Gå til innhold

Hvilke fordommer har du mot svensker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med tanke på ulike utspill i media i det siste om Norge, tenkte jeg vi kunne nevne fordommer vi har mot Sverige. Og jeg er halvt svensk hehe.

Her er mine fordommer om svensker:

- grådig (ja du er grådig når du bor med 9 stk på et rom for å spare penger, og stjeler andres alkohol på byen for å slippe å kjøpe din egen)

- litt dumme (da mener jeg f.eks at mange ikke skjønner norsk og generelt virker fjerne)

- lite humoristiske

- femi mannfolk (rosa bukser, sleik og det kjøret der)

- røyker hasj (hva er greia med det? absolutt alle svensker jeg kjenner røyker hasj. æsj)

- reiser absolutt hele tiden. de kommer til Norge/Spania wherever for å jobbe så de kan reise. uansett hvor hen i verden jeg befinner meg kan du banne på at det er en svenske på backpacker-tur på samme sted. har aldri møtt et folkeslag som elsker å reise mer enn svensker..



Anonymous poster hash: f4a9c...607
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mange fordommer mot dem, men jeg er møkklei av at hvor jeg enn går blir jeg servert eller ekspedert av en svenske som ikke forstår hva jeg sier.



Anonymous poster hash: f322f...22c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Bortsett fra en overlegen svenske poikje fra min barndom da... :fnise:



Anonymous poster hash: 59e71...b99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, eller det er ikke en fordom men erfaring:

- svenske menn har gigantiske vakre peniser!!!! jeg har bare sett en men har snakket med MANGE andre jenter som har sagt det samme. De ser ut som et kunstverk fra renessansens tid, rett og slett praktfulle peniser!



Anonymous poster hash: f4a9c...607
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensker er gjerne litt sparsommelige med penger (og det trenger jo ikke være negativt).

Utenom det synes jeg svenskene generelt sett er mer serviceinnstilte, arbeidsomme, imøtekommende og ofte dyktigere enn det nordmenn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de er litt overlegne overfor nordmenn. Alt er bedre i Sverige, liksom. Synes også de kan prøve litt hardere å forstå norsk (spesielt de som bor i Norge, men også andre). Virker som om de ikke vil forstå. Det er en ting dersom man faktisk ikke oppfatter hva den andre prater om, men da kan man ikke forvente at nordmenn skal kunne svensk.



Anonymous poster hash: 56a43...651
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen fordommer, jeg:) Elsker språket, og liker å være i Nord-Sverige på ferie. Mange hyggelige og serviceinnstilte svensker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de er litt overlegne overfor nordmenn. Alt er bedre i Sverige, liksom. Synes også de kan prøve litt hardere å forstå norsk (spesielt de som bor i Norge, men også andre). Virker som om de ikke vil forstå. Det er en ting dersom man faktisk ikke oppfatter hva den andre prater om, men da kan man ikke forvente at nordmenn skal kunne svensk.

Anonymous poster hash: 56a43...651

Enig! De klager støtt på at det er så dyrt her i Norge etc, at i Sverige er mat og drikke mye billigere. Ja, men så er lønningene lavere også ;)

Opplever ofte når jeg besøker slekta i Sverige at dem ikke skjønner norsk.. de slår om til engelsk! Og skylder på at det er fordi de ikke har norsk tv. Blir for dumt.

Anonymous poster hash: f4a9c...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de ofte kan virke litt dumme (korttenkte), også syns jeg de ser innmari kjedelige ut. Utseendemessig altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler "alle" svenske gutter 18-27 år er såkalte partysvensker eller bartendere



Anonymous poster hash: 38a45...491
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blonde, høye og solbrune. Høye, skjærende stemmer. Høres ut som om de syter, kjefter eller kakler hele tida. Litt bitre og snurt ovenfor nordmenn, ettersom landet deres går til helvete. Dårlig humor.



Anonymous poster hash: 7bb16...f49
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blonde, høye og solbrune. Høye, skjærende stemmer. Høres ut som om de syter, kjefter eller kakler hele tida. Litt bitre og snurt ovenfor nordmenn, ettersom landet deres går til helvete. Dårlig humor.

Anonymous poster hash: 7bb16...f49

Jepp, ekstremt ræva humor! Bortsett fra Solsidan :)

Anonymous poster hash: f4a9c...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensker skjønner generelt svært lite av tekstene til C.M. Bellman. Det har de for så vidt til felles med nordmenn. Og alle andre.

Svensker kan være utrolig gniene, og mitt inntrykk er at de oftere er det enn nordmenn. Likevel er de verste jeg har truffet norske. Pluss et usedvanlig usympatisk finsk par jeg traff i Stockholm.

Svensker kan være vanvittig nedlatende. Men jeg har en gang snakket med Odd Nerdrum, så jeg vet godt at denne usympatiske egenskapen trives på begge sider av Kjølen.

Hovedinntrykket mitt er likevel at svensker stort sett er trivelige mennesker, iallfall når du treffer likesinnede. Da har ikke nasjonalitet noe å si.

Tycker du att graven är för djup,
nå välan, så tag dig då en sup,
tag dig sen dito en, dito två, dito tre,
så dör du nöjdare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Er greie de jeg jobber med ihvertfall, har ikke noe i mot dem jeg. Men har hørt en del historier ifra andre som jobber med svensker at mange er uhygeniske og gjerrige og bor 13 stykker på 30 kvadrat. Hørt de stjeler og graver til seg goder og ødelegger for andre. Vet et sted de jobber der de grafsa med seg kaffe og kakao og annet smågodt som er utdelt gratis, men jobben måtte slutte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...