Gå til innhold

Laseroperasjon- verdt pengene?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann

Jeg tok lasik operasjon for vel 1 år siden, og jeg må si at livet mitt ble drastisk endret. Jeg hadde ganske stor forskjell på synet, - 6.75 og -1,75, så jeg kunne ikke bruke briller. Linsene ble øynene trette av å bruke. jeg dro på før kontroll og fikk der vite at trygdekontoret dekte min operasjon, da jeg hadde brillestyrke over 6,25. Gjett om jeg var lykkelig!!!!!

Fikk time 2 uker etter, og det var slettes ikke vondt. Synet mitt i dag er helt utmerket, ingenting å klage på.

Når det gjelder priser er det to forskjellige operasjoner. En lasik og en som heter PRK. PRK er den gamle og mest smertefulle metoden og den er også den vondeste. Lasik er den dyreste men den minst smertefulle og den med minst arbeid etterpå og minst fare for komplikasjoner.

Prisen ligger vel på sånn cirka 10.000- 15.000 pr øye, men dette er individuelt fra person til person.

Jeg opererte meg på synslaser i Tromsø, og der var det kort ventetid, og veldig flott legeteam.

Dette anbefales på det aller varmeste. Du kan i tillegg skrive dette av på skatten, så der tjener du og litt. De har avbetaling også, gjennom kredittkortfirmaer, men dette blir dyrere, da de har en sinnsyk rente.

Videoannonse
Annonse
Gjest seroxata
Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst til å få gjort noe med synet mitt... jeg har -7,50, så ser ganske så lite.. dessuten har jeg i perioder problemer med linsene... Men 30000 er litt mye for meg, fattig som jeg er:(

Gjest gjest1
Skrevet

Gjest seier: Linsene ble øynene trette av å bruke. jeg dro på før kontroll og fikk der vite at trygdekontoret dekte min operasjon, da jeg hadde brillestyrke over 6,25.

Kanskje du får dekt operasjon då seroxata!

Skrevet
Jeg har lenge hatt lyst til å få gjort noe med synet mitt... jeg har -7,50, så ser ganske så lite.. dessuten har jeg i perioder problemer med linsene... Men 30000 er litt mye for meg, fattig som jeg er:(

Hvis du har -7,5 er det sannsynlighet for at du også får dekket det ja, snakk med optikeren/øyenlegen din og ta det videre til trygdekontoret. Når du har så stor styrke får du i alle fall skrive av på skatten pga "unormalt store sykdomsutgifter" eller hva det nå het, så du får 23% "rabatt" der :)

Skrevet

Jeg tok laser operasjon for drøyt 2 år siden.

Når man har over -6 så får man igjen på skatten for dette. Jeg hadde i linser -4,5 og -6 men hos Argus så fikk jeg -6 og -8 så jeg fikk igjen for begge øynene. Fikk igjen 10.000kr av de 30.000kr jeg betalte.

Men jeg hadde uansett tatt operasjonen, for den har virkelig bedret min livskvalitet. Det er utrolig og ubeskrivelig deilig å se klart hele tiden. Våkne om natta og se vekkerklokka klart uten briller, stå i dusjen og se hva som står på shampoo flaksa osv

Jeg hadde også tatt operasjonen om den kostet mer.

Og jeg hadde seff tatt den igjen.

Skrevet

hmmm... nærmer meg -6 på begge øyne, da dekkes det av trygdekontoret? Hele eller deler av beløpet?

Fristende... sparer jo litt på å ikke kjøpe linser/ briller.

Og kunne vært digg å slippe å være helt handicappet etter linsene er tatt ut om kvelden.Klarer ikke venne meg til briller.. , selv om jeg har brukt linser i tolv år.

M

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk et nyt liv. Så like dårlig som deg. Nå kan jeg lese uten briller. Sitte foran pc osv.

Jeg brukte linser/briller og jeg har brukt mye penger på det igjennom årene.

Bare å gå i butikker å se prislapper er helt fantastisk.

Du vil ikke angre

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

:o Jeg har -7,5 og -5,5 + skjeve hornhinner, kan jeg få det dekket, altså??

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅåååå jeg vil så gjerne!

Skrevet

Bjørnsdatter: Du vil i alle fall få skrevet av en god del på skatten, så du ender opp med å måtte betale rundt 23.000 selv. Og hvis du bare tenker litt framover så ser du at det er veldig lønnsomt, du slipper å kjøpe linser og briller, og får mye bedre livskvalitet :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Selvsagt vil det lønne seg i det lange løp, men 23000 er jo ikke akkurat lommerusk heller da... :(

Skrevet
Bjørnsdatter: Du vil i alle fall få skrevet av en god del på skatten' date=' så du ender opp med å måtte betale rundt 23.000 selv. Og hvis du bare tenker litt framover så ser du at det er veldig lønnsomt, du slipper å kjøpe linser og briller, og får mye bedre livskvalitet :)[/quote']

Lønnsomt og lønnsomt, økonomisk sett er faktisk ikke dette den beste løsningen. Linser koster ikke spesielt mye i året (jeg betaler 1000 kr), briller er enda billigere. En laseroperasjon varer ikke hele livet, når man blir eldre må de fleste bruke briller uansett tidligere operasjon eller ikke. For meg er det overhodet ikke verdt det å betale 30 000 for noe som bare varer "en stund", særlig siden jeg ikke har noen problemer med linsene mine i det hele tatt.

Gjest the imp
Skrevet

Det er ikke alle som betaler like lite som deg for linser Arkana. Selv betaler jeg 2200 kr 2 ganger i året. Nå har ikke jeg utgifter til briller i tillegg siden jeg har døgnlinser, men tenk da på dem som har månedslinser eller dagslinser og må passe på å oppdatere briller i tillegg når synet blir dårligere. Briller koster som regel godt over 1000 kr selv om du bare skal ha nye glass.

Dessuten, slett ikke alle får dårligere syn når de blir eldre, og tar du en slik operasjon er sjansen større for at du kun må ha briller når du leser f.eks enn dersom du ikke gjør det. Vil faktisk foretrekke å ta en slik operasjon og kanskje måtte bruke briller når jeg leser enn å være sikker på at jeg må bruke briller/linser livet ut.

Skrevet

Vel, jeg vil unngå å bruke briller så langt det lar seg gjøre. Synet mitt har vært stabilt i 8 år, så jeg har derfor ikke satt nye glass i brillene på den tiden (bruker dem uansett bare sent på kvelden, rett før jeg legger meg). Og for å få en slik operasjon må synet ha vært stabilt noen år, så den utgiften for å skifte brilleglass har de ikke uansett. Det er jo selvsagt et personlig valg, men selv kan jeg tenke meg uendelig flere ting jeg heller ville bruke 30 000.

Gjest Ethereal
Skrevet

Vet noen hva den nedre grensen for synskorrigering med laser er? Jeg mener å ha hørt -2.5, men er ikke sikker. Selv har jeg "bare" -1.5 på begge øyne, og synet har vært stabilt de siste sju årene, som for min del er det hele mer et luksusproblem.

Skrevet

Et søk på nettet viste at du må ha -6 eller +2 for å få det dekket av trygdekontoret og +/- 6 for å få skattefradrag. Men min venninne som hadde bare -4 på begge fikk skattefradrag.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg tenkte mer på grensen for at en slik operasjon er gjennomførbar? ganske få vil vel få 100% perfekt syn i etterkant, og med -1.5 er det kanskje liten vits (men akk så deilig å aldri mer bruke linser).

Skrevet

Det er ingen nedre grense.

Skrevet

Selv vet jeg om flere som er godt fornøyde med laser-operasjon, men man bør være klar over at etter fylte 40-45 år begynner de fleste å trenge litt hjelp ved lesing - og denne prosessen kan ikke opereres bort. Det er flere som heller ikke ender opp med perfekt syn, men gjerne blir litt langsynte / nærsynte, men hva gjør vel det spesielt for de som er meget nærsynte?

Selv er jeg bare bittelitt nærsynt, så det blir ikke aktuelt med en LASIK-operasjon, og så liker jeg å bruke briller :).

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Jeg skal på linsekontroll i morgen og da har jeg tenkt å spørre optikeren om ting ang laseroperasjon.

Betaler gjerne 30000 for det,selv om jeg kanskje må bruke lesebriller som 50 åring,det er faktisk 30 år til ennå :)

Gjest Catwoman
Skrevet
Jeg hadde ganske stor forskjell på synet, - 6.75 og -1,75, så jeg kunne ikke bruke briller

Hvorfor kunne du ikke bruke briller selv om synsstyrken var ulik?

Jeg ville ikke turt å ta laser operasjon jeg, er så redd det skulle gått gæernt.

Men så syns jeg også det funker helt greit med linser, er så vant til å våkne opp og se uklart at jeg ikke tenker på det :ler: Dessuten syns jeg ikke at jeg har "dårlig nok" syn til å kunne påkoste meg laseroperasjon

(har -2,75 og -4)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...