AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Hei. Skriver en oppgave og trenger litt hjelp her. Er det forskjeller i dialekten i Kr.sand, eller sosiolekt i forhold til hvor i byen man er vokst opp? Feks Hånes/ Tveit/ Søm siden kontra Vågsbygd/ Slettheia osv? Noen fra Kr.sand bruker bløte konsonanter, feks "Våd" (Våt), eller "Kage" (kake), mens andre sier det som skrives, altså "kake" og "våt". Er dette forskjell på hvor man er vokst opp i bydelen? Forskjell på ung og gammel? Hva er grunnen til dette? Takk. Anonymous poster hash: 926e0...d52
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 Ja, det er forskjeller - men vi kan jo ikke skrive oppgaven for deg Eksempelvis vil du høre at på Lund så bruker man gjerne mer g istedetfor k(kaga/kaka) enn man hører i Vågsbygd. Også noe forskjell på ung og gammel, vil jeg si. Finn ei pensumbok om dialekter og Kristiansand Anonymous poster hash: 5efcd...19d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 Og sosiolekten er VELDIG forskjellig. Jeg merket forskjell fra Slettheia der jeg vokste opp, til motsatt side av byen(og sentrumsbydelene). Flekkerøya skiller seg jo ekstra ut. Anonymous poster hash: 5efcd...19d 1
Gjest Amber Rose Skrevet 17. november 2013 #4 Skrevet 17. november 2013 Jeg synes ikke det er forskjell. Flekkerøya skiller seg litt ut som brukeren over skriver. Det eneste jeg har merket er at det er forskjell på yngre og eldre.
Gjest caramiacaramella Skrevet 17. november 2013 #5 Skrevet 17. november 2013 Jeg synes det er stor forskjell. Flekkerøya skiller seg jo ut som noen over har nevnt, men jeg synes også det er store forskjeller på hvordan folk fra Lund snakker og folk på Gimlekollen og Slettheia, feks. Jeg er fra Lund og der snakker vi jo med bløte konsonanter, sier feks 'kage' istedenfor kake, men jeg har flere venner som bor/bodde på Gimlekollen som snakker veldig mye 'renere' og aldri ville sagt 'kage'. Det er også forskjeller som kommer an på hvilken generasjon du tilhører - mormoren min som var født og oppvokst på Lund snakker annerledes enn jeg, og både hun og moren min bruker ord jeg ikke bruker - som 'fu' istedet for 'rompe'. I tillegg uttaler mormoren min Lund som 'Lond' mens jeg sier 'Lund'. Mange subtile forskjeller altså.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #6 Skrevet 17. november 2013 Jeg er født og oppvokst på Lund og hører ikke så god forskjell. Jeg synes jeg snakker likt som vennene mine på Søm, ingen av oss snakker spesielt bredt. Lond sier jeg bare når jeg sier at jeg er ei Londskråge, det faller meg ikke naturlig ellers. Det er litt synd, for jeg synes det er mer sjarmerende å snakke bredt når man først har en dialekt. Tre av mine nærmeste venner er fra Lund, ei har kjempebløde konsonanter, ei sier kake og rekår og ei mikser litt. Anonymous poster hash: 74fc3...ba5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #7 Skrevet 17. november 2013 Jeg er tilflytter til Kristiansand, går lærerstudiet. Jeg merket forskjellen godt da jeg kom ut i praksis, fordi da gikk det opp for meg at ingen av barna hadde bløte konsonanter! Det hadde jo så og si alle de voksne jeg hadde vært i kontakt med. Anonymous poster hash: 12b9e...339
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #8 Skrevet 17. november 2013 Tusen takk for svar folkens. Hørte på Thom Hell, som er fra Hånes, han har ikke bløte konsonanter (sier da kake, bake osv). Er dette typisk for Hånes at de snakker uten bløte konsonanter? Lund ble nevnt her: Snakker flesteparten med bløte konsonanter her? Slettheia ble også nevnt: Bløte eller ikke bløte? Anonymous poster hash: 926e0...d52
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #9 Skrevet 17. november 2013 Og sosiolekten er VELDIG forskjellig. Jeg merket forskjell fra Slettheia der jeg vokste opp, til motsatt side av byen(og sentrumsbydelene). Flekkerøya skiller seg jo ekstra ut. Anonymous poster hash: 5efcd...19d Kan du skrive litt om forskjellene? Hvillke konkrete forskjeller? Anonymous poster hash: 926e0...d52
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå