helt greit at mora di vet om det, for kanskje hun blir litt skremt. Klarer du å være tøff med henne? Si at du kommer til å fortelle både lege, lærer, helsesøster og barnevernet hvor ille hun oppfører seg. Kanskje hun roer ned litt da, for folk som henne er livredde for å bli avslørte. Vil til sist anbefale denne siden: www.morild.org Den er for barn, unge og voksne med psykisk syke foreldre. Du kan lese, skrive inn og få svar fra eksperter. Er nettopp det at jeg ikke tør å være tøff med henne. Altså, jeg klarer ikke å true henne på den måten, hun gjør mot meg - rett og slett, fordi jeg er redd. Tenk hun kaster meg ut (hun har gjort det før) og jeg trenger de nødvendighetene jeg har .. Jeg er redd for å leve så minimalt enn det jeg er vant til. Litt teit, men jeg er redd for mye, jeg klarer ikke stå på egne ben, jeg er ikke selvstendig i det hele tatt, og jeg er bare redd for alt egentlig .. Anonymous poster hash: 5108b...168
Løvetanten Skrevet 17. november 2013 #22 Skrevet 17. november 2013 Litt teit, men jeg er redd for mye, jeg klarer ikke stå på egne ben, jeg er ikke selvstendig i det hele tatt, og jeg er bare redd for alt egentlig ..Anonymous poster hash: 5108b...168 Såklart du er! Ikke rart med den fæle oppveksten og alle de kjipe tingene du har opplevd. Du har all min sympati, for det er ikke greit å skulle takle livet når man aldri har lært hvordan det skal gjøres. Men du, snakk med alle du kan tenke deg. Helsesøster, læreren din, sosiallærer på skolen, barnevernet, fastlegen din, venninner, foreldrene til venninnene dine. Jo fler som vet om hvordan du har det, jo flere kan hjelpe deg og kanskje være der på kort varsel om du skulle ha behov for det. Det du må vite er at ingenting av dette er din skyld. Det er ikke noe med deg som får mora di til å klikke i vinkel, det er hennes egen galskap og manglende livsmestring. Begynn i morgen, og hold oss gjerne oppdatert. Det er mange kloke damer og menn her på forumet som har hatt en dritt oppvekst og som kan dele erfaringer med deg og kanskje hjelpe deg videre. Klem fra meg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #23 Skrevet 17. november 2013 Å bli kastet ut, ville gitt deg rettigheter, så det skal du ikke nødvendigvis være så redd for. Ei venninne av meg ble kastet ut av sin stefar da hun var 18. Resultatet var at hennes mor og hennes biologiske far måtte betalte livsopphold for henne ut vgs (innkevd av lav)Anonymous poster hash: 14a0a...25f 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #24 Skrevet 17. november 2013 Såklart du er! Ikke rart med den fæle oppveksten og alle de kjipe tingene du har opplevd. Du har all min sympati, for det er ikke greit å skulle takle livet når man aldri har lært hvordan det skal gjøres. Men du, snakk med alle du kan tenke deg. Helsesøster, læreren din, sosiallærer på skolen, barnevernet, fastlegen din, venninner, foreldrene til venninnene dine. Jo fler som vet om hvordan du har det, jo flere kan hjelpe deg og kanskje være der på kort varsel om du skulle ha behov for det. Det du må vite er at ingenting av dette er din skyld. Det er ikke noe med deg som får mora di til å klikke i vinkel, det er hennes egen galskap og manglende livsmestring. Begynn i morgen, og hold oss gjerne oppdatert. Det er mange kloke damer og menn her på forumet som har hatt en dritt oppvekst og som kan dele erfaringer med deg og kanskje hjelpe deg videre. Klem fra meg. Ja, starter imorgen! Vil bare si tusentakk, spesielt til deg! Jeg vil virkelig ikke fremstå som en utakknemlig drittunge, som lager drama ut en ''liten'' sak som dette - men likevel, er det mange som tenker det. Det føles godt at det er noen som forstår og som da bruker tiden sin på å komme med gode råd. TUSEN TAKK, du har fått meg til å føle meg mye bedre, og gitt meg motivasjon for å gjøre noe med dette her, som jeg vanligvis ikke hadde turt .. Anonymous poster hash: 5108b...168 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #25 Skrevet 17. november 2013 Hold oss oppdatert. Jeg kommer til å tenke på deg Anonymous poster hash: 14a0a...25f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #26 Skrevet 18. november 2013 Jeg har søkt på alle mulige jobber og fortsetter med det. Prøver så hardt jeg kan! Får nok ikke bortebostipend når jeg har et halvt år med skole igjen, før jeg er ferdig + skal jeg skrive meg ut imorgen. Anonymous poster hash: 5108b...168 Ja, jeg skjønner at du prøver, mente ikke å antyde noe annet:) Men tror nettopp at det er pga at du kun har et halvt år igjen som kanskje kan hjelpe deg med å få invilga borteboerstipend. Det er lettere og antakelig billigere enn å få deg inn i barnevernet f.eks. Anonymous poster hash: ce448...532
Løvetanten Skrevet 18. november 2013 #27 Skrevet 18. november 2013 TUSEN TAKK, du har fått meg til å føle meg mye bedre, og gitt meg motivasjon for å gjøre noe med dette her, som jeg vanligvis ikke hadde turt .. Anonymous poster hash: 5108b...168 God morgen, og takk for fine ord Jeg vet selv hvordan det er å bare se mørke og problemer. Om man ikke har noen å snakke med, så er det lett å grave seg ned i håpløsheten. Men det jeg ser hos deg er at du så gjerne vil ut av denne dritten. Du vil bort fra mora di, bort fra mishandling (for det er faktisk det du opplever hjemme) og starte et nytt liv. Da trenger du vgs, og jeg er glad du har bestemt deg for å fortsette. VGS er billetten din bort, så gjør ditt aller beste denne korte tiden som er igjen. Utforsk alle muligheter du har til å komme deg bort, og ta det første steget med å åpne deg for en annen voksen. Det å ha skolen på sitt parti er nok kjempelurt.
HvittHus Skrevet 18. november 2013 #28 Skrevet 18. november 2013 Du har fått mange gode tips, så jeg skal ikke gjenta de, men noen i tråden skriver at du skal kontakte BV. Hvis du ikke allerede har en sak gående hos BV og har skrevet avtale om videre ettervern, er det for sent for deg å ta kontakt med BV. Du er nå 18 år og er dermed for gammel for hjelp av BV. Men sosialkontoret (nav)kan hjelpe deg med rådgivning og muligens støtte til å flytte for deg selv. Lykke til.
Majott Skrevet 18. november 2013 #29 Skrevet 18. november 2013 Måtte gråte en skvett her jeg. Både fordi du ts har det sånn, og fordi jeg blir så rørt over de svarene du får, at det er folk som bryr seg. Du har fått mange gode råd, og det de sier er viktig. IKKE slutt på skolen. Ved å fullføre vgs, har du alle dører åpne, du kan bli akkurat hva du vil, og gjøre akkurat hva du vil. Slutter du skolen nå, har du veldig begrensede muligheter senere i livet. Du vil ende opp med en jobb som ikke krever utdanning, lavtlønnet og kjedelig, og med få muligheter til å oppleve verden, reise osv. Gå ferdig vgs, bli det du drømmer om, gi deg selv grunnlaget til et godt og rikt liv, med mange muligheter. Det er bare 6 mnd til du er ferdig! Tenk 6 mnd tilbake, og se hvor fort tiden har gått! Om 6 mnd kommer du enten til å være kjempeglad for at du fullførte, eller veldig lei deg for at du ikke gjorde det. Om 6 mnd, kan du planlegge livet ditt videre, du kan søke deg inn på studier du gjerne vil gå, du kan studere i utlandet osv. Istedet for å ha ei framtid med skiftarbeid på Prix. Så hold ut, kjære deg, og se framover!! Om du MÅ flytte ut før skolen er ferdig er jeg sikker på at NAV hjelper deg med det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #30 Skrevet 18. november 2013 Husk at etter vgs kan du flytte langt bort og ikke ha mer kontakt med din mor. Du kan begynne å bygge opp DITT liv. Finne en utdannelse du ønsker deg og en deltidsjobb under veis. Nye venner osv. Du kan reise og leve. Ditt helt eget liv. Til tross for en dårlig start, kan du få et veldig godt liv. Men nøkkelen til dette livet sittet du på akkurat her og nå: fullføring av vgs!Anonymous poster hash: 14a0a...25f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #31 Skrevet 18. november 2013 Ja, jeg skjønner at du prøver, mente ikke å antyde noe annet:) Men tror nettopp at det er pga at du kun har et halvt år igjen som kanskje kan hjelpe deg med å få invilga borteboerstipend. Det er lettere og antakelig billigere enn å få deg inn i barnevernet f.eks. Anonymous poster hash: ce448...532 Tror ts kan søke på borteboerstipend hvis hun legger ved en legeattest på at det ikke er tilfredstillende hjemmeforhold. Fullfør skolen ts. Du må ikke la moren din ødelegge din fremtid. Anonymous poster hash: a481d...b6d
Gjest AnneShirley Skrevet 20. november 2013 #32 Skrevet 20. november 2013 Hvordan går det med deg TS?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå