Gå til innhold

Manuell vask av bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på rekkefølgen når man skal inn på et selvvaskingssted. De forskjellige valgene der er forvirrende. Hva skal man bruke først og i hvilken rekkefølge? Jeg tror at min bli trenger avfetting nå, men hva gjør jeg når jeg har sprayet det på? Skal det spyles av igjen, eller skal jeg vaske bilen med svamp oppå avfettingen? Jeg aner ikke stort om vasking og vedlikehold av lakken, men vil gjerne lære. Noen som har gode råd og kan gi en klar oversikt til meg? På forhånd takk. Anonymous poster hash: 81d0a...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Statoil sine selvvask, så begynner man øverst og går nedover på listen.

Avfetting på felger og nedre del av sideskjørt/front/bak evt der du synes det er litt ekstra mye drit

La det stå i noen par minutter

Såpe hele bilen

La det stå i noen minutter

Avspyling, begynn øverst og jobb deg nedover (tror det står på automaten)

Resten av valgene på listen er valgfritt, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst vil du inngå å putte en svamp eller pusseskinn på lakken din for dette fører til riper.

1. Avfetting, dette spruter du på hjul og nederst på bilen der det er mest møkk. om vaskemaskinen har skumkanon er dette det aller beste, dette spruter du over hele bilen og lar det virke i noen minutter til nesten alt har rent av.

2. Så går du over med høytrykk med såpe, det er for å vaske av møkka som avfettinga eller skummet ikke tok

3. Dereter spyler du av all såpe med rent vann

4. Så kan du velge å bruke noe av de fancy glanstørk eller voksfunksjonene hallene har, men dette er ikke nødvendig.

ALDRI bruk børstefunksjonen du vet aldri hvor den har vært tidligere og den er mest sannsynlig full av sand etter en dustemikkel som ikke har brukt den ordentlig, og det blir som å vaske bilen med sandpapir.

Nå er du ferdig i en vaskehall, men det er da fler trinn du kan ta videre:

5. Nå kan du vaske med vaskemitten eller svamp for nå er det minimalt med sand på bilen som kan ripe og matte lakken din.

6. Om du har nuppete lakk og urenheter som du må bruke neglen for å få bort can du bruke såkalt autoclay for å slipe bort disse nuppene.

7. Korrigering, om din lakk har mye riper, vil du slipe ned noen mikrometer av klarlakken med slipemiddel, eller rubbing på folkemunne.

8. Beskyttelse, sist vil du legge på voks eller polering på folkemunne som beskyttelse av lakken.

trinn 5 trengs ikke hver gang kun ved veldig skitten bil, trinn 6 og 7 er noe som skikkelige bilentusiaster gjør kanskje annenhvert år.



Anonymous poster hash: 35aac...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...